TUCSON-mallistossa on valinnanvaraa kolmesta erilaisesta hybridi-vaihtoehdosta. Malliston huipulta löytyy pistokkeesta ladattava Plug-in Hybrid, jonka toimintamatka on kaupunkiajossa jopa 74 kilometriä (WLTP).
Täyshybridi on vaivaton vaihtoehto autoiljalle, joka haluaa pienentää polttoaineenkulutusta, mutta ei pysty lataamaan autoa kotona tai työpaikalla.
48 V -kevythybiridijärjestelmä keventää polttomoottorin kuormitusta ja säästää polttoainetta sekä vähentää ajonaikaisia päästöjä.
Hybrid-mallissa autossa on bensiinimoottorin lisäksi 44,2 kW:n tehoinen sähkömoottori ja 1,49 kWh:n ajoakku. Täyshybridillä osa matkasta taittuu pelkän sähkön voimin.
TUCSON Plug-in Hybridin toimintamatka sähköllä on kaupunkiajossa jopa 74 km (WLTP). Tehoa autossa on 265 hv ja vääntöä 350 Nm. Ladattava hybridi on aina nelivetoinen.
Hyundai on sähkö- ja hybridiautoilun edelläkävijä, jonka tekniikka on tullut tunnetuksi kestävänä ja taloudellisena. Autojemme takuu on viisi (5) vuotta ilman kilometrirajaa, ja korkeajänniteakkujen takuu kahdeksan (8) vuotta / 160 000 kilometriä.
Hyundai TUCSONin hybridivalikoimasta löytyy vaihtoehto moneen eri käyttötarkoitukseen riippumatta siitä, onko ostajalla mahdollisuus ladata autoa vai ei. TUCSON on yksi harvoista kokoluokkansa automalleista, joihin on tarjolla myös täyshybriditeknologiaa. Hyundain hybriditekniikka laskee paitsi ajonaikaisia päästöjä sekä polttoaineenkulutusta, se tuo ajamiseen myös vaivattomuutta sähkömoottorin avulla. Hyundai TUCSON hybridivoimalinjalla on huolettomuutta ja taloudellisuutta arvostavan autoilijan valinta.
Tehokas, aina nelivetoinen, TUCSON Plug-in -lataushybridi saa sähköisen voimansa 13,8 kWh:n korkeajänniteakusta ja 66,9 kW:n sähkömoottorista. Täydellä akulla auton toimintamatka sähköllä on jopa 62 kilometriä ja kaupunkiajossa jopa 74 kilometriä (WLTP).
TUCSON Plug-in -lataushybridillä saa vetää 750 kg:n jarrutonta perävaunua ja 1 350 kg:n jarrullista vaunua. Lisäksi katolle saa kuormata 100 kg:n painon.
TUCSON Plug-in Hybridin ajoneuvolaturi on teholtaan 7,2 kW (1-vaiheinen). Nopeiten ja helpoiten auton lataaminen onnistuu kiinteästi asennetulla Type 2 -kotilatauslaitteella. Autoa on mahdollista ladata myös suko-pistokkeeseen kytkettävällä matkalaturilla.
Pistokkeesta ladattavan TUCSONin latausta pystyy hallitsemaan näppärästi Bluelink-puhelinsovelluksen kautta.
TUCSON Plug-in Hybrid mahtuu tiukempaankin työsuhdeautopolitiikkaan. Auton yhdistetty CO2-päästö on 31 g/100 km ja yhdistetty polttoaineenkulutus 1,4 l/100 km (WLTP).
Pistokkeesta ladattava hybridi soveltuu parhaiten autoilijalle, jolla on mahdollisuus ladata autoa kotona tai työpaikalla. Hyundailla on pitkä kokemus sähkö- ja hybridiautoista, ja merkin autot ovatkin tulleet tunnetuiksi kestävinä ja energiataloudellisina. Hybridiautojen korkeajänniteakuille myönnetään 8 vuoden / 160 000 kilometrin takuu.
TUCSON Plug-in Hybridin WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka pelkällä sähköllä on yhdistetyssä ajossa 62 kilometriä ja kaupungissa 74 km. TUCSON-lataushybridissä yhdistyy Plug-in Hybridin ja täyshybridin parhaat puolet. Auto ei päästä akkua tyhjenemään koskaan täysin, vaan varaustilan lähestyessä nollaa TUCSON siirtyy automaattisesti Hybrid-ajotilaan, jolloin auto käyttäytyy kuten niin sanottu perinteinen täyshybridi.
Ajotilasta riippumatta auto varastoi ajon aikana akkuun energiaa hidastusten ja jarrutusten aikana.
Kylmällä ilmalla TUCSON Plug-in Hybrid hyödyntää polttomoottoria sisätilojen lämmitykseen. Polttomoottorin lämmittämisellä on merkitystä pakkaskeleillä myös moottorin mahdollisimman pitkän käyttöiän saavuttamiseksi. Tilanteessa, jossa autolta täytyisi pyytää yllättäen kaikki teho käyttöön, on hyvä että moottori ei joudu tekemään kylmäkäynnistystä esimerkiksi moottoritielle liityttäessä.
TUCSON Plug-in Hybridin lataus onnistuu kotona helpoiten ja nopeiten kiinteästi asennetulla Type 2 -laturilla. Oman kodin sähköliittymästä sekä latausaseman tehosta riippuen TUCSON-lataushybridin akun täyttää nopeimmillaan 2h 10min ajassa.
Auton sisäinen laturi on teholtaan 7,2 kW (1-vaiheinen), joten käytännössä täyden tehon saaminen edellyttää kiinteistöltä 35A:n pääsulakkeita ja 22kW:n latausasemaa.
Suomalaisille omakotitaloille tyypillisemmällä 25A:n sulakekoolla ja pienempitehoisella Type 2 -laturilla pärjää kuitenkin myös hyvin. Tällöin latausteho on pienempi.
Tarvittaessa Hyundai TUCSONia pystyy lataamaan myös suko-pistokkeeseen kytkettävällä latauslaitteella, jonka virran pystyy itse säätämään 8, 10 ja 12 ampeerin välillä. Tällöin auton lataus kestää 5h 40min ja 8h 30 min välillä.
Täyshybridi on hyvä valinta autoilijalle, joka haluaa laskea polttoainekuluja ilman tarvetta kytkeä autoa ulkoiseen latauslähteeseen. TUCSON Hybrid -täyshybridi on siis taloudellinen vaihtoehto myös yksityis- tai työsuhdeautoilijalle, joka ajaa pidempää matkaa. Täyshybridin hyödyt tulevat esille niin kaupunki- kuin maantieajossa.
TUCSON Hybrid -mallissa turboahdetun 1,6-litraisen polttomoottorin rinnalla on 44,2 kW:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä poltto- ja sähkömoottorit tuottavat 230 hv:n tehon ja 350 Nm:n väännön.
TUCSON Hybrid on saatavana etu- ja nelivetoisena. Täyshybridissä auton 1,49 kWh:n ajoakkua ladataan hidastusenergiaa talteenottamalla sekä polttomoottorilla generoimalla. Hybriditekniikka toimii täysin automaattisesti ajon taustalla minimoiden polttoaineenkulutusta sekä tarjoten välitöntä suorituskykyä. Liikkellelähdöt tapahtuvat sähköautomaisen sujuvasti.
Täyshybridejä nimitetään yleisesti myös itselataavana hybridinä sekä niin sanottuna perinteisenä hybridinä. Täyshybridin ja kevythybridin suurin ero on siinä, että täyshybridin suurempi ajoakku mahdollistaa ajamisen myös pelkän sähkömoottorin voimin. Kevythybridissä sähkömoottori toimii aina polttomoottorin rinnalla keventäen polttomoottorin kuormitusta.
Hyundai Tucson Hybrid soveltuu hyvin perävaunun vetämiseen. Auton perään saa kytkeä 750 kg:n jarruttoman tai 1 650 kg:n jarrullisen vaunun. Lisäksi auton kattotelineille saa lastata 100 kg.
TUCSON-täyshybridin käyttäjän ei tarvitse tehdä kompromissia auton sisätilojen suhteen. Tavaratilaa on käytettävissä 616–1795 litraa, pitkä 2 680 mm akseliväli tarjoaa hyvät tilat myös takana matkustaville.
Hyundai TUCSON 48 V -kevythybridissä on pieni 0,44 kWh:n akku, johon kerätään energiaa talteen moottorijarrutuksen yhteydessä. Sähkömoottori avustaa polttomoottoria enimmillään 12 kW:n teholla leikaten suurimpia kulutushuippuja ja pienentäen näin polttoaineenkulutusta.
Kevythybridin etuihin kuuluu myös sulavasti ja huomaamatta toimiva start-stop-järjestelmä. Hidastettaessa pysähdyksiin asti polttomoottori voi sammua jo hetkeä ennen pysähdystä.