Hyundai tarjoaa laajan valikoiman hybridi-autoja

Mitä hybridi tarkoittaa?

Hybridi-termi on ollut käytössä alun perin biologiassa, jossa se tarkoittaa kahden lajin risteymää1). Kun kyse on ajoneuvoista, hybridillä tarkoitetaan autoa, jossa on kaksi eri käyttövoimaa. Hyundailla tämä tarkoittaa sähkö- ja polttomoottoria samassa autossa. Hybrideitä on monenlaisia – mikä niistä on juuri sinulle oikea? Yhtä vastausta ei ole, vaan eri ihmisillä on erilaiset tarpeet.

1) lähde: Kotus

Hyödynnä 2 500 € ekoetu Hyundain KONA hybridimalleihin:

Hyödynnä nyt 2 500 euron ekoetu. Oletko valmis huippuluokan polttoainetaloudellisuuteen? Täyshybridi ei vaadi akun lataamista, oman ajotyylin muuttamista eikä muitakaan kompromisseja. Ota käyttöösi edistynyt teknologia, sillä edistys jatkuu – matka jatkuu.

Ekoetu voimassa erään autoja – toimi nopeasti!
KONA Hybrid 1.6 Style 141 hv 6-DCT-aut 32 590 € – 2500 € = 30 090 €. Hinnat sisältävät toimituskulut.  Kampanja voimassa erään autoja 31.8.2020.

Tiedustele lisää lähimmästä Hyundai-liikkeestä!


Kevythybridi ja mikrohybridi

Kevythybridiautossa on Start-Stop-järjestelmän lisäksi pieni sähkömoottori, joka avustaa liikkeelle lähtiessä ja siten auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta. Hyundailla kevythybridejä on Tucson-mallistossa 1.6- ja 2.0 litraisten dieselmoottoreiden yhteydessä.
Hybriditekniikasta puhutaan toisinaan jo silloin, kun autossa on Start-Stop-järjestelmä ja pieni sähkömoottori, joka avustaa liikkeellelähdössä. Käytännössä tällaisessa mikrohybridiautossa polttomoottori sammuu esimerkiksi liikennevaloissa, ja käynnistyy uudelleen, kun kuljettaja nostaa jalan jarrulta tai painaa kytkintä. Kaikissa nykyisissä Hyundai-malleissa on tämä järjestelmä.

Hybridi

Hybridiautosta on kyse silloin, kun autossa on polttomoottori ensisijaisena voimanlähteenä, ja sähkömoottori toissijaisena. Sähkömoottorin käyttämä virta kerätään ottamalla liike-energiaa talteen. Esimerkiksi alamäessä tai auton jarruttaessa auton vauhtia voidaan hidastaa generaattorilla. Se muuntaa pyörivien renkaiden energiaa sähköksi, joka varastoidaan akustoon. Auto hyödyntää kertynyttä sähköä ajamiseen, mutta virtaa riittää vain hyvin lyhyille matkoille. Akustoa ei voi ladata ulkoisesta virtalähteestä. Näistä autoista käytetään hybridin lisäksi termejä täyshybridi ja itselataava hybridi. Auton käyttäminen ei käytännössä eroa polttomoottoriauton käyttämisestä. Hyundain hybridimalleja ovat IONIQ Hybrid ja KONA Hybrid.

 


Ladattava hybridi

Jo nimi kertoo, että ladattavaa hybridiä voi ladata. Ladattavista hybrideistä käytetään myös nimityksiä pistokehybridi ja plug-in-hybridi. Ajon aikaisen energian talteenoton lisäksi akustoon saa virtaa perinteisestä sukopistorasiasta tai sähköauton lataamiseen tarkoitetuista latauslaitteista. Ladattavan hybridin akusto riittää pelkällä sähköllä ajamiseen olosuhteista riippuen tyypillisesti noin viidenkymmenen kilometrin matkalle; kaupungissa jopa pidemmällekin. Sähkömoottorin lisäksi autossa on polttomoottori, joka Hyundailla toimii hybridinä sen jälkeen, kun varsinainen ajamiseen tarkoitettu virta on käytetty. Jos päivittäiset ajot ovat lyhyitä ja lataaminen on helposti hoidettavissa, autolla voi ajaa pitkiäkin aikoja pelkällä sähköllä.

 

Akusto kerää virtaa ajon aikana, kuten edellä on kerrottu. Jos sähköllä ajamiselle on tarve vasta matkan loppupuolella, ajotilaksi voi alkumatkalle valita hybridi-tilan. Tällöin auto käyttää ensisijaisesti polttomoottoria ja samalla lataa akustoa sen avulla. Kun se osa matkaa on käsillä, jonka kuljettaja haluaa ajaa sähkömoottorilla, valitaan ajotilaksi sähkömoottori. Kuljettaja voi siis halutessaan valita ajaako polttomoottorilla vai sähköllä, mutta lähtökohtaisesti auto hoitaa valinnat. Ladattavalla hybridillä ajaminen ei poikkea käytännössä tavanomaisella polttomoottoriautolla ajamisesta.

Hyundain ladattava hybridi on IONIQ Plug-in Hybrid.

IONIQ PHEV valikko

 


Mitä iloa tai hyötyä sähkömoottorista polttomoottorin rinnalla on?

Sähköllä ajaminen on edullisempaa kuin perinteisillä polttoaineilla eteneminen. Sähkömoottori tehostaa polttomoottoria liikkeellelähdössä ja ajon aikaisissa kiihdytyksissä, jolloin esimerkiksi muuhun liikenteeseen liittyminen ja ohittaminen sujuu nopeammin. Sähkön etuna on myös se, että sen käyttäminen auton voimanlähteenä ei aiheuta ajonaikaisia CO2-päästöjä. Joissain suurissa kaupungeissa on keskusta-alueilla rajoitettu polttomoottoriautoilla liikkumista – Suomessa tällaista ei vielä ole.

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Hyundain täyssähköautot

Sähköauton lataaminen