Viime syksynä uudistunut Hyundai i30 -mallisto näkyy jo liikenteessä mukavasti. Yhtenä, varsin tyytyväisenä kuljettajana ajelee rallin SM-sarjassa kilpaileva Riku Tahko. Tahkon mukaan auto on kokonaisuutena hyvä paketti ja vaikka hänet onkin omien sanojensa mukaan hemmoteltu piloille sillä että hän on saanut ajaa uusilla, hienoilla autoilla, i30 ilahduttaa yksityiskohdillaan ja hyvällä varustelutasollaan.

i30-mallisto onkin kattavasti varusteltu hinnaston edullisimmasta mallista alkaen. Esimerkiksi ohjauspyörän etäisyyttä ja korkeutta voi säätää auton varustelutasosta riippumatta, samoin kaikissa i30-versioissa on vakiovarusteena mäkilähtöavustin sekä törmäysvaroitin ja törmäyksenvälttämisavustin auton ja jalankulkijan tunnistustoiminnolla. Mukavuus- ja turvallisuusvarusteita saa autoon lisää eri varustelutasoissa tai lisävarusteina.

Kolme korimallia

Hyundai i30-mallistossa on kolme korimallia erilaisiin kuljetustarpeisiin: i30-malliston Hatchback on käytännöllisen kokoinen ja kompakti, jossa hiihtämistä harrastava Tahko kehuu suksien kulkevan kätevästi mukana. Enemmän tilaa tarvitsevan ratkaisu on Wagon, ja esteetikon autoksi sopii Fastback-malli.

Riku Tahko tuulettaa sukset kädessä i30:n vieressä

Ensituntuma autosta

Riku Tahkolla on ollut käytössään Hyundai i30 Hatchback Comfort 1.5 T-GDI kevythybridimoottorilla. Hän pitää tärkeänä sitä, että ajoasennon saa säädettyä kuljettajalle sopivaksi – se vaikuttaa paitsi ajomukavuuteen, myös turvallisuuteen. Kilpa-ajaja kokee auton tehon, 159 hevosvoimaa, tuntuvan oikein hyvältä, ja talviset kelit ovatkin ajaessa tuoneet hymyn huulille.

– Auton pitää niin sanotusti olla jalassa, sanoo Tahko ja täsmentää arvostavansa kilpa-auton lisäksi myös siviiliautossa hyvää kaasupolkimen vastaavuutta. Kaasupoljin ei saa tuntua On-Off-kytkimeltä, vaan sen täytyy reagoida pieniinikin jalan liikkeisiin. Tässä autossa on hyvä tuntuma liukkaallakin, hän kiittelee. Myös ESP:n toiminta saa kehuja: – ESP antaa renkaiden hiukan sutia ennen kuin se pehmeästi ja nykimättä tarttuu toimeen. Pieni luisto parantaa ajotuntumaa ja ymmärrystä kelistä, mutta ajovakauden hallintajärjestelmän olemassaolo tuo turvaa ja vähentää oho!-tilanteita.

Auton mukavuusvarusteista Tahko nostaa esiin auton ja puhelimen mutkattomasti toimivan parisuhteen: – Puhelin yhdistyy autoon samantien ilman mitään kommervenkkejä eikä bugita, ja  Spotify lähtee soimaan ilman, että joka kerta autoon tullessani yhdistän, etsin, lausun loitsuja ja käynnistän sen. Ja Android Auto toimii hienosti ja pykimättä! Iso kosketusnäyttö on helppo ja turvallinen käyttää ajon aikanakin, ja ratin painikkeet löytyvät hapuilematta ja toimivat loogisesti. Bluelinkiin tutustuminen minulla on vielä kesken, se vaikuttaa kiinnostavalta palvelulta. Kaiken kaikkiaan ajo- ja käyttökokemus uudesta i30:stä on todella positiivinen!

 

Ajoasennolla on väliä

Ajokouluttajanakin toimiva Tahko kertoi kohtaavansa usein kokeneitakin kuljettajia, joiden ajoasennossa on korjaamisen varaa. Hän antoi hyviä vinkkejä ajomukavuuden ja -turvallisuuden varmistamiseksi.

Penkin säätö

Etäisyys polkimista: Jalan täytyy jäädä vähän koukkuun kaikista nivelistä silloinkin, kun painaa polkimen pohjaan.

Merkitys: Tuntuma polkimiin on parempi, kun jalalla ei tarvitse kurottaa, ja ääritilanteessa voimaa on käytettävissä enemmän. Mahdollisessa kolaritilanteessa nivelet joustavat, ja lonkkaan ja polveen kohdistuu vähemmän vahinkoa kuin jalka suorana jarruttaessa.

 

Korkeus: Istuimen on oltava sellaisella korkeudella, että kuljettaja näkee kunnolla ulos, mittaristo ei saa peittää näkökenttää.

Merkitys: Auton edessä olevat esteet on helpompi havaita.

 

Selkänojan kulma: Hyvä istuma-asento on ryhdikäs, selkänoja ei saa olla liian kallellaan.

Merkitys: Ryhdikäs asento tukee hyvin selkää ja antaa tukea hartioille. Kuljettaja pysyy napakasti paikallaan myös voimakkaassa jarrutuksessa eikä lähde liukumaan selkänojaa pitkin, kun istuma-asento on tarpeeksi pysty.

 

Ohjauspyörän säätö ja ote ohjauspyörästä

Korkeus: Mittaristo ei saa peittyä ohjauspyörän taakse.

Merkitys: Kuljettaja näkee mittariston kunnolla, eivätkä esimerkiksi merkkivalot jää huomaamatta.

 

Etäisyys: Helppo tapa mitata oikea etäisyys kuljettajan hartioista on ojentaa kädet suoraksi ohjauspyörän päälle. Kun ranne osuu ohjauspyörän kehään, etäisyys on sopiva.

Merkitys: Ajaessa kädet ylettyvät rennosti oikeaan ajoasentoon, jolloin hartioita ei tarvitse jännittää ja ohjausliikkeiden hallinta säilyy paremmin.

Kun kädet ovat rennosti kiinni ohjauspyörässä, on ohjausliikkeiden hallinta helppoa, eikä käsiä tarvitse irrottaa ohjauspyörästä tiukassakaan tilanteessa. Kyynärpäihin jää kulma, joka paitsi helpottaa auton ohjaamista, myös turvaa sekä kyynär- että olkaniveliä, jos tapahtuu onnettomuus.

 

Ote ohjauspyörästä: Käsien oikea paikka on sama kuin kellon viisareilla klo 14.45

Merkitys: Monitoimiohjauspyörät ovat tuoneet käsien asentoon päivitystarpeen. Varttia vaille kolme -asento asettaa kädet niin, että ohjauspyörän painikkeet ja viiksikatkaisijat ovat sormien ulottuvilla, vaikka kädet pysyvät kiinni ratissa.

 

Pääntuen säätö

Korkeus ja etäisyys: Pääntuki on pääntuki, ei niskatuki. Se tulee säätää takaraivon korkeudelle niin, että normaalitilanteessa pää kevyesti hipoo tukea – siihen ei ole tarkoitus nojailla ajon aikana.

Merkitys: Oikein säädetty pääntuki suojaa niskaa piiskaliikkeeltä mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

 

Lue lisää Hyundain ja Riku Tahkon yhteistyöstä

Hyundai i30 Oittaan kartanon pihassa