• Elevate-nimeä kantava auto on UMV (Ultimate Mobility Vehicle)
  • Uutuus on tarkoitettu esimerkiksi luonnonkatastrofien pelastustyöhön

Katastrofin tapahtuessa ensimmäiset 72 tuntia ovat kriittisimmät uhrien pelastamiseksi. Usein esimerkiksi maanjäristyksen tai tulvan tuhoamalle alueelle pääseminen on kuitenkin hidasta, mikä vähentää uhrien mahdollisuuksia selviytyä.

Suuri tarve tehokkaalle, nopealle ja selviytymiskykyiselle avustusajoneuvolle sai Hyundain kehittämään maailman ensimmäisen ajoneuvon, jossa on liikuteltavat jalat. Elevate on ensimmäinen Ultimate Mobility Vehicle (UMV), jossa yhdistyvät sähköautojen ja robottien teknologia. Sen ansiosta Elevate pystyy etenemään haastavammassa maastossa kuin paraskaan perinteinen offroad-ajoneuvo.

Hyundai Elevate - Walking Car

– Kun tsunami tai maanjäristys iskee, tavanomaiset pelastusajoneuvot voivat viedä auttajat vain tuhoutuneen alueen rajalle asti. Siitä eteenpäin matkaa on jatkettava jalan. Elevate voi ajaa perille asti ylittämällä tuhossa kasautuneen romun ja betonin, sanoo Hyundai CRADLEn varapääjohtaja John Suh.

– Teknologia sopii myös muihin tarpeisiin, kuten pyörätuolipotilaiden kuljettamiseen. Hyundai Elevate voi kävellä suoraan asiakkaan ulko-ovelle, jotta pyörätuolilla pääsee siirtymään kätevästi autoon. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Elevaten konsepti perustuu modulaariselle sähköauton pohjalevylle, johon voidaan yhdistää monenlaisia korirakenteita tarpeen mukaan. Ajoneuvon robottijaloissa on pyörännapoihin sijoitetut ajomoottorit, ja kokonaisuutta hallitaan viimeisimmällä tekniikalla. Ratkaisun ansiosta ajoneuvo pystyy ainutkertaisesti jäljittelemään sekä nisäkkäiden että matelijoiden kävelytyyliä ja liikkumaan kaikkiin suuntiin.

Tarvittaessa ajoneuvon jalat taittuvat ajomoodiin, jolloin voimansyöttö nivelille katkaistaan ja passiivijousitus minimoi energiankulutuksen. Tämän ansiosta Elevate kykenee etenemään myös maantienopeuksilla muiden ajoneuvojen tavoin.

Hyundai Elevate - Walking Car

Mikään muu ajoneuvo ei kuitenkaan pysty ylittämään 1,5-metristä seinää tai samankokoista aukkoa tiessä eikä kävelemään kumpuilevassa maastossa tai yltämään viisimetriseen raideleveyteen samalla kun kori matkustajineen pidetään täysin vakaana.

Pyörien ja nivellettyjen jalkojen yhdistelmä antaa liikkuvuudelle kokonaan uuden merkityksen yhdistämällä suuremman kävelynopeuden, ainutlaatuiset ajoasennot sekä mahdollisuuden liikuttaa jokaista jalkaa myös kiertoliikkeillä.

– Sulauttamalla yhteen robotiikan voima ja Hyundain viimeisin sähköauto-osaaminen Elevate pystyy viemään ihmisen pidemmälle kuin tavallisella autolla koskaan. Lisäksi se määrittää uudelleen koko näkemyksemme ajoneuvon tarjoamasta vapaudesta, sanoo ajoneuvon kehitystyössä mukana olleen Sundberg-Ferarin suunnittelujohtaja David Byron.

– Kuvittele tilannetta, jossa lumeen vain muutaman metrin päässä isommasta tiestä juuttunut auto pystyykin kävelemään tai kiipeämään vaikean maaston yli takaisin tielle ja pelastamaan sisällä olevat loukkaantuneet. Se on liikkuvuuden vapauden tulevaisuutta.

– Olemme kehittäneet Elevaten konseptia Sundberg-Ferarin kanssa lähes kolmen vuoden ajan. Elevate on yksi useista ”Last mile” -ratkaisuistamme, ja se on suunniteltu myös kykeneväksi etenemään viimeisetkin kymmenet metrit hankaliin kohteisiin, täydentää John Suh.

Elevatessa matkustavat kokevat ajoneuvon, joka on alusta loppuun suunniteltu päihittämään hankalinkin maasto ongelmitta ja mukavasti.
Elevaten ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa:

  • Robottijalat, joissa on sisäänrakennetut moottorit
  • Kyky liikkua kaikkiin suuntiin ja jäljitellä sekä nisäkkäiden että matelijoiden kävelyä
  • Kyky ylittää 1,5-metrinen pystysuora seinä ja samanmittainen tiessä oleva aukko
  • Liikettä yksisuuntaisesti välittävät moottorit, joilla jalat voidaan lukita mihin tahansa asentoon
  • Modulaarinen sähköauton pohjalevy

Sundberg-Ferarista

Detroitissa Yhdysvalloissa sijaitseva Sundberg-Ferar on perustettu vuonna 1934. Innovaatiostudio keskittyy strategiatyöhön, suunnittelun ja teollisen toiminnan tutkimukseen sekä mm. käyttöliittymien kehittämiseen. Yhtiö on ollut vuosikymmenien ajan suunnittelutrendien kärjessä erikoistumalla useisiin toimintoihin, kuten kuluttajatuotteisiin, lääkinnällisiin laitteisiin ja monentyyppisiin ajoneuvoihin. Näitä tuotteita konseptista valmiiksi kehittämällä Sundberg-Ferar on ollut mukana parantamassa ihmisten elämänlaatua.

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company tarjoaa laajan autovalikoiman ja liikkuvuuspalvelut maailmanlaajuisesti yli 200 maassa ja Euroopassa 41 maassa. Hyundai Motorilla on kahdeksan tuotantolaitosta ja seitsemän muotoilu- ja kehityskeskusta, joista Euroopassa sijaitsee kaksi tehdasta, Tsekissä ja Turkissa. Euroopan yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 600 000 autoa vuodessa.

75 % Euroopassa myydyistä Hyundaista on suunniteltu, kehitetty, testattu ja rakennettu Euroopassa. Hyundain automallisto on Euroopan tuorein. Vuonna 2018 Hyundai rekisteröi maailmanlaajuisesti reilut 4,5 miljoonaa autoa, joista 543 292 Euroopassa. Hyundai työllistää yhteensä yli 110 000 henkilöä.

Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa ekologisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Vuoteen 2025 mennessä Hyundai Motor Group aikoo tarjota 44 sähköistettyä automallia. Hyundai on sitoutunut investoimaan noin 6 miljardia euroa polttokennoteknologioihin vuoteen 2030 mennessä.

Katso Hyundai Elevate -video: