Hyundai Motorsport palaa Viron MM-ralliin viime vuoden kaksoisvoittajana. Tallin virolaiskuljettaja Ott Tänak ylsi kotikilpailussaan ykköseksi, joka oli Tänakille ensimmäinen MM-osakilpailuvoitto Hyundai i20 Coupé WRC:n ratissa. Hyundai Motorsportin joukkueessa kilpailee sama kolmikko kuin vuosi sitten: toiseksi ajanut Craig Breen on mukana ensimmäistä kertaa sitten Kroatian MM-rallin ja joukkueen täydentää Belgian Thierry Neuville.

Ott Tänak suihkuttaa samppanjaa voitettuaan Eestin rallin 2020.

Viron MM-ralli – Rally Estonia – käynnistää rallin MM-kauden 2021 toisen puoliskon. Viron suurimmaksi rallikilpailuksi noussut Rally Estonia ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 2010 ja se nousi koronapandemian takia MM-kalenteriin ensimmäisen kerran viime vuonna. Kilpailun ennakkosuosikki ja kotiyleisön suuri tähti Ott Tänak voitti maansa historian ensimmäisen MM-rallin vuosi sitten, mutta jo ennen tätä Tänak oli voittanut Rally Estonian jo kolme kertaa aiemmin. Tänä vuonna Tänak sekä hänen kartanlukijansa Martin Järveoja hakevat Tarton ja Otepään alueilla ajettavasta rallista viidettä voittoa ja neljättä perättäistä ykköstilaa. Kaksikon Hyundaita kotikilpailussa vauhdittaa uusi moottori.

– Viron MM-rallille on tyypillistä erittäin nopea, sileä ja tasainen hiekkatie, joka sisältää myös rakennettuja hyppyjä. Erikoiskokeita ajetaan kovalla keskinopeudella. On mukava ajaa kotona. Viime vuonna saavutimme täällä ensimmäisen MM-voittomme Hyundai Motorsportin jäseninä, joten meillä on rallista hyvät muistot. Tietenkin toivon, että pystymme taistelemaan vastaavasta tuloksesta myös tänä vuonna. Tiedän, että automme on nopea näillä teillä. Minulle Viron MM-ralli on myös logistisesti kiva ralli, kun ei tarvitse matkustaa pitkälle. Ja se on aina mukavaa, Tänak muistuttaa.

Hyundai i20 WRC hyppää soratiellä tukkipinon vieressä

Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Andrea Adamo kertoo, että tiimi on viime viikkojen aikana tutkinut ja käynyt läpi MM-sarjan edellisen osakilpailun Safarirallin tapahtumia.

– Olemme tehneet sen, mitä tässä ajassa voi tehdä, mutta matkustimme Viron MM-ralliin motivaatiota täynnä. Olemme päättäväisiä ja haluamme näyttää, mitä voimme saavuttaa. Vaikka saavutimme viime vuonna kaksoisvoiton, se ei takaa menestystä. Kovaa työtä on jatkettava ja meidän on pysyttävä keskittyneinä, ja ottaa nopeasta autostamme kaikki mahdollinen suorituskyky irti. Tietenkin ralliin liittyy aina onnea, mutta meidän on entistä enemmän hallittava omaa kohtaloamme, Adamo muistuttaa.

Viime vuoteen verrattuna Viron MM-rallissa kilpaillaan kolmen päivän sijasta neljänä päivänä, kun ralli käynnistyy torstai-iltana Tartossa Raadin lentokentän läheisyydessä ajettavalla kaupunkierikoiskokeella (1,64 km). Ralli jatkuu perjantaina, jolloin ohjelmassa on neljä kahdesti ajettavaa erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 128,24 km. Mukana on viime vuodelta tuttuja teitä, joista Kanepin EK ajetaan päinvastaiseen suuntaan.

Ralli jatkuu lauantaina neljällä uudella kahteen kertaan ajettavalla erikoiskokeella sekä illalla Tartossa ajettavalla kaupunkierikoiskokeella (132,18 km). Päivän ohjelmassa on kilpailun pisin 23,56 km Peipsääre. Ralli päättyy sunnuntaina kuuden erikoiskokeen (52,10 km) jälkeen klo 15:20 Tarton Raadiin.

Viron MM-ralliin matkaa suunnitteleva saa ajantasaista matkustustietoa Covid-19 ja Viron -matkailusta sivustolta www.visitestonia.com. Rallipassin hinta on 79 euroa. Lisätietoa rallista, sen erikoiskokeista, aikataulusta ja hinnoista ym. löytää sivustolta www.rallyestonia.com.

Craig Breen Eestin rallissa 2020