Kysyimme MetroAuto Tampereen myyjä Mikko Vesanummelta, mitkä kysymykset nousevat useimmiten esille sähköautoista myyntitilanteessa. Kysymysten top kolme -aiheet liittyvät lataukseen, toimintamatkaan ja Suomen säähän.

KONA Electric latauksessa

1. Millainen on sähköauton toimintamatka?

”Asiakkaan kanssa keskustellessa käy yleensä nopeasti ilmi, että toimintamatka on päivittäiseen ajosuoritteeseen hyvinkin riittävä. Tässä asiakas on paras asiantuntija – missä hän ajaa ja kuinka paljon. Kona Electricin toimintamatka pienemmällä 39 kWh:n akulla on 305–435 km (WLTP-WLTP City) ja suuremmalla, 64 kWh:n akulla 484–660 km. Hyundai Ioniq Electricin vastaavat lukemat ovat 311–412 kilometriä.”

2. Miten kauan autoa pitää ladata ja missä sitä voi ladata?

”Kun toimintamatka on todettu riittäväksi, pohditaan, missä autoa voi ladata ja kauanko se kestää. Latausverkosto alkaa olla todella kattava, ja mikäli autoa on mahdollista ladata myös kotona tai työpaikalla, on arjen sujuvuus jo turvattu.
Itse latausaikaan vaikuttaa moni asia: esimerkiksi akun lämpötila, ulkolämpötila, auton laturin teho ja latausaseman teho. Konan latausaika noin 80 prosenttiin asti julkisessa tai kotilatausasemassa on latausaseman tehosta riippuen noin kuusi tuntia (39 kWh -versio) tai noin 7,5 tuntia (64 kWh -versio). Lataus hidastuu, mitä täydemmäksi akku tulee. Ioniqin
latausaika on noin kuusi tuntia.”

3. Kuinka toimintamatka muuttuu pakkasella?

”Usein askarruttaa myös, kuinka auton toimintamatka muuttuu kovilla pakkasilla. Ja muuttuuhan se. Hiukan lähteestä riippuen sanotaan, että pakkanen leikkaa auton kantamasta noin 15–30 prosenttia, mutta tähän voi myös vaikuttaa lämmittämällä autoa etukäteen.”

 

Lue lisää sähköautoista

Tutustu uuteen KONA Electriciin

Tutustu IONIQ Electriciin