Close

Belgian MM-rallista Hyundai Motorsportille jättipotti

Hyundai Motorsport kesti hienosti suosikin paineet ja ajoi Belgian MM-rallissa kaksoisvoittoon. Rallin ykkönen oli kotiyleisön suursuosikki Thierry Neuville ennen tallikaveriaan Craig Breeniä. Hyundain menestyksen täydensi Jari Huttunen, joka voitti i20 N Rally2 -auton debyyttirallissa WRC2-luokan.

Ensimmäistä kertaa MM-tasolla ajettu Belgian MM-osakilpailu Ypres-ralli päättyi Hyundain Thierry Neuvillen juhliin. Belgialaiskuljettaja hallitsi kilpailutapahtumia ensimmäisestä kilpailupäivästä lähtien ja voitti rallin 30.7 sekunnin erolla tallikaveriinsa Craig Breeniin. Rengasrikoista kärsinyt Ott Tänak oli rallissa kuudes.

MM-voitto oli Neuvillen uran 14. MM-tasolla. Hän on ajanut jokaisen ykköstilansa Hyundailla.

– Meillä oli paljon paineita ennen rallia, mutta rehellisesti sanoen tunsin oloni koko ajan luottavaiseksi ja rennoksi. Pystyin luottamaan autooni täydellisesti.

Neuville ja Wydaeghe podiumilla

– Oli suuri ilo saavuttaa ensimmäinen yhteinen voittomme Martijnin (Wydaeghe) kanssa juuri Belgiassa ja ajaa rallin viimeinen kilpailupäivä ystävieni ja perheeni kannustamana maailman mukavimmalla moottoriradan Span ympäristössä. Rata sijaitsee vain 15 km päässä kotikaupungistani. Upea viikonloppu, Neuville iloitsi.

Huttunen WRC2-luokan voittoon

Hyundain kohdalla Belgian MM-ralli oli täydellinen. Jari Huttunen toi uuden i20 N Rally2 -autonsa sen debyyttikilpailussa WRC2-luokan ykköseksi. WRC2-luokan voitto oli Huttuselle kauden toinen ja ajajauran kolmas.

– Voitto uuden automme i20 N Rally2:n ensimmäisessä rallissa on hieno juttu ja tällä kertaa se tuli vähän pidemmän kaavan kautta. Saimme autostamme ja ajo-olosuhteista paljon kokemusta, jotka olivat meille ennalta vieraat. Tästä on hyvä jatkaa kautta eteenpäin, Huttunen kommentoi rallin jälkeen.

Huttunen ja Lukka Belgian rallissa

Lisäksi Huttunen kirjautti rallin viidennellä erikoiskokeella ensimmäisen i20 N Rally2 -autolla ajetun WRC2-luokan MM-tason pohja-ajan. Huttunen kärsi rallissa yhteensä kolme rengasrikkoa ja hävisi niiden takia kuusi ja puoli minuuttia. Ykköstilansa myötä Huttunen nousi WRC2-luokan MM-pisteissä neljänneksi.

– Olihan siinä mutkia matkassa ennen kuin voitto tuli. Renkaita meni rikki, vaikka emme osuneet mihinkään vaan päinvastoin yritimme koko ajan tulla kieli keskellä suuta rengasrikkoja vältellen. Voi kai sanoa, että tässä rallissa epäonni jakautui oikeastaan kaikille luokkamme kilpailijoille.

Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Andrea Adamo kiitteli Huttusen ajosuoritusta rallin jälkeen.

– Tämän rallin tavoitteena oli oppia ja hankkia uudesta autostamme kokemusta kilpailuolosuhteissa, siksi pyysimme kuljettajiamme välttämään yliyrittämistä. Tästä huolimatta he ajoivat kahden kilpailupäivän jälkeen kaksoisjohdossa. WRC2 -luokan voiton saavuttaminen ensimmäisessä rallissamme osoittaa, että meillä on hyvä lähtötilanne kehittää autoamme edelleen. Koimme rallissa asioita, joita ei testeissä esiintynyt – kokemusta hakemassa me Ypres-rallissa olimme. Voitimme, mutta tiedostamme samalla, että meillä on parantamisen varaa, Adamo muistutti.