Close

Näin paljon polttoaineveron korotus vaikuttaa autoilun kustannuksiin – kannattaisiko nyt vaihtaa sähköautoon?

Polttoaineen kuluttajahinta on noussut – miten se käytännössä vaikuttaa arkeen? Tarkastelussa IONIQ-perhe.

Elokuussa tapahtuneen polttoaineveron korotuksen jälkeen Hyundain hybridi- ja sähköautomallit tuntuvat entistäkin houkuttelevammilta vaihtoehdoilta.

Elokuun alussa voimaan astunut polttoaineveron korotus tuntuu autoilijan kukkarossa vuositasolla merkittävästi. Bensiinin kohdalla litrahinnan korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselissä 6,9 senttiä litralta. Mikäli vuosittainen ajosuorite on 20 000 kilometriä, ja alla on 7 litraa sadalla kilometrillä kuluttava bensiinikäyttöinen auto, polttoaineveron korotus yksistään tuo autoilijalle 92,4 euron lisälaskun vuodessa. Koska veroa autoilijan on mahdotonta päästä karkuun, säästöä auton käyttökuluihin voi lähteä hakemaan muuta kautta. Otimme vertailuun Hyundai IONIQ-malliston kolme eri käyttövoimaa ja laskimme, kuinka paljon polttoainekuluissa olisi mahdollista säästää autoa vaihtamalla.

Täyssähköautolla huima säästö

Herkullisimman asetelman käyttökulujen vertailun osalta löytää Hyundai IONIQ Electric -täyssähköautosta. Automalli kuluttaa sadalla kilometrillä WLTP-syklillä mitattuna 13,8 kWh sähköä, mikä tarkoittaa esimerkiksi pääkaupunkiseudun varsin tyypillisellä 11 sentin kilowattituntihinnalla 1,52 euron kustannusta sadalla kilometrillä. Jos vertailukohtana käytetään yllä mainittua 20 000 kilometriä vuodessa bensiiniautolla ajavaa autoilijaa, IONIQ Electricillä ajaisi peräti 6086 kilometriä pelkästään polttoaineveron korotuksesta aiheutuvalla 92,4 euron lisämaksulla.

Koko vuoden osalta IONIQ Electricin sähkökulut olisivat 20 000 kilometrin ajosuoritteella 303,6 euroa. Vastaavasti 7 litraa sadalla kilometrillä kuluttavan bensiiniauton polttoainekulut (1,5 €/l hinnalla) 2100 euroa vuodessa. Neljässä vuodessa Hyundai IONIQ Electricillä syntyisi näin ollen 7185,6 euron säästö pelkissä käyttökuluissa.

Lataushybridilläkin pystyy pihistelemään

Pistokkeesta ladattavalla Hyundai IONIQ Plug-in -mallillakin on mahdollista saavuttaa merkittäviä säästöjä, etenkin jos ajot painottuvat kaupunkiin. Automallin yhdistetty polttoaineenkulutus on WLTP-mittaustavalla 1,1 litraa sadalla kilometrillä, eli veronkorotus vaikuttaa IONIQ Plug-in -autoilijalle 7,26 eurosentin lisäkustannuksen sataa kilometriä kohden.

Vertailukohtana käytettävään perinteiseen bensiiniautoon nähden säästöä syntyy näin ollen 38,94 senttiä jokaisella sadalla kilometrillä. 20 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella säästö on IONIQ Plug-in -mallilla ajavan hyväksi 77,88 euroa pelkästään veronkorotuksen osalta.

Lue IONIQ Plug-in -mallin käyttökokemuksista.

Perinteinen hybridi osoittaa vaivattomuutensa

Hyundai IONIQ Hybrid -malli on ennen kaikkea vaivattomuutta arvostavan autoilijan valinta, kun polttoainekustannuksiin halutaan huomattavaa säästöä. IONIQ Hybrid lataa ajoakkua liike-energiaa talteenottamalla sekä bensiinimoottorilla generoimalla, joten auto sopii hyvin myös autoilijalle, jolla ei ole kotilatausmahdollisuutta.

IONIQ Hybridin yhdistetty polttoaineenkulutus on 4,5 litraa sadalla kilometrillä, joten seitsemän litraa sadalla kilometrillä kuluttavaan autoon nähden säästö polttoaineveron korotuksen osalta on 16,5 senttiä /100 km.

Mikäli bensiini maksaa keskimäärin 1,5 euroa litralta, kokonaisuudessaan IONIQ Hybridiin vaihtamalla polttoainekuluissa säästäisi 3,75 euroa sadalla kilometrillä. Vuodessa se tarkoittaisi 750 euron säästöä 20 000 kilometrin ajosuoritteella.

Lue lisää sähköautoista

Lue lisää hybrideistä