Hyundai Motor Group on kehittänyt maailman ensimmäisen vaihteistojärjestelmän, joka pohjautuu ennakoivaan tieto- ja viestintäteknologiaan. ICT Connected Shift -vaihteistojärjestelmä optimoi vaihtamistarpeita ennakoimalla muun muassa tien muotoja ja muun liikenteen toimintaa. Tekniikkaa suunnitellaan käytettävän tulevissa automalleissa.

Navigaattori huomioi topografiset tiedot ja muun liikenteen.

Hyundain ITC Connected Shift -vaihteistojärjestelmä tekee ajamisesta sulavampaa

ITC Connected Shift -järjestelmän ohjausyksikkö kerää ja tulkitsee reaaliaikaista ajotietoa esimerkiksi navigointilaitteesta. Hyödynnettävää tietoa ovat muun muassa korkeuserot, teiden kaltevuudet, mutkien jyrkkyydet ja ajantasainen liikennetilanne. Auton ajoavustinjärjestelmän tuulilasikameraa käyttämällä vaihteisto lukee kaistamerkintöjä ja älykkään vakionopeussäätimen tutka auttaa tunnistamaan muiden tielläliikkujien etäisyyden ja nopeuden. Kerättyjen tietojen perusteella automaattivaihteiston ohjausyksikkö osaa ennakoida tulevia vaihteenvaihtotapahtumia reaaliajassa ja optimoida vaihteiston toimintaa mahdollisimman sulavaksi.

ITC Connected Shift ennakoi edessä olevat alamäet ja kiihdytykset

Esimerkkinä vaihteiston toiminnasta auto tietää etukäteen, kun tulossa on pitkä loiva alamäki, ja kytkee vaihteen väliaikaisesti vapaalle säästääkseen polttoainetta. Tai kun navigaattoriin on annettu matkan määränpää, auto tunnistaa karttatietojen perustella milloin ollaan kiihdyttämässä moottoritien rampilla, ja ennakoi sen muuttamalla vaihteiston automaattisesti urheilulliseen ajotilaan. Moottoritielle liittymisen jälkeen auto palauttaa vaihteiston asetuksen normaaliksi.

Järjestelmä osaa myös hyödyntää moottorijarrutusta esimerkiksi hidastetöyssyjä lähestyttäessä, kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta. Samoin vauhtia voidaan hidastaa moottorijarrutuksella alamäissä sekä saavuttaessa alemman nopeusrajoituksen alueelle.

Vaihteisto hyödyntää mm. auton kameroita ja tutkia.

Hyundai Motor Groupin suorittamissa testeissä ICT Connected Shift -järjestelmä vähensi vaihteenvaihtokertoja mutkaisilla tieosuuksilla noin 43 prosentilla tavanomaiseen automaattivaihteistoon verrattuna. Myös jarruttelun tarve laski noin 11 prosentilla. Järjestelmän kerrotaan olevan linjassa myös jatkuvasti kehittyvän autonomisen teknologian kanssa. ICT Connected Shift -järjestelmä voi lisätä myös autonomisesti liikkuvien ajoneuvojen energiatehokkuutta sekä tehdä ajosta tasaisempaa.