Hyundai Motor Groupin toimitusjohtaja Euisun Chung

Hyundai Motor Groupin toimitusjohtaja Euisun Chung piti tänään 2.1.2020 Soulissa sijaitsevassa pääkonttorissa uuden vuoden 2020 avauspuheen, jossa hän esitteli yhtiön painopisteet ja strategisen suunnan eri liiketoiminnoissa. Tavoitteena on vastuullinen kasvu.

Toimitusjohtaja Chungin edellisessä uuden vuoden puheessa kerrottiin konsernin tavoitteena olevan merkittävä harppaus suunnannäyttäjänä, joka pystyy määrittelemään markkinoita. Tavoite on ohjannut yhtiön laajamittaista muutosta niin suurissaa investoinneissa kuin mikrotason toiminnoissakin. Vuodesta 2020 alkaen Hyundai Motor Group haluaa konkreettisia tuloksia uusilta liiketoiminta-alueilta.

Chung listasi yhtiön tulevien painopisteiden olevan tekniikan, liiketoiminnan ja yrityskulttuurin innovaatioissa sekä asiakaskeskeisessä ajattelutavassa. Hyundai Motor Group vahvistaa asemaansa liikkumisen sähköistämisessä, autonomisessa autoilussa sekä liikkuvuuspalveluissa. Tavoitteena on myös edistää vetyautoilua ja parantaa liiketoiminnan laatua kaikilla liiketoiminta-aloilla. Toteutuakseen tämä edellyttää Chungin mukaan henkilöstöltä luovuutta ja start-up-henkistä yrittäjäasennetta.

– Kaikkien kehittämis- ja innovaatioponnisteluidemme täytyy hyödyttää asiakkaitamme. Heidän tyytyväisyytensä ja onnellisuutensa tuotteidemme ja palveluidemme käyttäjinä ovat edelleen yhtiömme perusarvo ja todellinen etu, painotti toimitusjohtaja Chung.

Hyundai Motor Group jatkaa aktiivisesti uusia teknologisia projekteja, jotka voivat tarjota ihmiskeskeisiä älykkäitä liikkuvuusratkaisuja monissa toiminnoissa. Näitä ovat esimerkiksi robottiikka, henkilökohtaisten ilma-alusten käyttöön (Personal Air Vehicles, PAV) perustuva kaupunkien ilmaliikenteen edistäminen (Urban Air Mobility, UAM) sekä älykkäiden kaupunkien ratkaisut, joita kaikkia kehitetään autopohjaisten innovaatioiden rinnalla.

Sähköinen automallisto laajenee

– Vahvistaaksemme johtavaa asemaamme autoilun sähköistämisessä, aiomme esitellä 44 sähköistettyä automallia vuoteen 2025 mennessä. 11 näistä ovat täyssähköisiä malleja. Hyundai Motor Group myös uudistaa sähköautojensa arkkitehtuurin, joka mahdollistaa muun muassa samojen komponenttien hyödyntämisen useissa eri malleissa. Mallikohtainen kannattavuus ja valmistusvolyymi paranevat, ja pystymme vastaamaan paremmin globaaliin kasvavaan kysyntään, Chung kertoi.

Täyssähköinen automallisto kasvaa yhteensä 23 malliin vuoteen 2025 mennessä viime vuoden yhdeksästä mallista. Täysin uusi täyssähköautoarkkitehtuuri on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2024 alkaen julkaistaviin malleihin. Vuonna 2020 yhtiö vahvistaa edelleen sähköisen mallistonsa myyntiä lisäämällä hybridi- ja plug-in-hybridivoimalinjoja SUV-malleilleen, esimerkiksi lippulaivamalliin Hyundai Santa Fehen.

Panostus vetyyn

– Vetykäyttöisten ajoneuvojen liiketoiminnassa voimme olla ylpeitä huipputeknologisesta kilpailukyvystämme. Tarjoamme polttokennojärjestelmiä autoteollisuuden lisäksi myös muilla aloilla. Haluamme myös lisätä vauhtia vetyekosysteemin ja -infrastruktuurin kehittämiseen tekemällä maailmanlaajuisesti yhteistyötä kumppaneiden kanssa. Vuonna 2019 allekirjoitimme sopimuksen johtavan moottori- ja generaattoritoimijan Cummins Inc.:n kanssa sähkö- ja polttokennovoimalinjojen kehittämiseksi ja kaupallistamiseksi. Yhdistämme Hyundain polttokennojärjestelmän ja Cumminsin sähköisen voimalinjan, akku- ja ohjausteknologian. Ensimmäisenä vuorossa ovat Yhdysvaltain markkinat, sitten Euroopan, valotti Chung vetyliiketoiminnan tulevaisuutta.

Tulevaisuudessa Hyundai Motor Group aikoo toimittaa polttokennojärjestelmiä kaikille kuljetuksen aloille, ajoneuvoihin, aluksiin, trukkeihin sekä energiantuotantosektorille sähköntuotantoon ja -varastointiin. Vuoteen 2030 mennessä tämä tarkoittaa noin 200 000 polttokennojärjestelmän toimittamista ympäri maailman. Yhtiö perustaa Koreaan tuotantolaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 000 polttokennojärjestelmää vuodessa.

Yhteistyötä vahvistetaan kumppanien, kuten korealaisen Hydrogen Energy Networkin (HyNet) sekä muiden kumppanien, kuten Saudi Aramcon kanssa vetytoimitusten ja vetylatausasemien tarjonnan laajentamiseksi. Yhtiö laajentaa myös strategista yhteistyötään muiden vetyliiketoimintaan liittyvien kumppanien kanssa maailmanlaajuisesti vetyinfrastruktuurin perustamiseksi.

Autonomiset autot osa tulevaisuuden liikkumista

– Autonominen autoilu on tulevaisuuden autoteollisuuden kehityksen ydin. Tähtäämme huipputurvalliseen ja huipputeknologisiin innovaatioihin yhdessä yhdysvaltalaisen kumppanimme Aptivin kanssa. Tavoitteena on kaupallistaa teknologia vuonna 2023, kertoi Chung.

Tavoitteena on johtava asema autonomisessa autoilussa. Autonomisen ajo-ohjelmistoteknologian kehitykseen ja kaupallistamiseen panostetaan, ja tavoitteena on esitellä itsestään ajavat SAE-luokituksen (Yhdysvaltain kansallinen autoalan organisaatio Society of Automotive Engineering) 4. ja 5. tason tekniikkaa käyttävät ajoneuvot lähitulevaisuudessa.

Autonomisen auton alusta kehitetään vuoteen 2022 mennessä. Autonomisia autoja testataan valituilla alueilla vuonna 2023 ja kaupalliseen tuotantoon ne on tarkoitus saada vuoden 2024 loppupuolella.

Uusia liikkuvuuspalveluita maailmalla

Hyundai Motor Group käynnistää tänä vuonna Los Angelesissa autoja jakavan liiketoiminnan viime vuonna perustetun liikkuvuuspalveluyrityksen MoceanLabin kanssa. Autonjakopalvelun avulla ihmiset voivat vuokrata ja palauttaa autoja Los Angelesissa.

Yhtiö myös laajentaa yhteistyötä sellaisten liikkuvuuspalveluita tarjoavien yritysten kanssa, joihin se on sijoittanut, kuten Grab ja Ola. Intiassa uusia liikkuvuuspalveluita tuodaan markkinoille yhteistyössä Olan kanssa ja Kaakkois-Aasiassa täyssähköautojen satelliittipaikannusjärjestelmää kehitetään yhdessä alueen suurimman toimijan, Grabin kanssa.

Yhtiön suunnitellut investoinnit seuraavan viiden vuoden aikana ovat noin 87 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Myös vuotuisten investointien määrä kasvaa huomattavasti nykyisestä tasosta.

Hyundai Motor Groupin toimitusjohtaja Euisun Chung