YIT:n yhteiskäyttöautona KONA Electric

Yritysten tarjoamat yhteiskäyttöiset ajoneuvot voivat tuoda parhaimmillaan suuria säästöjä, mikäli niillä pystytään korvaamaan työntekijöiden henkilökohtaisia työsuhdeautoja.

Yhteiskäyttöautona KONA Electric

 

Rakennusyhtiö ja kaupunkikehittäjä YIT:n pääkonttorin parkkihallista Helsingin Käpylässä löytyy toistaiseksi melko harvinainen kulkuväline: yrityksen työntekijöiden yhteiskäytössä oleva täyssähköauto. Hyundai Kona Electric -malli kulkee täydellä latauksella yli 400 kilometrin matkan, joten autolla taittaa vaivattomasti ja päästöttömästi pidemmätkin työmatkat.

Yhteiskäyttö-Konan vakiokäyttäjiin kuuluu YIT:n asuntorakentamisen projektipäällikkönä työskentelevä Tuomas Keskitalo. Hän on ollut tyytyväinen mahdollisuuteen hyödyntää työpäivän aikaisiin ajoihin helppokäyttöistä yhteiskäyttöautoa.

”Itse asiassa olin jo ajatellut tilata työsuhdeautokseni ladattavan saksalaisen premium-mallin, mutta päätin lopulta unohtaa sen. Onnekseni saimme työpaikalle kuitenkin yhteiskäyttöauton. En tarvitse autoa juurikaan arjessani, mutta työmaille on päästävä täältä pääkonttorilta joustavasti”, Keskitalo kertoo.

Hän kulkee yhteiskäyttöautolla lähinnä Uudenmaan alueen kohteissa Porvoossa, Nurmijärvellä, Kirkkonummella ja Sipoossa. Hänen mukaansa täyssähköisen Konan lataamiseen ei tarvitse työajojen aikana kiinnittää huomiota, sillä YIT:n pääkonttorilla auton pystyy kytkemään keskinopeaan Type 2 -laturiin.

YIT:n yhteiskäyttöauto on hankittu Vapaus.io-nimisen palveluntarjoajan kautta. Vapaus.io tarjoaa palvelukokonaisuutta, jossa yritys voi vuokrata yhteiskäyttöajoneuvon ja siihen liittyvän teknologian kätevästi yhdellä kiinteällä kuukausihinnalla.

 

Auto ilman avaimia

Keskitalo esittelee puhelimestaan Vapaus.io:n toteuttamaa sovellusta, josta yhteiskäyttöauton pystyy varaamaan itselleen, sekä esimerkiksi avaamaan ja lukitsemaan ovet ilman fyysistä avainta.

Keskitalo käyttää autoa keskimäärin 2-3 kertaa kuukaudessa, joskin viime aikoina käyttöä on tullut aiempaa enemmän. Kodin ja työpaikan väliset työmatkat hän taittaa polkupyörällä.

”Tämä yhteiskäyttö-Hyundai on ollut ensikosketukseni sähköautoiluun. Minulle auto edustaa ennen kaikkea välinettä kulkea paikasta toiseen, mutta esimerkiksi sähköauton hiljaisuus ja rivakka kiihtyvyys tulivat positiivisina yllätyksinä”, Keskitalo toteaa.

Häntä miellyttää yhteiskäyttöautossa myös ajatus siitä, että yhden yksittäisen auton käyttöaste on suurempi, kun sitä käyttää suurempi joukko työntekijöitä.

Henkilökohtaiseen työsuhdeautoon verrattuna yhteiskäyttöauton yksi etu on myös se, ettei työntekijän tarvitse maksaa siitä lainkaan veroja.

 

Kustannukset pysyvät kohtuullisina

Vapaus.io:n toimitusjohtaja Mikko Ampujan mukaan heidän asiakaskunnassaan korostuvat yritykset, joille konkreettiset ympäristötavoitteet ja -teot ovat tärkeitä.

”Esimerkiksi YIT:n pääkonttorille on erittäin hyvät julkisen liikenteen yhteydet, joten työpaikalle pääsee helposti vaikka junalla. Yhteisauto mahdollistaa työpäivän aikaiset ajot sähköautolla”, Ampuja sanoo.

Vapaus.io:n tarjoama palvelu pitää sisällään varsinaisen autovuokran lisäksi esimerkiksi vakuutukset, auton pesut, määräaikaishuollot ja renkaiden vaihdot. Yritykselle yhteiskäyttöauto on ennen kaikkea vaivaton ja kohtuuhintainen, kun kaikki autoon liittyvä on paketoitu yhdeksi kokonaisuudeksi.

Varsinaisten teknisten ratkaisujen ohella yhteiskäyttöautossa korostuu työntekijöiden perehdyttäminen sovelluksen käyttöön.

”Pelkän auton hankinnan lisäksi autamme asiakkaita rakentamaan oikeanlaiset toimintamallit, jotta auton käytöstä tulee helppoa”, Ampuja jatkaa.

Tuomas Keskitalolle sähköautot ovat tulleet tutuiksi viime aikoina myös muuten kuin työajoissa. Sähköautojen latausmahdollisuuksia kysytään tihenevään tahtiin myös asuinrakentamisen hankkeissa, minkä myötä YIT:n pääkaupunkiseudun ja Tampereen asumisen yksiköiden omaperustaisissa hankkeissa, joiden suunnittelu on alkanut elokuun 2020 jälkeen, kaikki autopaikat tullaan jatkossa varustamaan latausvarauksella. YIT:n muut asumisen hankkeet varustellaan soveltuvalla määrällä latauspaikkavarauksia, kuten on tehty jo muutaman vuoden ajan.

Myös taloyhtiöiden yhteiskäyttöautoille voi povata vilkasta kysyntää, kunhan auton varaus ja käyttö on tehty mahdollisimman helpoksi.

Lue lisää KONA Electricistä

Lue lisää sähköautoista