Puhelinverkoista ja rautateiltä suomalaisten tuntema ääniammattilainen Reidar Wasenius siirtyi koronaepidemian myötä uudelleen yksityisautoilijaksi. Oma tila on tuonut paitsi turvaa, myös tehostanut työntekoa.

Reidar Wasenius ja Hyundai i30 Fastback

”Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua…”-sanat kuuluvat tuhansien suomalaisten puhelimissa päivittäin. Samaiseen miesääneen voi törmätä myös esimerkiksi VR:n junissa, vaikka harva asiaa arjen keskellä sen enempää tiedostaakaan.

”Moni nuori on hämmästellyt TikTokissa, että kuulutusten takana onkin ihan oikea ihminen eikä robotti”, Suomen kuunnelluin ja mahdollisesti myös tunnetuin ääni Reidar Wasenius kertoo.

Wasenius tuli tunnetuksi alun perin radioäänenä Yleisradion suomen- ja ruotsinkielisillä kanavilla työskennellessään radioteatterissa ja toimittajana. Vuodesta 1992 alkaen suuri yleisö on kuullut hänen äänensä puhelinverkkojen virallisten tiedotteiden äänenä. Hänen äänensä on kaikunut puhelimissa jo 30 vuoden ajan paitsi maamme sisäpuolella, myös Suomeen ulkomailta soitettaessa.

Vaikka Waseniuksen ääni ei siis ole robottiääni, ovat robotiikka ja tekoäly olleet hänen mielenkiintonsa kohteina jo pitkään osana tietotekniikan opintoja Aalto-yliopistossa. Konkreettisesti tekoäly on näkynyt Waseniuksen arjessa nyt puolen vuoden ajan työ- ja vapaa-ajan matkojen taittuessa uudella Hyundai i30 Fastback -autolla.

”Olen siinä mielessä brutaalin käytännönläheinen, että auto on edustanut minulle aina työvälinettä ja keinoa liikkua paikasta toiseen. Nykyistä autoa valitessa i30 Fastbackin moderni muotoilu teki kyllä vahvan vaikutuksen ja edustaa juuri sitä mitä sulavalinjaiselta avaruusalukseltani olen toivonutkin”, Wasenius muistelee.

Toimisto tienpäällä

Vielä suurempi mielihyvän aiheuttaja on teknologia, joka ei näy autosta ulospäin. Wasenius kertookin yllättyneensä siitä, kuinka hienosti kuljettajaa avustavat tekoälytoiminnot pelaavat yhteen kuljettajan toiveiden kanssa.

”Alkuun ajattelin, että kokeilen nyt muutaman viikon ihan mielenkiinnosta aktiivista kaistallapitoavustinta ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä, mutta kytken ne sen jälkeen pois toiminnosta. Nyt huomaan niiden olleen päällä koko ajan ja osoittaneen ennakkoluuloni turhiksi”, hän sanoo.

Myös tietoviihdejärjestelmä on osoittautunut työnteon ja tehokkuuden kannalta erinomaisen toimivaksi. Wasenius puhuu paljon työpuheluita, joten saumattomasti toimiva puhelimen liitettävyys autoon on suuressa arvossa.

”Parhaimmillaan voin jatkaa työpuhelua keskeytyksettä pysäköidessäni auton ja jatkaessani matkaa kävellen. Puhelu ohjautuu automaattisesti auton kaiuttimista langattomiin kuulokkeisiini astuessani autosta ulos”, Wasenius hämmästelee.

Uuden sukupolven Hyundai i30 -mallistossa on vakiona Apple CarPlay ja Android Auto -tuet. Lisävarusteena saatavalla Bluelink-älypuhelinsovelluksella pystyy tarkistamaan esimerkiksi auton sijainnin, lukitsemaan ovet etänä sekä suunnittelemaan navigoinnin jo etukäteen ja lähettämään tiedot autoon. Myös ajopäiväkirja löytyy reitteineen sovelluksesta, mikä on erinomainen lisä työajoja laskuttaville. Lisäksi täyssähköisissä Hyundai-malleissa Bluelink-sovelluksen kautta hallinnoidaan auton latausasetuksia sekä esilämmityksen ja -viilennyksen ajastuksia.

Vaikka Wasenius on suosinut matkoillaan paljon julkista liikennettä, viime vuonna puhjennut koronaepidemia sai ajatukset kääntymään nopeasti yksityisauton puolelle. Henkilöautosta tuli hetkessä turvallisen matkustamisen mahdollistaja, ja samalla työnteko ja puheluiden hoitaminen matkoilla helpottui.

Lähitulevaisuuden autoilta Wasenius odottaa ennen kaikkea vielä nykyistäkin saumattomampaa yhteyttä tekoälyn ja kuljettajan sekä matkustajien välillä.

”Uskon, että muutamien vuosien päästä autot osaavat kommunikoida vielä luontevammin käyttäjänsä kanssa ja pystyvät käymään jopa dialogia” hän pohtii.

Ken tietää, vaikka suomalaisautoilijalle vastaisikin jonain päivänä henkilöautossa Waseniuksen ääni.

 

Lue lisää i30 Fastbackista