Kauden yhdeksäs MM-osakilpailu Kreikan Akropolis-ralli palaa rallin MM-kalenteriin kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Edellisen kerran vuonna 2013 MM-kalenterissa esiintyneessä rallissa Hyundai Motorsportin kuljettajakolmikon muodostavat Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Ott Tänak/Martin Järveoja sekä Dani Sordo, joka osallistuu ralliin ensi kertaa uuden kakkosohjaajansa Cándido Carreran kanssa.

Hyundai hakee Akropolis-rallista toista perättäistä voittoa. Sarjan edellisessä MM-osakilpailussa Belgiassa Hyundai otti kaksoisvoiton, ja samaa tulosta talli tavoittelee myös Kreikasta. Hyundain kolmikko on valmistautunut kauden kenties vaativimpaan MM-ralliin huolella. Kreikan mutkaiset, kapeat sekä erittäin huonokuntoiset vuoristosoratiet ja korkea lämpötila haastavat autot ja miehistöt.

Acropolis-rallin tiet ovat kivikkoisia

Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Andrea Adamo kertoo, että Hyundai on tyytyväinen Akropolis-rallin paluuseen MM-tasolle.

– Kreikan MM-ralli on erityisen kova haaste talleille ja miehistöille, mutta olemme valmistautuneet ralliin hyvin ja valmiina haasteisiin. Viime aikoina olemme pystyneet suorittamaan korkealla tasolla ja saavuttamaan potentiaaliamme vastaavat tulokset. Meidän on jatkettava Kreikassa samalla tavalla ja pyrittävä keräämään mahdollisimman paljon MM-pisteitä.

Edellisen MM-rallin voittanut Thierry Neuville on kilpaillut Kreikassa kahdesti aiemmin vuosina 2012 ja 2013.

– Akropolis-ralli on vaativa tapahtuma. Erikoiskokeet ovat erittäin mutkikkaita ja teiden pinnassa on paljon irtokiviä. Kreikassa ei voi koko ajan ajaa kaasu pohjassa. Sinun on säästeltävä myös autoa sekä hallittava renkaiden kulumista, Neuville muistuttaa.

Myös Ott Tänak osallistui Kreikan MM-rallin kahdeksan vuotta sitten.

– Akropolis-rallilla on pitkä historia ja siksi ralli kuuluu MM-kalenteriin. Kysymyksessä on ehkäpä kauden vaativin ralli, jonka erikoiskokeet ovat kuitenkin mukavan jouheita ajaa, Tänak kertoo.

Akropolis-ralli käynnistyi torstaiaamuna 9. syyskuuta ajettavalla shakedown-erikoiskokeella. Rallin virallinen lähtö tapahtuu samana päivänä Akropolis-kukkulalta, jota seuraa 1 km pituinen kaupunki-EK Syntagma Square -alueella Ateenassa. Perjantaina reitti suuntautuu Peloponnesin niemimaalle. Päivän ohjelmassa on viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 89.40 km.

Lauantai on kilpailun pisin päivä. Lamian eteläpuolella ajetaan kaikkiaan kuusi erikoiskoetta ja 132.56 EK-km. Sunnuntain erikoiskokeet sijaitsevat Lamian länsipuolella. Ohjelmassa on rallin pisin 33.20 km mittainen Pyrgos sekä kahdesti ajettava Tarzan, joista jälkimmäinen lyhennettynä (12.68 km) on rallin päättävä Power Stage. Ensimmäinen kilpailija starttaa viimeiselle EK:lle sunnuntaina  12. syyskuuta klo 13:18 Suomen aikaa.

Acropolis-ralli