Hyundai i30 pitää sisällään suuren määrän alan uusinta teknologiaa. Laaja kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä sekä moderni moottoritekniikka on paketoitu hinta-laatusuhteeltaan houkuttelevaksi kokonaisuudeksi. Katso alta i30:n kohokohdat tai tutustu tarkempiin varustetietoihin hinnastosta.
Bluelink®-mobiilisovelluksella* voit tarkistaa, ovatko auton ovet auki vai lukittuna, ja tarvittaessa avata tai lukita ne. Voit myös tarkistaa sovelluksesta, mihin auto pysäköity. Jos joku yrittää murtautua autoosi, saat siitä ilmoituksen puhelimeen.
Hyundai LIVE-palvelun* kautta autossa on käytettävissä ajantasaiset liikenne- ja säätiedot, pysäköintialueet ja huoltoasemien tiedot. Säätiedot LIVE-palveluihin toimittaa suomalainen Vaisala.
*Vakiovarusteena Style- ja N Line-malleissa, lisävarusteena Comfort-malliin.
7-tuumainen digitaalinen mittaristo* näyttää ajonaikaista tietoa helposti suoraan kuljettajan näkökentässä. Mittariston keskellä voidaan näyttää kuljettajan valinnan mukaan nopeus, navigoinnin opastus, aktiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät tai hybridimalleissa energiavirtaus.
*Saatavana Style- ja N Line-malleihin
Suuri, 10,25-tuumainen kosketusnäyttö* helpottaa eri toiminnallisuuksien käyttöä, kuten navigointia ja puhelimen peilaamista Apple CarPlayn tai Android Auton kautta auton keskinäytölle.
*Lisävarusteena Comfort-malliin, vakiovarusteena Style- ja N Line -malleissa
Mittariston väri vaihtuu valitun ajotilan mukaan. Kun ajotilaksi on valittu normaali, väri on sininen, kuten kuvassa. Eco-ajotilan tunnusväri on vihreä, ja Sport-tilan väri on punainen.
*Saatavana Comfort-, Style- ja N Line-malleihin, joissa on 7-DCT-vaihteisto
Hyundai SmartSense tarkoittaa kehityksen huippua edustavia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Aktiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät ajamisesta rennonpaa ja antavat mielenrauhaa sekä sinulle että rakkaillesi.
Tutustu turvavarustelun kohokohtiin alta tai katso tarkemmat tiedot i30:n hinnastosta.
Auton avustavista järjestelmistä huolimatta kuljettaja on aina vastuussa liikenteen seuraamisesta ja ajoneuvon hallinnasta. Olosuhteet, esimerkiksi ajokeli, tiemerkinnät tai säätila, voivat rajoittaa avustavien järjestelmien toimintaa.
Kattavat tiedot i30:n turvavarusteista ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä löydät hinnastosta.
Hyundai i30 -mallistoon on tarjolla kolme erilaista bensiinimoottorivaihtoehtoa. Hatchbackiin ja Wagoniin on saatavilla 1.5 DPi ja 1.0 T-GDi -moottorit käsivalintaisella vaihteistolla sekä 1.0 T-GDi ja 1.5 T-GDi -moottorit 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Fastback-mallin moottori on aina 1.5 T-GDI 48V Hybrid 7DCT kaksoiskytkinautomaatilla. Myös 1.0 T-GDI -moottorin saa 48V:n kevythybridinä.
48 V -kevythybridijärjestelmä on vakiona 120 hv moottorin yhteydessä. Sen voi valita myös 100 hv:n moottorin yhteyteen. Järjestelmä säästää polttoainetta ja vähentää ajonaikaisia päästöjä.
1,0 T-GDi -moottorin yhteyteen voi valita huomaamattoman pehmeästi vaihtavan seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin.
Vaikka Hyundai on tullut viime vuosina tunnetuksi ennen kaikkea edistyksellisistä täyssähkö- ja hybridimalleistaan, polttomoottorien kehitykseen on panostettu niin ikään paljon. Edistyksellinen CVVD-teknologia (Continuously Variable Valve Duration) on yksi osoitus tästä. Jatkuvasti muuttuva venttiilinajoitus säätää moottorin venttiilien aukioloa ajotavan ja -olosuhteiden perusteella. Järjestelmä vähentää paitsi päästöjä ja polttoaineenkulutusta, se lisää myös moottorin suorituskykyä.
48 V -kevythybridijärjestelmän tarjoama lisävääntö tukee polttomoottoria kiihdytettäessä, säästää polttoainetta ja vähentää pakokaasupäästöjä. Järjestelmä muuntaa pyörivien renkaiden energiaa sähköksi, joka varastoidaan pienikokoiseen akustoon. Sähkövirtaa hyödynnetään esimerkiksi liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.
Kevythybridin ja täyshybridin suurin ero on siinä, että täyshybridillä osa ajosta onnistuu pelkän sähkömoottorin voimin, kevythybridin tehtävä on tukea polttomoottoria.
Kevythybridijärjestelmästä on hyötyä erityisesti kaupunkiliikenteessä. Sähkömoottorin tuottaman vääntömomentin ansiosta polttomoottori käynnistyy nopeammin ja tasaisemmin.
Sähkömoottori tukee polttomoottoria kiihdytyksissä ja ylämäissä. Toiminto vähentää polttoaineenkulutusta ja siten pakokaasupäästöjä.
Tasaisella nopeudella sähkömoottori on joko tyhjäkäynnillä tai akun lataustilasta riippuen generaattorina 48 V:n akulle.
Jarrutusten ja hidastusten aikana polttomoottori toimii generaattorina, joka muuntaa pyörivien renkaiden energiaa sähköksi. Sähkö varastoidaan 0,46 kWh:n akkuun myöhemmin hyödynnettäväksi.
Start/Stop-järjestelmä aktivoituu 30-0 km/h nopeuksissa. Mikäli auto havaitsee, että kuljettaja on hidastamassa pysähdiksiin esimerkiksi liikennevaloja lähestyttäessä, polttomoottori voidaan sammuttaa jo auton rullatessa. Polttomoottori käynnistyy jälleen, kun jarrupoljin vapautetaan.