Kesällä 2018 tapahtunut taksiuudistus on ollut monen taksialan yrittäjän käännekohta, niin myös vantaalaisen Kristian Lindenin. 1970-luvun lopulla taksiajot aloittanut ja 1986 yrittäjäksi ryhtynyt Linden on nähnyt ja kokenut alalla viime vuosina suuria muutoksia.

”Lakimuutos ja kilpailutukset ovat myllertäneet kenttää toden teolla ja tilanne on tukala. Taksiyritykset ovat pulassa ja kannattavuus on koetuksella. Itselle tulee nyt kolmella autolla yhteensä vähemmän ajoja kuin ennen lakimuutosta yhdellä autolla.”

Lindenin yritykselle Taxi 144 Oy:lle Helsinki-Vantaan lentoasema oli isossa roolissa pitkän aikaa. Kun Finavia kilpailutti taksikaistat, hän ajoi Vantaan Taksi Oy:n omistamalta Helsinki Airport Taxin kaistalta ”HAT-autona” (sanoista Helsinki Airport Taxi).

”Vantaan Taksi sai kakkosjonopaikan. Edellytyksenä oli lupaus hankkia ajoon kuusi täyssähköautoa, minä ilmoittauduin yhden sellaisen ostajaksi. Vantaan Taksi on tärkein kumppanini, ja siellä on sisäistetty vähäpäästöisen taksiautoilun ajattelumalli.”

Taksiyrittäjä Kristian Linden IONIQ 5 -taksin kanssa Helsinki-Vantaan lentokentän terminaalin edessä.

Ihana ja edullinen ajaa, miellyttävä auto asiakkaalle ja kuljettajalle ja ensivaikutelmaa suurempi tiloiltaan, luonnehtii pitkäaikainen taksiyrittäjä Kristian Linden IONIQ 5 -sähköautoa.

Sähköinen suunnanmuutos

Samoihin lakimuutoksen aikoihin Linden pääsi mukaan Vantaan Taksin omistaman Logipoint Oy:n koulu- ja vammaispalveluajoihin, mitä ei olisi tapahtunut ilman sähköistä kalustoa. Yrityksen suunnan piti selkeästi muuttua, jos hän halusi pysyä alalla, ja niin myös tapahtui. Sama päämäärätietoinen suunnanmuutos tuli mukaan myös käyttövoimapuolelle.

”Siitä lähtien oli selvää, että bisnes nojaa jatkossa sähköautoiluun. Työn luonne on niin ikään muuttunut rajusti, ennen ajoimme 24/7-tyylillä, nyt pääsääntöisesti vain arkisin 7–17. Toki tilausasiakkaat hoidetaan muinakin aikoina, mutta illat ja viikonloput ovat jääneet uusille yrittäjille.”

Lindenin mukaan alalla on nyt niin paljon järjestäytymättömiä uusia yrittäjiä, ettei ilta- ja viikonloppuajaminen ole taloudellisesti järkevää.

Kun yrityksen ajot painottuvat koululais- ja vammaispalveluajoihin sekä liikemiesten kuljetuksiin, on tolpalla päivystäminen jäänyt minimiin. Lindenillä on palveluksessa kaksi vakituista kuljettajaa, neljästä autosta kolme on ”radalla” ja yksi varalla.

Eläkeläistuuraajan sanat lämmittivät

Taksinkuljettaja Kristian Linden nostaa asiakaan matkalaukkua IONIQ 5:n tavaratilaan.Linden ei ole koskaan pitänyt itseään minään autofriikkinä. Yrittäjäuran alkuaikoina oli tapana ajaa Mersulla, kolmen sellaisen jälkeen merkki vaihtui Volvoon. Kun Toyota Prius -hybridi rantautui Suomeen, Linden oli ensimmäisten joukossa varaamassa sellaisen. Sähköllä ajaminen tuntui todella hyvältä, kardaanivapaa sisätila ja ajoittain jopa alle neljän litran painunut bensiinin kulutus vakuuttivat Lindenin fiksusta ostopäätöksestä.

Ensimmäiseksi täyssähköautoksi valikoitui Nissan Leaf, joka on yhä vara-autona. Päävastuun kantavat nyt kaksi Hyundai IONIQ 5 -täyssähköautoa.

”IONIQ 5 on ulkonäköään suurempi auto, ja tavaratilan koko on ollut riittävä. Auto on todella mukava ajaa. Parhaiten sen kuvasi tuurauksia tekevä eläkkeellä oleva kaveri, joka totesi autosta noustuaan, että onpas ihana ajaa. Se oli raavaan miehen suusta yllättävä kommentti.”

Asiakkaille sähköauto tarjosi alkuun uutuuden viehätystä ja herätti kiinnostusta, mutta nyt kommentit ovat jääneet tyyliin:

”Ai me mennään sähköllä, kiva juttu.”

Myyjän kanssa pitää synkata

Linden ajaa itse toisella IONIQ 5 -autolla. Hän lataa sen uudehkoon paritaloasuntoonsa jo rakennusvaiheessa suunnitellulla Defa-latauslaitteella, joka saa käyttäjältä loistavat arvostelut. Toinen IONIQ 5 on vuokratallipaikassa, jossa on niin ikään Defan latauspiste. Linden toivoo, että taloyhtiöt kiinnittäisivät asiaan varsinkin autohalleissaan nykyistä enemmän huomiota.

Lindenille on tärkeää, keneltä auton ostaa. Suositusten kautta löytynyt Nora Winberg Autoverkkokaupasta on hänelle mieluinen kumppani.

”Auton osto on iso ja luottamuksellinen kauppa. Mielestäni meillä synkkaa hyvin Noran kanssa ja kaikki on hoitunut mallikkaasti.”

Yhtä mainiosti on sujunut itse autoilukin ja käytön edullisuus, noin kaksi euroa sataa kilometriä kohden tuntuu hyvältä yrittäjän kukkarossa. Ensihuolto odottaa vielä vuoroaan ja sitäkin kohtaan odotukset ovat positiiviset. Lindenin tulevaisuus näyttäytyy sangen sähköisenä.

”Sähköauto on miellyttävä niin asiakkaalle kuin kuskille. Tulevat hankintani ovat vähäpäästöisiä, mutta en halua tehdä niitä kenenkään pakottamana, vaan ympäristön ja yritykseni talouden ehdoilla.”