Voiton juhlintaa

Pitkä ja kivikkoinen tie rallin MM-sarjassa toi Hyundai Motorsportille kirkkaimman ja himotuimman palkinnon, autovalmistajien maailmanmestaruuden.

Kauden alussa muutosjohtajaksi palkattu Andrea Adamo aloitti tavoitteellisen työn merkkimestaruuden saavuttamiseksi. Vaikka viisi ensimmäistä vuotta sarjassa olivat jo olleet tiimille tuloksellisesti hyviä, olivat mestaruustittelit jääneet saavuttamatta. Edessä ei ollut helppo tehtävä, sillä haastajat eivät hekään olleet viivalla hävitäkseen.

Sarja lähti vauhdilla käyntiin tammikuisella Monte Carlo -rallilla, jossa tiimin ykköstähti Thierry Neuville jäi täpärästi kakkoseksi. Seuraavasta rallista Ruotsissa Neuville kaappasi kolmossijan, ja vaikka Meksikosta ei tiimille palkintokorokesijoitusta tullutkaan, oli tiimi hyvin mukana taistelussa.

Kaksi seuraavaa osakilpailua nostivat toiveita entisestään, kun Neuville ajoi voittoihin sekä Korsikalla että Argentiinassa, jossa tiimin kaksoisvoiton varmisti Andreas Mikkelsen.

Uutena rallina mukaan tulleessa Chilen osakilpailussa parhaassa vauhdissa tiimin kuljettajista oli Sébastien Loeb, joka kiidätti i20 WRC:n kolmanneksi.

Vielä ennen kesätaukoa ajettiin Sardinian ralli, joka oli tiimille suotuisa. Dani Sordo ajoi uransa toiseen osakilpailuvoittoon, ja kolmanneksi ennättänyt Mikkelsen varmisti sen, että kesätauolle lähdettiin tiimin johtaessa merkkimestaruustaistelua jo 44 pisteellä.

Onnistunut loppukiri

Neste Ralli tiedettiin Hyundaille ennakkoon kauden haasteellisimmaksi koitokseksi, vaikka tiimi oli panostanut tulevaan ajamalla testimielessä kaksi SM-rallia Suomessa ja yhden kilpailun Virossa, sekä ajanut tämän lisäksi runsaasti testikilometrejä.

Palkintokorokesijoitusta ei Jyväskylässä tullut, Mikkelsen oli parhaana Hyundai-kuljettajana neljäs. Kun tähän lisättiin Toyotan saalistama kolmoisvoitto Saksassa, alkoivat ilmeet tiimissä vakavoitua uudelleen. Usko tavoitteen saavuttamiseen ei kuitenkaan murentunut.

Turkista tulleet kolmos- ja viitossijat olivat tässä kohdassa erityisen tärkeät, sillä Toyota ohitettiin pisteissä ja välimatka alkoi uudestaan kasvaa.

Walesissa Neuville ennätti toiseksi, joten kauden toiseksi viimeiseen osakilpailuun lähdettäessä kaikki oli vielä auki. Kataloniassa ei selityksiä tarvittukaan, sillä Neuville ja Sordo karkasivat heti rallin alussa omille luvuilleen. Edes kuljettajien maailmanmestaruuden samassa rallissa varmistanut Ott Tänak ei mahtanut kaksikolle mitään.

Vaikka Sordo viimeisellä erikoiskokeella tippuikin rallin kolmanneksi, tarkoitti hyvä tulos Kataloniasta sitä, että kauden finaalikisaan Australiaan Hyundai pääsi 18 pisteen etumatkalla Toyotaan nähden.

Siihen ero myös jäikin, sillä kauden viimeiseksi aiottu osakilpailu jäi lopulta ajamatta ja Hyundai kruunattiin maailmanmestariksi. Kuuden vuoden taistelu sarjassa palkittiin vihdoin kauan kaivatulla mestaruustittelillä. Seuraavaan kauteen Hyundai Motorsport lähtee kovalla kokoonpanolla, jolla mestaruuden uusiminen on ainoa tavoite.

 

Kuva: Hyundai Motorsport