Close

Teemu Suninen puolustaa uudella Hyundailla Jyväskylässä WRC2-luokan voittoa

Hyundai Motorsportin Teemu Suninen ja Mikko Markkula ovat valmiina puolustamaan WRC2-luokan voittoa torstaina käynnistyvässä Suomen MM-rallissa. Hyundai i20 N Rally2:lla kilpaileva kaksikko starttaa reitille lähtönumerolla 21.

Teemu Suninen ja Mikko Markkula Rally Estonia 2022

Rallin MM-sarjan edellisessä osakilpailussa Virossa WRC2-luokassa toiseksi sijoittunut Teemu Suninen ja Mikko Markkula lähtevät ajamaan kotikilpailustaan parasta mahdollista tulosta. Ennakkotestit sujuivat suunnitellusti ja kaikki on valmista torstaina käynnistyvään rallin MM-sarjan Suomen osakilpailuun.

Kilpailemme i20 N Rally2:lla Suomessa ensimmäistä kertaa todella nopeilla sorateillä.

– WRC2-luokan voittoa lähdetään ajamaan, mutta missään nimessä se ei ole helppoa. Olemme mukana kohtuu uudella autolla, joka on kehitystaipaleensa alussa. Kilpailemme i20 N Rally2:lla Suomessa ensimmäistä kertaa todella nopeilla sorateillä. Meillä on vielä paljon autosta oppimista.

– Viron MM-ralli oli meille erittäin hyvä kilpailu. Toki tiedossamme on yhä osa-alueita, joilla autoamme pitää kehittää. Tiedämme kohteet, ja sen, miten niiden kanssa pitää työskennellä. Taistelimme Virossa WRC2-luokan voitosta loppuun asti, ja se oli hyvä signaali meille kaikille, Suninen muistuttaa.

Suomen MM-rallissa Sunisen ensisijainen tavoite on tuoda uusi auto rallin maaliin, mutta talli haluaa nähdä myös hyviä tuloksia.

– Talli on kääntänyt tulostavoitteet harteilleni. Kehitystyö tarvitsee ajokilometrejä, mutta myös hyviä tuloksia. Olemme edenneet automme kehitystyössä koko ajan eteenpäin. Virossa näimme, että WRC2-luokan voitosta pystyy ajamaan useampikin kuljettaja. Yhtään virhettä tai huonoa EK-aikaa ei saa tulla. Suomessa 10 sekunnin ajovirhettä on vaikea ajaa kiinni, Suninen muistuttaa.

Teemu Suninen

Toisen polven kartturi

Rallin MM-sarjassa ja Suomen MM-rallissa Sunisen vierellä kilpaileva Mikko Markkula on kokenut toisen polven kakkosohjaaja. Mikon isä Jaakko Markkula ajoi urallaan 13 MM-osakilpailua ja hän luotsasi muun muassa vuonna 1977 Timo Salosen Kanadan MM-rallin voittoon. Samana vuonna Markkula ajoi Salosen vierellä Suomen MM-rallissa Jyväskylän Suurajoissa toiseksi ja kuutossijalle hän päätyi Jyväskylässä kolme kertaa: kahdesti Timo Salosen kanssa 1975 ja 1976 ja kertaalleen Tapio Rainion (1978) kakkosohjaajana.

Markkulan perheessä isä on siis se, joka on jo MM-rallin voittanut. Mikolla on hallussaan MM-osakilpailuista toinen, kolmas ja siitä eteenpäin kaikki muut MM-pisteitä tuoneet yleiskilpailun sijat sekä muun muassa rallin Euroopan mestaruus.

Mikko kertoo, että päätös ryhtyä isänsä tavoin kakkosohjaajaksi syntyi pikkuhiljaa.

Tapaamiset Timo Salosen tai Ari Vatasen kanssa olivat pikku pojalle vaikuttavia kokemuksia.

– Ilman isää en olisi päässyt niin lähelle ralliautoilua. Lisäksi kaikki ne palkinnot, nuottikirjat ja muut rallivarusteet kotona kiinnostivat. Kävimme myös rallitalleilla katsomassa autoja ja kuljettajia. Tapaamiset Timo Salosen tai Ari Vatasen kanssa olivat pikku pojalle vaikuttavia kokemuksia. Ne hetket jäivät pysyvästi mieleen, ja vahvistivat päätöstäni, Mikko kertoo.

Mikko Markkula

Kolme kuukautta reitillä

Mikon isä Jaakko osallistui ensimmäisen kerran Suomen MM-ralliin vuonna 1975. Vaikka kyse on samasta rallista niin vuoden 1975 ja tulevan viikonlopun kilpailu ovat kaksi täysin erilaista tapahtumaa.

– Kun vuonna 1975 ilmoittauduimme Timon (Salonen) kanssa ensimmäistä kertaa Suomen MM-ralliin, niin saimme harjoitella MM-reittiä kesäkuun alusta lukien niin paljon kuin huvitti. Treenasimme reittiä muistaakseni 12 000 km edestä. Myöhemmin harjoittelua rajoitettiin kahteen kuukauteen, siitä kuukauteen, ja sitten pariin viikkoon. Nyt se on kaksi päivää ja kaksi ajokertaa per erikoiskoe. Se on iso muutos.

Jaakko osallistui urallaan kymmeneen Suomen MM-ralliin, kun Mikolla edessä on Suomen MM-ralli numero 17. Kaiken kaikkiaan Mikolla on MM-ralleja vyöllään jo 109.

Suomen MM-ralliin starttaaminen on aina erityinen asia vaikka kakkosohjaajan työni kannalta kotikilpailu ei mitenkään eroa muista MM-osakilpailuista.

– Suomen MM-ralliin starttaaminen on aina erityinen asia vaikka kakkosohjaajan työni kannalta kotikilpailu ei mitenkään eroa muista MM-osakilpailuista. Kokemus Keski-Suomen sorateistä auttaa, mutta kaikki rallit ovat omia tapahtumia ja erilaisia keskenäänkin. MM-tason ralleja pitää aina tietyllä nöyryydellä lähestyä.

– Voittoa toki tavoitellaan, mutta tänä vuonna meillä on auton kehitystyöprojekti käynnissä. Taustallamme on autotehdas, joka haluaa kehittää tuotettaan mahdollisimman hyväksi WRC2-luokkaan, Mikko muistuttaa.

Mikon isä Jaakko lähtee totta kai kaksikon ajoa paikan päälle Jyväskylään seuraamaan.

– Voitosta (WRC2) he tänäkin vuonna ajavat. Toivotaan hyvää tasaista ajoa niin kuin viimeksi Virossa. Olisi tärkeää ajaa koko ajan kolmen nopeimman joukossa niin se takaisi hyvän lopputuloksen, hän toteaa.