
Suorituskykyinen ladattava hybridi
Uudessa IONIQ Plug-In Hybridissä on 44,5 kW:n akkukäyttöinen sähkömoottori ja 1,6 bensiinimoottori suorasuihkutuksella. Yhdessä ne tuottavat 141 hv:n tehon ja 265 Nm:n väännön. Kun tähän dynaamiseen yhdistelmään lisätään pehmeästi vaihtava kaksoiskytkinvaihteisto ja kevyt mutta erittäin luja korirakenne, ajaminen on elämys.
Kappa 1.6L -Atkinson-GDI-bensiinimoottori
1,6-litrainen suorasuihkutusmoottori tuottaa 105 hv:n tehon luokkansa johtavalla energiatehokkuudella. Bensiinin suorasuihkutus hyödyntää tehokkaasti jokaisen polttoainepisaran. |
6-vaihteinen DCT
IONIQ Plug-In Hybridin innovatiivinen automatisoitu kaksoiskytkinvaihteisto (DCT, Dual Clutch Transmission) tekee ajokokemuksesta todella tasaisen ja nautittavan. Vaihteistossa on erilliset kytkimet parittomille ja parillisille vaihteille. Tämä takaa nopeamman vasteen ja erinomaisen ajotuntuman. |
43,5 kW:n sähkömoottori
Nauti sähköisestä kiihtyvyydestä. 43,5 kW:n sähkömoottori tarjoaa erinomaisen väännön ja tehokkuuden. Sen kiihtyvyys on vakuuttavaa heti liikkeelle lähdettäessä. |
Litiumionipolymeeriakku
Tehokkaan 8,9 kWh:n litiumionipolymeeriakun erinomaiset lataus- ja purkuominaisuudet maksimoivat sekä sähköllä ajamisen että energian talteenoton regeneratiivisella jarrutuksella. Akku on sijoitettu istuinten alle, joten auton painopiste on poikkeuksellisen alhaalla, joka parantaa ketteryyttä huomattavasti ja tekee ajamisesta erittäin hauskaa. |

Energiavirta
Uudella IONIQ Plug-In Hybridillä voi ajaa pelkällä akun tuottamalla sähkömoottorilla1. Sillä voi ajaa myös hybridinä, jolloin auto käyttää ajotilanteen mukaan bensiini- tai sähkömoottoria kuljettajan edes huomaamatta muutosta voimanlähteessä. Regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä lataa akkua hidastamalla auton vauhtia sähkömoottorilla. Sähkömoottori käyttää akkuun varastoitua energiaa kiihdytyksessä sekä ajettaessa ylämäessä ja hitaalla nopeudella.
Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Sisätilojen lämmittämiseen IONIQ Plug-In Hybrid käyttää aina polttomoottorin tuottamaa lämpöä, joten polttomoottori saattaa käynnistyä silloinkin, kun ajotavaksi on valittu sähkö.
Kaksi eri ajotilaa: ECO ja Sport
Voit yhdellä painikkeen painalluksella valita mieleisesi kahdesta ajotilasta: ECO tai Sport. Virtuaalimittariston tyyli ja väri muuttuvat valitun ajotilan mukaan. Valittu ajotila vaikuttaa auton luonteeseen, eron huomaat välittömästi. Sport-tilassa kaksoiskytkinvaihteiston vaihtotapa on dynaamisempi: kierrosnopeus nousee korkeammaksi ja pienempi vaihde pysyy pitempään kytkettynä, joten ajamiseen tulee välittömämpi tuntu. Myös ohjaustehostimen toiminta muuttuu: ohjauspyörän vastus kasvaa ja ohjaus muuttuu hieman raskaampaan eli urheilullisempaan suuntaan. ECO-tilassa painopiste on taloudellisuudessa, joten vaihteet vaihtuvat aikaisemmin ja ohjaustuntuma on kevyempi. |
Vaihteiden vaihto ja regeneratiivisen jarrutuksen säätö suoraan ohjauspyörästä
Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä lataa akkua hyödyntämällä sähkömoottoria auton vauhdin hidastamiseen. Kuljettaja voi säätää regeneratiivisen jarrutuksen tasoa helposti ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä. Valittavissa on neljä eri tasoa, joista jokaisessa hidastuvuus ja akun lataustaso muuttuvat hieman. Mitä tehokkaampi taso on valittu, sitä voimakkaammin auton nopeus hidastuu, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. |
Energiavirtaa kuvaava animaatio

Polttoainetta säästävä ja päästöjä pienentävä ECO-DAS
IONIQ Plug-In hybridin erinomaista polttoainetehokkuutta ja alhaisia hiilidioksidipäästöjä tukee ECO Driving Assistant System -järjestelmä (ECO-DAS). Kun navigointijärjestelmään syötetään uusi reitti, tämä ennakoiva energianhallintajärjestelmä analysoi reitin ja määrittää topografiatietojen perusteella optimaalisen akku- ja polttomoottorikäytön yhdistelmän reittiä varten. Coasting Guide -toiminto ilmoittaa kuljettajalle, kun ajotilanne edellyttää hidastamista polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi. Järjestelmä on osa lisävarusteena saatavaa Navigation PAck -varustepakettia.
Ylämäen ennakointi
Kun reitillä on odotettavissa ylämäkiä ja akun varaus on alhainen, IONIQ Plug-In Hybrid lisää polttomoottorin toimintaa hienoisesti akun lataamiseksi etukäteen ennen reitin ylämäkiosuutta. Näin varmistetaan, että sähkömoottori voi avustaa ylämäessä, joka optimoi polttoainetehokkuuden.
Alamäen ennakointi
Jos akun varaus on riittävä, IONIQ Plug-In Hybrid minimoi polttoaineenkulutuksen lisäämällä sähkömoottorin tehoa ennen alamäkeen ajamista. Sähköenergia kerätään takaisin alamäessä regeneratiivisella jarrutuksella.
Coasting Guide
Coasting Guide analysoi reittitiedot navigointijärjestelmästä ja ilmoittaa , kun tilanne edellyttää toimia kuljettajalta. Kyseessä voi olla suunnan muuttaminen tai poistuminen moottoritieltä. Mittaristossa näkyvä tunnus ja äänimerkki kertovat kuljettajalle, että hän voi nostaa jalan kaasupolkimelta. Tavoitteena on vähentää polttoaineenkulutusta entisestään.

Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä
Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä lataa akkua hyödyntämällä sähkömoottoria auton vauhdin hidastamiseen. Kuljettaja voi säätää regeneratiivisen jarrutuksen tasoa helposti ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä. Valittavissa on neljä eri tasoa, joista jokaisessa hidastuvuus ja akun lataustaso muuttuvat hieman. Mitä tehokkaampi taso on valittu, sitä voimakkaammin auton nopeus hidastuu, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta.
Vetokyky
Hyundai IONIQ Plug-In Hybridillä voi vetää jarrullista perävaunumassaa 750 kg.