Saammeko esitellä – uusi IONIQ hybrid

Uudistunut muotoilu, huippuluokan polttoainetaloudellisuus sekä edistyneet kuljettajaa avustavat aktiivisen turvallisuuden järjestelmät takaavat, että uusi IONIQ Hybrid on parempi kuin koskaan. Se ei vaadi akun lataamista, oman ajotyylin muuttamista eikä muitakaan kompromisseja. Kehityksen huippua edustavan bensiinimoottorin ja sähkömoottorin dynaaminen yhdistelmä takaa vähäisen polttoaineenkulutuksen ja sykähdyttävän suorituskyvyn.

  • Huippuluokan polttoainetaloudellisuus
  • Entistä laadukkaampi sisustus
  • Paljon kuljettajaa avustavaa huipputeknologiaa

VARAA KOEAJO

 

Ulkoasu

Muotoiltu uudelleen sisältä ja ulkoa

Uuden IONIQ Hybridin puhdaspiirteisiä ja aerodynaamisia linjoja on päivitetty uusilla muotoiluelementeillä, joten auto antaa entistäkin hienostuneemman vaikutelman. Uusi etusäleikkö luo led-päiväajovalojen kanssa keulalle todella näyttävän ilmeen.

Led-ajovalot

Lisävarusteena saatavat uudet kaksois-led-ajovalot tuovat tyyliä ja näkyvyyttä (vakiona Style-mallissa). Uudet valot sekä parantavat turvallisuutta lisäämällä näkyvyyttä pimeällä että antavat auton keulalle entistä dynaamisemman ilmeen. IONIQ Hybridin valokuvio on todella näyttävä uusien ajovalojen ansiosta. Valoumpioiden viereen sijoitetut antrasiitin sävyiset ilmanohjaimet optimoivat pyöräkoteloiden yli ja auton sivuille suuntautuvan ilmavirtauksen parantaen aerodynaamisia ominaisuuksia.

IONIQ Hybridin vyötärölinjaa korostaa hopeanvärinen koristelista, joka tekee auton hienostuneesta siluetista aikaisempaakin linjakkaamman. Varustetason mukaan määräytyvät, erityisesti uuteen IONIQ Hybridiin suunnitellut vannemallit, ovat Comfort-varustetasossa 15-tuumaiset ja Style-varustetasossa 17-tuumaiset.

IONIQ Hybrid Style-varustetasossa uudelleen muotoiltujen led-takavalojen valokuvio on aiempaa näyttävämpi. Myös takapuskuri on uudistettu. Puskurin keskipaneeli on saanut uuden antrasiittisävyn ja koristelistaa on madallettu.

Sisätilat

Tilavat ja hienostuneet sisätilat

IONIQ Hybridin molemmissa etuistuimissa on vakiovarusteena korkeudensäätö ja kuljettajalla sähköinen ristiseläntuensäätö. Mukavat istuimet on verhoiltu kulutusta kestävällä, tyylikkäällä kankaalla. Style-varustetasossa ylellistä mukavuutta tarjoaa kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävä, muistilla varustettu kuljettajan istuin. Muistitoiminto mahdollistaa kahden eri kuljettajan istuin- ja peilisäätöjen tallentamisen, jolloin niiden säädöt voidaan palauttaa omien mieltymysten mukaiseksi yhdellä painikkeen painalluksella. Istuinlämmitys takaistuinten reunapaikoilla on Style-varustetasossa vakiovarusteena. Kahdessa osassa taittuva takaistuimen selkänoja helpottaa suurten tavaroiden kuljettamista.

Valinnanvaraa joka makuun

Comfort- ja Style-varustetasoissa on vakiovarusteena tummanharmaa Fossil Grey -kangasverhoilu. Style-varustetasoon saa lisävarusteena myös tuuleteut, perforoidut nahkaverhoillut istuimet. Nahkaverhoilun värivaihtoehtoja ovat Fossil Grey, kaksisävyinen harmaa Shale Grey ja punaruskea Red Umber.

Kojelauta

Kojelauta on muotoiltu uudelleen. Leveyden ja tilan tuntua korostava tumman kromin sävyinen koristelista lisää myös tyylikkyyttä. Mittaristokupu on verhoiltu laadukkaalla keinonahalla ja viimeistelty elegantilla tikkauksella. Style-varustetasossa kojelaudan ja keskikonsolin sininen led-valaistus tuo ohjaamoon miellyttävän tunnelman.

Ajotilan mukaan muuttuva virtuaalimittaristo

Moderni digitaalinen mittaristo on Style-mallissa 7-tuumainen suuren resoluution nestekidenäyttö. Näytön tyyli ja väri elävät valitun ajotilan, Eco tai Sport, mukaan. Suuri digitaalinen näyttö kertoo kuljettajalle runsaasti erilaisia ajotietoja, kuten ajonopeuden, polttoaineenkulutuksen sekä hybridijärjestelmän energiavirtausta ja akun varaustilaa koskevia tietoja. Comfort-mallin mittariston infonäytön koko on 4,2″.

Ilmastoinnin säätimet

Keskikonsoli on saanut uuden huipputeknisen ilmeen. Intuitiiviset kosketusnäppäimet korostavat keskikonsolin puhdaslinjaista ja eleganttia vaikutelmaa.

Lämpötilan voi säätää erikseen matkustamon oikealle ja vasemmalle puolelle.

10,25 -tuumainen kosketusnäyttö

Uudelleen muotoillun kojelaudan tyylikkääksi keskipisteeksi on saatavissa täysin uusi, mukautettavalla 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu audio-navigointijärjestelmä. Näyttö kuuluu Navigation Pack -varustepakettiin. Valikot ja navigoinnin puheohjaus ovat suomeksi.

Infinity-premium-audiojärjestelmä

Infinity-premium-audiojärjestelmän seitsemän kaiutinta, erillinen subwoofer ja vahvistin tekevät ajomatkasta henkeäsalpaavan musiikkielämyksen.

8″ kosketusnäyttö

Uusi 8″ LCD -kosketusnäyttö on vakiovarusteena uudessa IONIQ Hybridissä. Näytölle voi peilata älypuhelimen sovelluksia Android Auton tai Apple CarPlayn kautta, ja käyttää puhelinta esimerkiksi navigoimiseen turvallisemmin, kun reittiopastus on puhelimen sijaan auton näytöllä. Auton näytöllä käytettäviä puhelimen sovelluksia ovat navigoinnin lisäksi mm. Spotify ja WhatsApp.

eCall-järjestelmä

Onnettomuuden sattuessa eCall ilmoittaa hätäkeskukseen auton sijainnin, nopeuden ja suunnan tapahtumahetkellä, ja auton valmistenumeron. Näillä tiedoilla oikea apu saadaan nopeasti perille. eCall aktivoituu automaattisesti turvatyynyjen ohjausjärjestelmän antamasta signaalista.  eCall-järjestelmän voi aktivoida myös painamalla SOS-painiketta.

 

 

Tekniikka

Huippuluokan hybridisuorituskykyä

Uuden IONIQ Hybridin suoraruiskutusbensiinimoottorin ja akkukäyttöisen sähkömoottorin yhdistelmä takaa huipputason polttoainetaloudellisuuden suorituskyvystä tinkimättä – voimalinjan yhdistetty teho on 141 hevosvoimaa ja suurin vääntö 265 Nm. Kun kokonaisuuteen lisätään urheilullinen kaksoiskytkinvaihteisto sekä kevyt, mutta erittäin luja korirakenne, IONIQ Hybrid tarjoaa todella vahvan ajoelämyksen mahdollisimman pienellä kulutuksella.

 

Bensiinimoottori

1,6-litrainen GDI-bensiinimoottori tuottaa tehoa 105 hv luokkansa parhaalla energiataloudellisuudella. Suoraruiskutusjärjestelmä puristaa jokaisesta polttoainepisarasta kaiken saatavilla olevan energian.

6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto

IONIQ Hybridin innovatiivinen automatisoitu kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (DCT, Dual Clutch Transmission) tekee ajokokemuksesta todella tasaisen ja nautittavan. Vaihteistossa on erilliset kytkimet parittomille ja parillisille vaihteille. Tämä takaa nopean vasteen ja miellyttävän ajotuntuman.

 

Sähkömoottori

IONIQ Hybrid tarjoaa nautittavan sähköautomaista kiihtyvyyttä – vahvasti vääntävän 43,5 hv:n sähkömoottorin ansiosta liikkeellelähtö on vaikuttavan sähäkkä. Moottori mahdollistaa ajamisen myös pelkällä sähköenergialla.

Litiumionipolymeeriakku

1,56 kWh:n korkeajänniteakun erinomaiset lataus- ja purkautumisominaisuudet maksimoivat sähköisen ajamisen toimintamatkan ja regeneratiivisen jarrutusenergian varastointikapasiteetin. Akku on sijoitettu istuinten alle, joten IONIQ Hybridin painopiste on alhaalla. Tämä ratkaisu lisää auton ketteryyttä huomattavasti ja tekee ajamisesta entistäkin nautittavampaa.

 

Energiavirtaus

Uusi IONIQ Hybrid vaihtaa saumattomasti bensiinimoottorin ja sähkömoottorin välillä ajotilanteen mukaan. Regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä lataa akkua hidastamalla vauhtia sähkömoottorilla jarrupolkimen käytön sijaan. Akkuun varastoituneen energian avulla sähkömoottori toimii polttomoottorin tukena kiihdytyksissä ja ylämäessä ja mahdollistaa ajamisen pelkällä sähköllä alhaisilla ajonopeuksilla. Energiavirtaus esitetään seuraavissa animaatioissa.

 

 

Pienempi kulutus ja vähemmän päästöjä: ECO-DAS

ECO Driving Assistant System (ECO-DAS) -järjestelmä parantaa uuden IONIQ Hybridin erinomaista polttoainetaloudellisuutta ja vähentää sen CO2-päästöjä entisestään. Kun navigointijärjestelmään syötetään uusi määränpää, ennakoiva energianhallintajärjestelmä analysoi reitin ja määrittää topografiatietojen perusteella optimaalisen akku- ja polttomoottorikäytön yhdistelmän reittiä varten. Lisäksi Coasting Guide -energiansäästötoiminto ilmoittaa kuljettajalle paikoista, joissa kannattaa hyödyntää moottorijarrutusta polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi. ECO-DAS-järjestelmä on osa lisävarusteena saatavaa Navigation Pack -varustepakettia.

Ylämäen ennakointi

Kun reitillä on odotettavissa ylämäkiä ja akun varaus on matala, IONIQ Hybrid lisää hiukan polttomoottorin toimintaa akun lataamiseksi etukäteen ennen reitin ylämäkiosuutta. Näin varmistetaan, että sähkömoottori voi avustaa ajamista ylämäessä, ja vähentää bensiinimoottorin epätaloudellista käyttöä, jotta polttoaineen kulutus pysyy optimaalisena.

Alamäen ennakointi

Kun akun varaus on riittävä, IONIQ Hybrid minimoi polttoaineenkulutuksen lisäämällä sähkömoottorin tehoa ennen alamäkeen ajamista. Alamäessä akku latautuu uudelleen regeneratiivisen jarrutuksen ansiosta.

Coasting Guide

Coasting Guide -toiminto analysoi navigointijärjestelmän reittitietoja ja ilmoittaa kuljettajalle, kun hidastamista edellyttävä tilanne lähestyy. Kyseessä voi olla esimerkiksi suunnan muutos tai poistuminen päätieltä. Kojelaudan näytössä näkyvä symboli ja äänimerkki ilmoittavat kuljettajalle, että jalan voi ottaa pois kaasupolkimelta. Tarkoituksena on pienentää polttoaineenkulutusta entisestään hyödyntämällä sähkömoottoria moottorijarrutuksen aikana ja minimoimalla jarrujen käyttö.

Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä

Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä lataa akkua hyödyntämällä sähkömoottoria auton vauhdin hidastamiseen. Kuljettaja voi itse säätää regeneratiivisen jarrutuksen tasoa helposti ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä. Valittavissa on neljä eri tasoa, joista jokaisessa hidastuvuus ja akun lataustaso muuttuvat hieman. Mitä tehokkaampi taso on valittu, sitä voimakkaammin jalan nostaminen kaasupolkimelta hidastaa auton nopeutta.

 

Kaksi eri ajotilaa: ECO ja Sport

Voit yhdellä painikkeen painalluksella valita mieleisesi kahdesta ajotilasta, ECO- tai Sport-tilan. Virtuaalimittariston tyyli ja väri muuttuvat valitun ajotilan mukaan. Eron auton luonteessa huomaat välittömästi. Sport-tilassa kaksoiskytkinvaihteiston vaihtotapa on dynaamisempi: kierrosnopeus nousee korkeammaksi ja pienempi vaihde pysyy pitempään kytkettynä, joten ajamiseen tulee välittömämpi tuntu. Myös ohjaustehostimen toiminta muuttuu: ohjauspyörän vastus kasvaa ja ohjaus muuttuu hieman raskaampaan eli urheilullisempaan suuntaan. ECO-tilassa painottuu taloudellisuus, jolloin vaihteet vaihtuvat aikaisemmin ja ohjaustuntuma on kevyempi.

Vaihteiden vaihto ja regeneratiivisen jarrutuksen säätö suoraan ohjauspyörästä

IONIQ Hybridissä on ohjauspyörään sijoitetut vaihtosiivekkeet, joilla on kaksi eri tehtävää. Sport-tilassa ne mahdollistavat vaihteiden manuaalisen vaihtamisen ja dynaamisemman ajotyylin. ECO-tilassa vaihtosiivekkeillä säädetään regeneratiivisen jarrutusjärjestelmän toiminnan tasoa eli sitä, kuinka voimakkaasti sähkömoottori hidastaa auton nopeutta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta.

 

Turvallisuus

Hyundai SmartSense

IONIQ Hybridissä on Hyundain uusin, kuljettajaa avustava huippuluokan aktiivinen SmartSense-turvallisuusteknologia, joka parantaa turvallisuutta ja antaa mielenrauhaa.

Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla (SCC ja S&G)

Mukautuva vakionopeudensäädin lisää turvallisuutta ja tekee ajamisesta rentouttavampaa, kun etäisyys edellä ajavaan autoon säilyy valittuna ja ajonopeutta pienennetään tai suurennetaan liikenneolosuhteiden mukaan. Mukautuva vakionopeudensäädin (SCC, Smart Cruise Control) säilyttää asetetun nopeuden ja etäisyyden pysähdyksen jälkeenkin, kun edellä oleva ajoneuvo lähtee liikkeelle. Jos pysähdys on ollut riittävän lyhyt, auto lähtee liikkeelle automaattisesti. Jos pysähdys on ollut hiukan pidempi, auto lähtee uudelleen liikkeelle kuljettajan painaessa lyhyesti kaasupoljinta tai aktivoimalla liikkeellelähdön vakionopeussäätimestä. Mukautuva vakionopeudensäädin on vakiovarusteena Style-mallissa.

 

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella (FCA)

FCA on edistynyt aktiivinen turvallisuustoiminto, joka varoittaa kuljettajaa hätätilanteissa ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti. Etututkaa ja kamera-antureita käyttävä FCA (Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian and Cyclist Detection) toimii kolmessa vaiheessa. Järjestelmä varoittaa ensin kuljettajaa visuaalisesti ja äänimerkein, lisää sitten jarrutusvoimaa törmäysvaaran mukaan ja jarruttaa lopulta täydellä voimalla törmäyksen välttämiseksi tai vaurioiden minimoimiseksi silloin, kun törmäystä ei voida välttää. Järjestelmä aktivoituu, kun nopeus ylittää 8 km/h ja havaitaan ajoneuvo, jalankulkija tai pyöräilijä.

Kaistallapysymisavustin (LFA)

Uudessa IONIQ Hybrisissä on kaistallapysymisavustin (LFA, Lane Following Assist), joka aktivoituna ollessaan pitää auton ajokaistan keskellä, kun nopeus on 0–150 km/h. Kaistallapysymisavustin on osa lisävarusteena saatavaa Safety Packia, johon kuuluvat myös katvealueen varoitusjärjestelmä (BCW) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCCW).

Kaistallapitoavustin (LKA)

Kaistallapitoavustin (LKA, Lane Keeping Assist) tarkkailee tien reunaviivoja ja varoittaa kuljettajaa, jos auto on ohjautumassa pois kaistalta.

 

Katvealueen varoitusjärjestelmä (BCW)

Katvealueen varoitusjärjestelmä (BWC, Blind-spot Collision Warning) valvoo takakulmia tutkan avulla ja sytyttää varoitusvalon ulkopeiliin, jos se havaitsee toisen ajoneuvon. Jos kaistanvaihtotilanteessa havaitaan ajoneuvo, kuuluu äänimerkki kuljettajan laittaessa suuntavilkut päälle. Katvealueen varoitusjärjestelmä on osa lisävarusteena saatavaa Safety Packia, johon kuuluvat myös kaistallapysymisavustin (LFA) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCCW).

Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCCW)

Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCCW) pienentää riskiä törmätä lähestyvään kohteeseen, kun kuljettaja peruuttaa ahtaassa paikassa, jossa on huono näkyvyys. RCCW (Rear Cross-traffic Collision Warning) tarkastaa tutkan avulla alueen auton takana risteävän liikenteen varalta ja varoittaa kuljettajaa visuaalisesti ja äänimerkein. Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä on osa lisävarusteena saatavaa Safety Packia, johon kuuluvat myös kaistallapysymisavustin (LFA) ja katvealueen varoitusjärjestelmä (BCW).

Älykäs nopeusrajoitusvaroitin (ISLW)

Älykäs nopeusrajoitusvaroitin (ISLW, Intelligent Speed Limit Warning) tunnistaa tien nopeusrajoitusmerkit etukameran ja navigointijärjestelmän avulla ja näyttää nopeusrajoituksen ja ohituskiellot reaaliaikaisesti. Tiedot näytetään sekä navigointijärjestelmän näytössä että mittaristossa.

 

Mukavuus

Fiksu, mukava ja yhteydessä ulkomaailmaan

Nauti saumattomista yhteyksistä ja helpottavasta innovatiivisesta teknologiasta. Uusi IONIQ Hybrid on suunniteltu tekemään jokaisesta ajomatkasta nautinto. Saatavissa on laaja valikoima fiksuja ominaisuuksia ja järjestelmiä, jotka lisäävät autossa matkustajien mukavuutta.

Langaton lataus

Älypuhelimen lataus autossa on helppoa. Keskikonsoliin vaihteenvalitsimen etupuolelle sijoitetun langattoman latausalustan avulla Qi-yhteensopivan älypuhelimen lataus käy kätevästi ilman kaapeleita. Langaton lataus on vakiovarusteena Style-mallissa.

Taustakamera DRM (Driving Rear-View Monitor)

Taustapeilin tarjoama näkyvyys on usein rajallinen. Myös takapenkillä istuvat matkustajat saattavat peittää näkymän taakse. Uuden DRM-järjestelmän kamera antaa tarkan kuvan siitä, mitä auton takana tapahtuu myös ajon aikana. Tämä parantaa turvallisuutta ja ajomukavuutta.

eCall-hätäpuhelujärjestelmä tuo lisäturvaa

IONIQ Hybrid soittaa automaattisesti apua paikalle jos tapahtuu onnettomuus, jossa turvatyynyt laukeavat. Hätäapua on mahdollista saada ympäri vuorokauden myös SOS-painiketta painamalla. Järjestelmä avaa puheyhteyden hätäkeskukseen.

Mielenrauhaa vakiona

IONIQ Hybrid -mallistossa on sama kattava takuu kuin muissakin Hyundain henkilöautoissa, ja 8 vuoden tai 200 000 km:n takuu korkeajänniteakulle.

7 vuoden takuu ilman kilometrirajaa

Kuten kaikki Hyundait, myös uusi IONIQ Hybrid on suunniteltu korkeimpien mahdollisten laatustandardien mukaan. Varmistamme laadun seitsemän vuoden takuulla ilman kilometrirajaa, joten voit iloita elämästä autostasi huolehtimatta. Nauti mielenrauhasta, jonka yksi alan parhaista takuista sinulle tarjoaa – vakiovarusteena.

8 vuoden litiumionipolymeeriakun takuu

Lisäksi IONIQ Hybridin tehokkaan litiumionipolymeeriakun* takuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin.