
Huippuluokan hybridisuorituskykyä
Uuden IONIQ Hybridin suoraruiskutusbensiinimoottorin ja akkukäyttöisen sähkömoottorin yhdistelmä takaa huipputason polttoainetaloudellisuuden suorituskyvystä tinkimättä – voimalinjan yhdistetty teho on 141 hevosvoimaa ja suurin vääntö 265 Nm. Kun kokonaisuuteen lisätään urheilullinen kaksoiskytkinvaihteisto sekä kevyt, mutta erittäin luja korirakenne, IONIQ Hybrid tarjoaa todella vahvan ajoelämyksen mahdollisimman pienellä kulutuksella.
Bensiinimoottori
1,6-litrainen GDI-bensiinimoottori tuottaa tehoa 105 hv luokkansa parhaalla energiataloudellisuudella. Suoraruiskutusjärjestelmä puristaa jokaisesta polttoainepisarasta kaiken saatavilla olevan energian. |
6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto
IONIQ Hybridin innovatiivinen automatisoitu kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (DCT, Dual Clutch Transmission) tekee ajokokemuksesta todella tasaisen ja nautittavan. Vaihteistossa on erilliset kytkimet parittomille ja parillisille vaihteille. Tämä takaa nopean vasteen ja miellyttävän ajotuntuman. |
Sähkömoottori
IONIQ Hybrid tarjoaa nautittavan sähköautomaista kiihtyvyyttä – vahvasti vääntävän 43,5 hv:n sähkömoottorin ansiosta liikkeellelähtö on vaikuttavan sähäkkä. Moottori mahdollistaa ajamisen myös pelkällä sähköenergialla. |
Litiumionipolymeeriakku
1,56 kWh:n korkeajänniteakun erinomaiset lataus- ja purkautumisominaisuudet maksimoivat sähköisen ajamisen toimintamatkan ja regeneratiivisen jarrutusenergian varastointikapasiteetin. Akku on sijoitettu istuinten alle, joten IONIQ Hybridin painopiste on alhaalla. Tämä ratkaisu lisää auton ketteryyttä huomattavasti ja tekee ajamisesta entistäkin nautittavampaa. |

Energiavirtaus
Uusi IONIQ Hybrid vaihtaa saumattomasti bensiinimoottorin ja sähkömoottorin välillä ajotilanteen mukaan. Regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä lataa akkua hidastamalla vauhtia sähkömoottorilla jarrupolkimen käytön sijaan. Akkuun varastoituneen energian avulla sähkömoottori toimii polttomoottorin tukena kiihdytyksissä ja ylämäessä ja mahdollistaa ajamisen pelkällä sähköllä alhaisilla ajonopeuksilla. Energiavirtaus esitetään seuraavissa animaatioissa.

Pienempi kulutus ja vähemmän päästöjä: ECO-DAS
ECO Driving Assistant System (ECO-DAS) -järjestelmä parantaa uuden IONIQ Hybridin erinomaista polttoainetaloudellisuutta ja vähentää sen CO2-päästöjä entisestään. Kun navigointijärjestelmään syötetään uusi määränpää, ennakoiva energianhallintajärjestelmä analysoi reitin ja määrittää topografiatietojen perusteella optimaalisen akku- ja polttomoottorikäytön yhdistelmän reittiä varten. Lisäksi Coasting Guide -energiansäästötoiminto ilmoittaa kuljettajalle paikoista, joissa kannattaa hyödyntää moottorijarrutusta polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi. ECO-DAS-järjestelmä on osa lisävarusteena saatavaa Navigation Pack -varustepakettia.
Ylämäen ennakointi
Kun reitillä on odotettavissa ylämäkiä ja akun varaus on matala, IONIQ Hybrid lisää hiukan polttomoottorin toimintaa akun lataamiseksi etukäteen ennen reitin ylämäkiosuutta. Näin varmistetaan, että sähkömoottori voi avustaa ajamista ylämäessä, ja vähentää bensiinimoottorin epätaloudellista käyttöä, jotta polttoaineen kulutus pysyy optimaalisena.
Alamäen ennakointi
Kun akun varaus on riittävä, IONIQ Hybrid minimoi polttoaineenkulutuksen lisäämällä sähkömoottorin tehoa ennen alamäkeen ajamista. Alamäessä akku latautuu uudelleen regeneratiivisen jarrutuksen ansiosta.
Coasting Guide
Coasting Guide -toiminto analysoi navigointijärjestelmän reittitietoja ja ilmoittaa kuljettajalle, kun hidastamista edellyttävä tilanne lähestyy. Kyseessä voi olla esimerkiksi suunnan muutos tai poistuminen päätieltä. Kojelaudan näytössä näkyvä symboli ja äänimerkki ilmoittavat kuljettajalle, että jalan voi ottaa pois kaasupolkimelta. Tarkoituksena on pienentää polttoaineenkulutusta entisestään hyödyntämällä sähkömoottoria moottorijarrutuksen aikana ja minimoimalla jarrujen käyttö.

Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä
Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä lataa akkua hyödyntämällä sähkömoottoria auton vauhdin hidastamiseen. Kuljettaja voi itse säätää regeneratiivisen jarrutuksen tasoa helposti ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä. Valittavissa on neljä eri tasoa, joista jokaisessa hidastuvuus ja akun lataustaso muuttuvat hieman. Mitä tehokkaampi taso on valittu, sitä voimakkaammin jalan nostaminen kaasupolkimelta hidastaa auton nopeutta.
Kaksi eri ajotilaa: ECO ja Sport
Voit yhdellä painikkeen painalluksella valita mieleisesi kahdesta ajotilasta, ECO- tai Sport-tilan. Virtuaalimittariston tyyli ja väri muuttuvat valitun ajotilan mukaan. Eron auton luonteessa huomaat välittömästi. Sport-tilassa kaksoiskytkinvaihteiston vaihtotapa on dynaamisempi: kierrosnopeus nousee korkeammaksi ja pienempi vaihde pysyy pitempään kytkettynä, joten ajamiseen tulee välittömämpi tuntu. Myös ohjaustehostimen toiminta muuttuu: ohjauspyörän vastus kasvaa ja ohjaus muuttuu hieman raskaampaan eli urheilullisempaan suuntaan. ECO-tilassa painottuu taloudellisuus, jolloin vaihteet vaihtuvat aikaisemmin ja ohjaustuntuma on kevyempi. |
Vaihteiden vaihto ja regeneratiivisen jarrutuksen säätö suoraan ohjauspyörästä
IONIQ Hybridissä on ohjauspyörään sijoitetut vaihtosiivekkeet, joilla on kaksi eri tehtävää. Sport-tilassa ne mahdollistavat vaihteiden manuaalisen vaihtamisen ja dynaamisemman ajotyylin. ECO-tilassa vaihtosiivekkeillä säädetään regeneratiivisen jarrutusjärjestelmän toiminnan tasoa eli sitä, kuinka voimakkaasti sähkömoottori hidastaa auton nopeutta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. |
Vetokyky
Hyundai IONIQ Hybridillä voi vetää jarrullista perävaunumassaa 750 kg.