Close

Käyttäjäkokemuksia: Hyundai TUCSON Plug-In Hybrid – tilava neliveto

Hyundai TUCSON Plug-in on palvellut vääksyläis­pariskuntaa Kari ja Vuokko Mattilaa kahden vuoden ajan. Kokemuksia on kertynyt monenlaisesta ajosta.


Kun auton vaihto tuli eteen, Kari ja Vuokko Mattilan oli helppoa päätyä Hyundaihin, vaikka merkki ei ollut heille entuudestaan tuttu.

”Ystäväni kertoivat minulle hyvistä kokemuksistaan, ja pääsin itsekin kokeilemaan useampia Hyundain malleja. Tucson tuntui heti meille sopivalta. Kun tarjolla oli vain 4 000 kilometriä ajettu esittelyauto, oli tarjoukseen helppo tarttua”, Kari Mattila sanoo tyytyväisenä.

Koira ja tavarat mahtuvat mukavasti mukaan

Yksi tärkeä kriteeri oli auton neliveto, koska Mattila harrastaa metsästystä. Parhaille metsästysmaille pitää päästä huonompiakin teitä pitkin. Metsästykselle on aikaa, onhan Mattila ollut viitisen vuotta eläkkeellä.

Metsästykseen liittyvät myös koirat. Kun auto hankittiin, Mattiloilla oli vielä tilaa vievä ajokoira. Sittemmin ajokoiran tilalle on tullut pienikokoisempi, Liettuasta haettu Tella-koira, jossa on muun muassa ranskanbulldoggia, bulldoggia, rottakoiraa ja mäyräkoiraa. 

”Kahdestaan emme olisi tarvinneet näin isoa autoa, mutta koiran kanssa tämä on oikein sopiva. Tilaa tarvitaan, kun menemme mökille koiran, kylmälaukkujen ja kaiken muun tavaran kanssa.”

Metsästämisen lisäksi veneily on Mattiloille mieleen. Tucsonin perässä on koukku, jossa on usein traileri ja vene. Taakan veto sujuu, tosin sähköä kuluu silloin huomattavasti enemmän.

”1,6 litran koneen ja sähkömoottorin 265 hevosvoimaa antavat hyvän kiihtyvyyden kaikissa tilanteissa. Sen huomaa erityisesti ohituksissa”, kilpa-autoiluakin takavuosina harrastanut Mattila sanoo.

Myös auton korkeus vaikutti valintaan.

”Vanhemman ihmisen on helppo astua korkeampaan autoon, ja näkeehän korkeammalla olevasta ohjaamosta paremmin.”

Tucsonin ulkonäkö on Mattiloille mieleen. Auto on linjakas toisin kuin monet jyhkeät SUV-luokan autot. Myös kolmea harmaan sävyä yhdistävä väritys miellytti heitä.

Neliveto on vastannut odotuksia 

Auton hankinnan Mattilat tekivät tiiviissä yhteistyössä.

”Ainoa asia, mikä arvelutti, olivat autotallimme kapeat ovet. Talomme on rakennettu 1980-luvulla, jolloin autot olivat pienempiä. Kun tämä asia oli testattu, asia oli helppo päättää.”

Kyllä automaatti on hieno systeemi. Ei tarvitse vispata vaihteita.

Neliveto on vastannut odotuksia, vaikkei Tucson olekaan samanlainen ajaa kuin vanhan liiton manuaalilaatikkoiset maasturit. Automaattivaihteisto antaa erilaisen ajotuntuman, jonka Mattila oppi pian.

”Kyllä automaatti on hieno systeemi. Ei tarvitse vispata vaihteita.”

Yksi pieni puute varjostaa monia hyviä puolia.

”Auton mukana ei automaattisesti toimiteta painettua käyttöohjetta. Tienpäällä on tilanteita, joissa vaimo on ajanut ja kysynyt jostain asiaa. Mistäs katsot, kun ohjekirja ei ole hansikaslokerossa. Nettisivuilta asioiden löytäminen ei aina ole kovin helppoa.”


Selkeä ja suuri 10,25-tuumainen digitaalimittaristo on myös turvallisuus­tekijä.

Halpoja kauppareissuja

Kauppamatkat Vääksystä Lahteen sujuvat joustavasti ja edullisesti, sillä edestakainen matka taittuu pelkällä sähköllä. Matkan hinnaksi tulee nykyisellä pörssisähkön hinnalla 1,60 euroa. 

”Olen tyytyväinen siihen, että akku latautuu täyteen yön aikana. Jos tarvitsemme nopeampaa latausta, ajamme läheiselle tavaratalolle, jonka pihalla on nopea latausmahdollisuus. Muutaman tunnin asioinnin aikana saan akun täyteen.”

Vääksyn kauniissa maisemissa olevan rivitalokodin lisäksi Mattiloilla on kesäpaikka Kalkkisissa. Sinnekin matka taittuu edestakaisin liki pelkästään sähköllä.

Mattiloiden auton vähäinen keskikulutus on herättänyt hämmästystä.

Polttoaineen kulutus on ollut Mattilan mukaan yllättävän vähäinen. Kun sähkösopimus on pörssisähköpohjainen, on sähköllä ajaminen huomattavasti edullisempaa kuin bensalla.

Tucson on Mattiloiden ensimmäinen ladattava auto. Kotilatauslaitteen Kari asennutti taloyhtiön luvalla itse.

Tuhansien eurojen säästöt polttoainekuluissa

Vaikka Mattiloilla on matkailuauto, he tekevät pidempiä matkoja myös Tucsonilla. Niinpä sähkönkulutusta seurataan myös maantieajossa.

”Sähkön seuraamisesta tulee tapa, ja harmittaa, jos alkaa mennä bensaa. Sellainen positiivinen kitupiikkimeininki siinä tulee.”

25 000 kilometrin kokemusten perusteella Mattilat ovat yltäneet autolla 3,1 litran keskikulutukseen sadalla kilometrillä. Tämä on herättänyt hämmästystä, sillä auto kertoi keskikulutukseksi 7,6 litraa sadalla kilometrillä, kun Mattilat hankkivat sen.

Mattiloiden vähäinen kulutus selittyy pitkälti sillä, että auto on heidän käyttöönsä optimaalinen. Esimerkiksi kauppareissu Lahteen muutaman mutkan kanssa kuluttaa vain 0,6 litraa sadalla kilometrillä, eikä mökkireissukaan vie kovin paljon enemmän. Nykyisillä sähkön ja bensan hinnoilla Mattilat ovat säästäneet parissa vuodessa noin 2 500 euroa verrattuna vastaavaan bensakoneiseen autoon.

Autolle oma aurinkosähkö­järjestelmä mökille

Mattiloiden vuonna 1985 hankitun kesäpaikan koko sähköjärjestelmä perustuu aurinkoenergiaan. 

12-volttinen aurinkosähköjärjestelmä ei ole paras mahdollinen auton lataamiseen, sillä suoraan kytkettynä latausvirta olisi kahdeksan ampeeria, joka voisi käyttää aurinkosähköjärjestelmän kaiken tehon, eli sähköä ei riittäisi muille laitteille. 

Kari Mattila suunnittelee parhaillaan autolle omaa aurinkosähköjärjestelmää. Autoa voisi ladata pienellä teholla ja vähän kerrallaan. Tämä on mahdollista, koska mökillä ollaan usein päiväkausia, eikä autoa käytetä.

”Hitaalla latauksella akut täyttyisivät parissa päivässä, mikä riittää hyvin mökkioloissa.”

Lue lisää TUCSON Plug-in Hybridistä

Teksti  Jukka Nortio  |  Kuvat  Tommi Mattila