Hyundai Motorsport N-tiimin i20 R5 -autolla WRC2-luokassa kilpailevat Jari Huttunen ja Mikko Lukka starttaavat torstai-iltana käynnistyvään Viron MM-ralliin luottavaisina. Taustalla on WRC2-luokan voitto Sardinian MM-rallista sekä viime sunnuntaina Virossa ajettu ralliin valmistama onnistunut testipäivä.

WRC3-luokan hallitseva maailmanmestari povaa tulevasta rallista tiukkaa sekuntiottelua. Vuosi sitten Huttunen ajoi Viron MM-rallissa WRC3-luokassa toiseksi ja rallin yleiskilpailussa sijalle 11. Suomalaiskaksikon Hyundai i20 R5 -autoa Virossa ajattaa puolalainen Kowax 2Brally Team.

– Ennakkotestit on ajettu ja auto tuntui hyvältä. Toivotaan, että viikonloppuna niin sanottu raaka vauhti riittää, Huttunen sanoo.

Viime vuonna ensimmäisen kerran ajettua Viron MM-rallia verrataan yleisesti Suomen MM-ralliin, mutta suoraa vertailua näiden kahden MM-rallin kesken ei voida tehdä.

– Kyllä kysymyksessä on kaksi ihan erilaista rallia vaikka äkkiä katsottuna ne kahdelta samalaiselta näyttävätkin. Yhteistä on sorapinta ja nopeus, mutta Virossa ajetaan selvästi hiekkaisemmilla ja kapeammilla teillä.

– Ennakkotesteissä hieroimme automme säätöjä aika paljon, mutta se on sitten toinen juttu, että miten me säätöjen kanssa lopulta onnistumme, ja miten automme toimii rallissa. Testeissä se tuntui todella hyvälle, mutta se ei aina kerro aivan kaikkea.

Vuosi sitten Viron MM-rallin hiekkaiset erikoiskokeet menivät toisella ajokerralla syville urille ja se vähän Huttusta mietityttää.

– Viime vuonna ajouriin syntyi myös paikka paikoin isoja reikiä. Niissä voi helposti hajottaa autoa tai renkaan. Olemme varautuneet siihen, että meillä on toisella ajokerralla matkassa varmuuden vuoksi kaksi vararengasta.

– Palkintopallille tähdätään, mutta sinne haluaa muutama muukin kuljettaja, joten helppoa se ei tänä vuonna tule olemaan, Huttunen muistuttaa.

Viron MM-ralli alkaa torstai-iltana Tartossa ajettavalla kaupunkierikoiskokeella (1,64 km). Toden teolla ralli käynnistyy perjantaina, jolloin ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 128,24 km. Ralli jatkuu lauantaina yhdeksällä erikoiskokeella (132,18 km) ja se päättyy sunnuntaina kuuden erikoiskokeen (52,10 km) jälkeen klo 15:20 Tarton Raadiin.