Haagan Autokoulussa ajokorttia suorittavat oppilaat pääsevät sähköautoilun makuun jo varhaisessa vaiheessa. Ajo-opetuskäytössä on kaksi Hyundai KONA Electric -täyssähköautoa.

Täyssähköautot autokoulussa

”Hiljaisuus. Se on yleensä ensimmäinen asia, jota näissä sähköautoissa hämmästellään”, Haagan Autokoulun toimitusjohtaja Jouko Kalliola kertoo. Hänen vetämänsä yrityksen käytössä on ollut jo vuosien ajan täyssähköautoja ajo-opetuskäytössä. Oppilaita Haagan Autokoulussa on vuosittain tuhannesta kahteen tuhatta, ja henkilöautoja kalustosta löytyy parikymmentä.

Haagan Autokoulua voi pitää pitkän historiansa ansiosta perinteikkäänä ja tunnettuna helsinkiläisenä autokouluna. Yritys lähti ennakkoluulottomasti kokeilemaan sähköautoilua Hyundai IONIQ Electric -mallin tultua markkinoille vuonna 2016. Kolmen vuoden käytön jälkeen Ioniqit vaihtuivat kahteen Hyundai KONA Electric 64 kWh -mallin autoon ja hiljattain mukaan on otettu vielä kolmas sähkö-Kona.

Käyttötunnit ratkaisevat, ei kilometrit

Kalliolan mukaan suurempina muutostrendeinä ajo-opetuksessa on ollut viime vuosina ajosimulaattorikoulutuksen yleistyminen sekä automaattivaihteiset opetusautot.

”Automaattivaihteisia autoja meillä on ollut aina, mutta Hyundai Ioniqin kohdalla aloin miettiä, että täyssähköautohan soveltuisi opetuskäyttöön loistavasti”, hän kertoo.

”Sitä kysytään paljon, että kuinka sähkö riittää, mutta autokoulukäytössä laskemme itse asiassa kilometrien sijaan käyttötunteja. Konalla akku kestää noin 40 tuntia, eli lataus riittää erinomaisesti pidemmäksi aikaa”, Kalliola jatkaa.

Hänen mukaansa sähköautolla varsinaiset käyttökulut, eli latauksesta aiheutuvat maksut ovat muutaman kymmenen euron luokkaa kuukaudessa. Haagan Autokoululla on Kampin toimipisteensä yhteydessä oma kiinteä latausasema, jossa KONA Electricit latautuvat kätevästi esimerkiksi yön aikana.

Edullisten käyttökulujen lisäksi autoista on tullut hyvää palautetta niin liikenneopettajilta kuin oppilailtakin.

”Nykyään oppilaidemme keski-ikä on noin 25 vuotta eli moni ajaa ajokortin esimerkiksi työsuhdeauton tullessa ajankohtaiseksi. Uskon, että moni sähköautolla korttinsa suorittanut päätyy valitsemaan itselleen myös sähköisen kulkupelin”, Kalliola toteaa.

Haagan Autokoulu on hankkinut sekä IONIQ Electricit että KONA Electricit huoltoleasing-sopimuksella, mikä on ollut vaivaton ja kustannusten puolesta helposti ennakoitava.

Toistaiseksi helsinkiläisistä autokouluista vain kahdella on käytössään täyssähköautoja. Kalliola arvelee, että yksi syy saattaa olla se, että lataus koetaan haastavaksi.

”Sähköautojen huoltoleasing-sopimusten maksut ovat vain vähän meidän polttomoottoriautojen vastaavia kalliimmat. Mutta kun otetaan huomioon sähköautojen lähes olemattomat käyttökulut, nämä hakkaavat bensavehkeet mennen tullen”, Kalliola summaa.

 

Lue lisää täyssähköautoista