Hyundai Motor Finlandilla työskentelevä Aija Parm kertoo kokemuksistaan IONIQ Plug-in Hybridillä. – Ladattavalla hybridillä saan kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kertoo Aija. – Voin ajaa sähköllä pääsääntöisesti kaikki arkiajoni, mutta polttomoottori on hyvä back-up pidemmille matkoille. Olen aiemmin ajanut myös täyssähköautolla, ja pidän siitä, miten sähkömoottori autoa kuljettaa. Mielestäni Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid on hyvä valinta myös sellaisille autoilijoille, joita sähköllä ajaminen kiinnostaa, mutta täyssähköautoon siirtyminen tuntuu liian suurelta askeleelta.

Autoalan keskusliitto AKL ja Autotuojat ja -teollisuus teettivät Suomalaisten autoilu 2019* -tutkimuksen, johon vastasi 4 411 henkilöä. Tutkimuksen mukaan ladattavaa hybridiautoa pitää erittäin tai melko todennäköisenä seuraavaksi autokseen yhteensä 48 prosenttia vastaajista.

Taloudellista ajoa

IONIQ Plug-in latauksessa

 

– Olen ajanut IONIQ Plug-in hybridillä sähköllä parhaimmillaan yli 50 kilometriä, mutta sähköiseen toimintamatkaan vaikuttavat esimerkiksi ulkolämpötila ja ajonopeus. Jos päivittäiset ajomatkat ovat pitkiä, eikä välillä ole latausmahdollisuutta, auto jatkaa matkaa polttomoottorin voimin, Aija sanoo.

Monista kilpailijoistaan poiketen IONIQ Plug-in muuttuu ladattavasta hybridistä hybridiksi, kun korkeajänniteakku ei enää yksinään riitä kulkemiseen. Sähkömoottorin hyödyntäminen polttomoottorin rinnalla vähentää polttoaineen kulutusta.

 

”Polttoaineen kulutuksen vaihteluväli 30 viimeisen matkan osalta oli 0,1 litrasta 3,7 litraan sadalla kilometrillä.”

– Ladattavalla hybridillä ajellessa ei pääse kokonaan unohtamaan, miten huoltoasemalla käyttäydytään. Katsoin juuri autostani viimeisten 30 matkan polttoaineen keskikulutuslukemia sadalla kilometrillä. Vaihteluväli oli 0,1 litrasta 3,7 litraan. Nyt kelit ovat suosineet sähköllä ajamista, kun ei ole ollut kylmää, kertoo Aija. – Aikaisemmin käytin kotona ladatessani sukopistorasiaan sopivaa latauskaapelia. Näyttää siltä, että sähköllä kulkevat autot ovat tulleet perheeseemme jäädäkseen, joten tänä keväänä asennutimme kotiin latauslaitteen – nyt lataaminen on vielä entistäkin helpompaa, ja akku täyttyy tyhjästä noin kahdessa ja puolessa tunnissa. Sähköautotaipaleeni alussa olin huolissani mitä tapahtuu, jos unohdan irrottaa johdon autosta ennen kuin lähden ajamaan. Onneksi autoissa on älyä: ei ole mahdollista käynnistää autoa, kun latauskaapeli on kiinni, toteaa Aija.

IONIQ Plug-in Hybrid tallentaa tuoreimpien 30 ajokerran matkan ja polttoaineen kulutuksen. Aija kokosi taulukkoon kymmenen viimeksi ajetun matkan tiedot. Hän kertoi itsekin yllättyneensä, miten pienellä määrällä bensaa on pärjännyt.

IONIQ Plug-in latauksessa

Matka Polttoaineen kulutus
54,7 km 0,2 l / 100 km
9 km 2,6 l / 100 km
48 km 0,2 l / 100 km
43 km 0,5 l / 100 km
31 km 0,5 l / 100 km
52 km 0,6 l / 100 km
39 km 0,8 l / 100 km
67 km 0,3 l / 100 km
57 km 1,0 l / 100 km
26 km 1,1 l / 100 km

 

Turvallisuuta lisääviä varusteita

Suomalaisten autoilu 2019 -tutkimuksen mukaan kokonaan itse ajavaa autoa ei vielä suurin osa vastaajista pidä kiinnostavana, mutta tilannekohtaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä pitää tärkeänä jo kolme neljästä vastaajasta, ja ajamiseen puuttuvia järjestelmiäkin kaksi kolmesta.

– Avustaviin järjestelmiin tottuu todella nopeasti, ja uskon niiden lisäävän liikenneturvallisuutta. Hyvä esimerkki tällaisesta järjestelmästä on katvealueella olevasta autosta varoittava merkkiääni ja -valo, joita ei voi olla huomaamatta, vaikka viereisellä kaistalla olevaa autoa ei olisi sieltä katvealueelta kaistaa vaihtaessa havainnutkaan, sanoo Aija. – Jos väkisin haluaa jotain huonoa näistä avustavista järjestelmistä hakea, niin totuttuani esimerkiksi peruutuskameraan ja muihin helpotuksiin, saan olla todella skarppina, jos välillä ajan autolla, jossa niitä ei ole.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybridissä on varsin kattava vakiovarustus, esimerkiksi peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä ja kaistavahti ovat kaikissa autoissa, samoin hätäjarrutusassistentti, joka tunnistaa ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijat. Turvallisuusvarusteita on tullut uusiin autoihin pakollisiksi, ja lisää on luvassa. Euroopan parlamentti on hyväksynyt jo vuosi sitten uudet säännöt, joiden mukaan toukokuusta 2022 alkaen uutena myytävissä malleissa on oltava mm. peruutuskamera, kaistanpitoavustin ja rengaspaineen valvonta.**  Hyundai IONIQ -malleissa nämä ovat jo nyt arkipäivää.

 

Lue lisää: Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Lue lisää: Hyundain hybridimallit

 

*Lähde: Suomalaisten autoilu 2019

**Lähde: Tieturvallisuus: EU haluaa vähentää liikenneonnettomuuksia