Autoillessa on tärkeää, että näet kunnolla tien edessäsi ja tiedät, minne olet menossa. Head-up-display eli tuulilasinäyttö auttaa sinua näissä molemmissa asioissa parantaen autoilukokemustasi.

Head-up-näyttö eli HUD heijastaa ajamiseen liittyvää tietoa tuulilasille, jotta kuljettajan ei tarvitse kääntää katsettaan tiestä. Tekniikka kehitettiin jo 1950-luvulla palvelemaan sotilasilmailua, ja sitä käytettiin tuolloin esimerkiksi lentokorkeuden ja nopeuden näyttämiseen sekä tähtäämisapuna. HUDia käyttämällä lentäjien ei tarvinnut laskea katsettaan alas mittareihin, vaan he saattoivat pitää pään ylhäällä ja katsoa eteenpäin.

Autoissa HUD-järjestelmät yleistyvät koko ajan. Niitä käytetään muun muassa nopeuden, tärkeiden varoitusten, moottorin kierrosluvun sekä navigaattorin tietojen välittämiseen tuulilasille.

Täysin uusi Kona on ensimmäinen Hyundai, joka on varustettu HUD-näytöllä.

Autoissa käytettävät HUD-ratkaisut vaihtelevat hieman merkeittäin. Yksi tapa on pinnoittaa pieni ala tuulilasista läpinäkyvällä loisteaineella, joka reagoi lasersäteen osuessa siihen. Kun laser ei ole toiminnassa, tuulilasilla ei näy mitään ylimääräistä, mutta tarvittaessa tiedot heijastuvat lasille. Kojelautaan sijoitettu projektori heijastaa tiedot pienten peilien avulla, ja samalla kuva suurennetaan sopivaan kokoon kuljettajalle havaittavaksi. Heijastetun kuvan sijaintia voidaan säätää sopivaksi esimerkiksi kuljettajan pituuden mukaan.

 

Hyundai hyödyntää HUD -teknologiaa ensimmäistä kertaa upouudessa Konassa. HUDin tiedot heijastetaan pienelle tuulilasin sisäpuolelle sijoitetulle muovilevylle suoraan kuljettajan katseen suuntaan. Tämän ansiosta kuljettaja voi helpommin keskittyä edessä olevan liikenteen tarkkailuun.

Konassa käytettävä HUD-järjestelmä muodostaa kahdeksan tuuman kokoisen kuvan kahden metrin etäisyydeltä katsottuna. Kuvan luminanssi eli pinnan kirkkaus on yli 10 000 kandelaa neliömetrillä, joten se on helppolukuinen vaihtelevissa valaistusoloissa. Järjestelmä kytketään toimintaan ohjauspyörän vieressä olevasta painikkeesta, ja näyttölevy laskeutuu huomaamattomaksi kojelaudan pintaan, kun HUDia ei käytetä. Lisäksi näytön kulmaa ja kuvan korkeutta voidaan säätää kuljettajan tarpeisiin sopivaksi.

HUD auttaa Konan kuljettajaa ajamaan turvallisesti tarjoamalla tietoa esimerkiksi auton nopeudesta, navigaattorin ohjeista ja polttoaineen määrästä. Järjestelmä välittää myös tietoa auton turvavarusteilta, kuten kaista-avustimelta sekä kuolleen kulman tunnistusjärjestelmältä. Tämän lisäksi kuljettaja voi valita HUDin näyttöön vaikkapa tietoa kuunneltavasta radioasemasta.