Lyhyesti

NEXO on Hyundain kasvavan ekomalliston teknologinen lippulaiva. Tämä seuraavan sukupolven polttokennoauto pitää sisällään markkinoiden kehittyneintä tekniikkaa, kuten valmiuden autonomiseen ajamiseen, älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät ja luokkansa puhdikkaimmat voimalinjat.

NEXO on 4 670 mm pitkä, 1 860 mm leveä, 1 900 mm korkea ja sen akseliväli on 2 790 mm. Tavaratilaa mallissa on 461 litraa. Auton toimintamatkaksi luvataan 666 km (WLTP-mittaustavan mukaan).

Hyundai NEXO edustaa Hyundai Motorin polttokennokäyttöisten autojen toista sukupolvea. ix35 Fuel Cell -mallillaan Hyundai oli ensimmäinen polttokennoautojen sarjavalmistuksen aloittanut autonvalmistaja. Hyundai panostaa vahvasti tulevaisuuden päästöttömään liikkumiseen ja tarjoaa jo nyt yhden alan laajimman valikoiman vaihtoehtoisia polttoaineita hyödyntäviä moottoriratkaisuja.

NEXO mediassa

Iltalehti 5.11.2018

Autotalli.com 5.11.2018

Tekniikan Maailma 24.10.2018

Sisätilat

Auton vaakalinjoja korostava muotoilu jatkuu sisätiloissa. Leveään kojelautaan on sijoitettu kaksi kookasta LCD-näyttöä. Navigointijärjestelmän näytön koko on huimat 12,3 tuumaa, ja pienempikin ruutu on 7 tuuman kokoinen. Pienempi näyttö antaa tietoa mm. nopeudesta, polttoaineen määrästä ja ajon taloudellisuudesta. Kookkaammassa ruudussa on näytönjakotoiminto sekä uudistettu kotinäkymä navigaattorin, yhdistettävien älylaitteiden ja viihde- sekä tietojärjestelmien toimintojen hallintaan.

Hyundai NEXOn elektroninen yhteys vaihteenvalitsimesta voimalinjaan saa keskikonsolin muotoilun näyttämään vapaasti kelluvalta. Tämän ansiosta konsolin alle jää runsaasti tilaa henkilökohtaisille tavaroille. Perinteisiä painikkeita käytetään esimerkiksi ajotilan ja -suunnan valintaan sekä ilmastointilaitteen ja navigaattorin hallintaan.

Ulkoasu

NEXOn muotoilu on tyylipuhdas ja hillitty, se korostaa auton sulavaa linjakkuutta ja kelluvan katon vaikutelmaa. Tasapainoinen ja saumaton muotoilu vahvistaa keulan leveysvaikutelmaa, jonka täydentävät vaakatasoon sijoitetut, ryhmitetyt led-päiväajovalot. Päiväajovalot on yhdistetty ohuella valolinjalla, joka voimistaa auton keulailmettä. Sulavat muodot jatkuvat auton kylkien kautta perään saakka. Kokonaisuuden viimeistelevät kapeat D-pilarit, jotka sulautuvat saumattomasti takailmanohjaimeen.

Maailman ensimmäinen kolmen yhdistetyn vetytankin järjestelmä ja tankkien kompakti koko mahdollistavat tehokkaan tilankäytön. Sen lisäksi NEXOn akseliväli on 150 mm pidempi kuin ix35 Fuel Cell -mallissa. Tuloksena on markkinoilla olevien polttokennoautojen avarimmat sisätilat.

 

NEXO on ensimmäinen Hyundai, joka on varustettu ovien muotoihin upotetuilla kahvoilla. Ratkaisu viimeistelee sulavan muotokielen ja parantaa samalla ilman virtausta auton ohi.

Kuljettajan valinnan mukaan joko kaikkien ovien tai vain kuljettajan oven kahva työntyy ylös ovipaneelista automaattisesti.

Kahvat vetäytyvät taas oven sisään viiden sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä tai kun liikkeelle lähtevän auton nopeus ylittää 3 km/h.

 

 

Uuden NEXOn toimintamatka yhdellä tankkauksella on lähes 700 km (WLTP-mittaustapa), mikä antaa autolle ykkössijan vertailussa muihin polttokenno- ja akkusähköautoihin. Toimintamatka on kilpailukykyinen myös verratessa perinteisiin polttomoottoriautoihin ja mahdollistaa pitkien matkojen taittamisen vaivattomasti.

Tekniikka

Keulan laajan ilmanottoaukon ja auton takaosassa olevien pienempien ilmakanavien kautta ulkoilman happi saadaan vietyä tehokkaasti polttokennolle, jossa siitä muodostuu tankeista saatavan vedyn kanssa sähköä autoa liikuttamaan.

Polttokennojärjestelmä on aiempaa kevyempi ja sijoitettu autoon kekseliäämmin. Voimalinja kehittää 120 kilowatin (163 hv) maksimitehon ja muhkean 395 newtonmetrin väännön. Niiden turvin NEXO kiihtyy paikaltaan 100 km/h-nopeuteen vain 9,2 sekunnissa ja saavuttaa luokkansa parhaan huippunopeuden 179 km/h.

Edistyksellinen polttokennojärjestelmä

Uutta kehitystyötä edustava auton perusrakenne sisältää kolme samanlaista vetytankkia. Jokaiseen niistä mahtuu 52,2 litraa vetyä, jonka pakkaustehokkuus on huippuluokkaa. Suuresta polttoainemäärästä huolimatta uuden NEXOn tankkaaminen kestää vain viisi minuuttia.

Polttokennoautot puhdistavat ilmaa

Polttokennoautoja ja sähköverkosta ladattavia sähköautoja yhdistää ympäristöystävällisyys: ne eivät tuota pienhiukkasia – itse asiassa polttokennoautot jopa puhdistavat ilmaa kulkiessaan. NEXO vähentää ilmasta pienhiukkasia saman verran kuin kaksi tavallista dieselautoa tuottaa niitä.

Tehokas, kestävä ja korkealuokkainen suodatin neutraloi jopa 99,9 prosenttia NEXOn voimalinjan läpi virtaavassa ilmassa olevista hiukkasista. Kojelaudassa olevalta näytöltä voi seurata, miten paljon ajaminen on auttanut ympäristön ilmanlaadun parantamisessa.

Turvallisuus

Täysin uusi Hyundai NEXO saavutti viisi tähteä Euro NCAP -testissä syksyllä 2018. Samalla NEXOsta tuli ensimmäinen polttokennoauto, joka on saavuttanut täydet viisi turvallisuustähteä. NEXO pärjäsi sekä aktiivisessa että passiivisessa turvallisuudessa kaikissa neljässä Euro NCAP -arviointikategoriassa. NEXO suojaa sekä matkustajiaan että muita tien käyttäjiä.

Huippuluokan vaivattomuutta ja innovatiivista kuljettajaa avustavaa teknologiaa

Uusi kehittynyt kuljettajaa avustava järjestelmä (ADAS) edistää NEXOssa Hyundain valmiutta autonomiseen ajamiseen. Tämä uudenaikainen ja laadukas järjestelmä liittää tulevaisuuden teknologiat ja laajenevat liikkumisen haasteet toimivaksi kokonaisuudeksi.

Katvealueen monitorointi (BVM)

Hyundain kehittämä katvealueen seuranta eli Blind-spot View Monitor (BVM) edustaa aivan uutta tekniikkaa autoalalla. Kaistaa vaihtaessaan kuljettaja näkee kojelaudan näytöstä auton sivuilla ja takana olevat alueet, jotka jäävät piiloon perinteiseltä taustapeililtä. Järjestelmä käyttää laajan kuvakulman tarjoavia kameroita, joiden avulla kuljettaja voi tehokkaammin tarkkailla ympäristöään esimerkiksi sateella, pimeässä ja muuten haastavissa oloissa. Hyundai on ensimmäinen autonvalmistaja, jossa kuljettaja näkee videokuvaa auton kummaltakin puolelta.

Kaistallapysymisavustin (LFA) ja moottoritieajoavustin (HDA)

Kaistallapysymisavustin eli Lane Following Assist (LFA) on upouutta Hyundai-teknologiaa, joka nähdään ensimmäiseksi NEXOssa. LFA säätää ohjausta automaattisesti auttaakseen kuljettajaa pitämään auton ajokaistan keskellä. Järjestelmä toimii liikkeellelähdöstä jopa 145 km/h -nopeuteen sekä valtateillä että muilla asutuskeskusten välisillä tieosuuksilla. Kun LFA toimii yhdessä Hyundain moottoritieajoavustimen eli Highway Driving Assistin (HDA) kanssa, kokonaisuus käyttää muun muassa auton paikannusta ja karttadataa, jolloin auto voi liikkua autonomisesti valtateillä. Kuljettaja voi näin tehdä pitkiäkin matkoja entistä turvallisemmin ja vaivattomammin.

Autonomista teknologiaa: Kauko-ohjattu älykäs pysäköintiavustin (RSPA)

Kauko-ohjattu älykäs pysäköintiavustin eli RSPA tekee pysäköinnistä todella helppoa. Vain napin painalluksella kuljettaja voi käskeä NEXOn pysäköimään itse itsensä – ilman että kuljettaja edes on auton sisällä. RSPA kykenee pysäköimään auton sekä jono- että rivityyppiselle pysäköintialueelle. Avustin on suunniteltu erityisesti kapeita tai muuten ahtaita pysäköintiruutuja varten, ja sen avulla kuljettaja voi hoitaa pysäköinnin huoletta ja tarkasti.

Hyundai SmartSense: Aktiivisen turvallisuuden korkein taso

Edellä kuvaillut LDA, HDA ja RSPA ovat kolme peräti yhdeksästä NEXOon integroidusta ADAS-järjestelmästä. Tulevaisuuden hyötyajoneuvo eli FUV sisältää viimeisintä Hyundain SmartSense-turvallisuus- ja avustintekniikkaa, joka täyttää tiukimmatkin eurooppalaiset vaatimukset. Kokonaisuus sisältää etutörmäysvaroittimen, etutörmäykseneston avustimen jalankulkijan havaitsemistoiminnolla, kaistallapitämisavustimen (vakiovaruste), kaukovaloautomatiikan, valokuviota auton nopeuden ja ohjauspyörän asennon mukaan säätävän staattisen lähivaloautomatiikan, kuljettajan huomiokykyvaroittimen (vakiovaruste), katvealueen törmäysvaroittimen sekä takana kulkevan risteävän liikenteen törmäysvaroittimen (valinnaisvaruste).

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

Kyllä, hyväksyn lomakkeella antamieni tietojen tallentamisen  (avaa tietosuojaseloste) ja yhteydenoton valitsemallani kanavalla.