Hyundai Kona Electric radalla

Yksi Hyundai Kona Electric -täyssähköauton menestystekijöistä on sen pitkä toimintamatka. Nyt Kona Electricin valmistajan asentama rengastus on määritelty uudelleen, ja mallin toimintamatka kasvaa entisestään 8 prosentilla – isommalla 64 kWh:n akkuversiolla toimintamatka yhdellä latauksella on jatkossa peräti 484 km ja pienemmällä 39 kWh:n akkuversiolla 305 km, WLTP-mittaustavan mukaan.

Uusi pidempi toimintamatka tekee Hyundai Kona Electricistä aiempaakin varteenotettavamman vaihtoehdon myös niille kuljettajille, joiden päivittäiset ajomatkat ovat pitkiä. Ensimmäiset pidemmän toimintamatkan autot saapuvat Suomeen syyskuun lopussa 2020.

Kolme Hyundai Kona Electriciä radalla

Hyundai Kona Electricillä uusi ennätys: yhdellä latauksella 1 026 km

Lausitzringin radalle vietiin kolme sarjatuotettua, 484 kilometrin toimintamatkalle tyypitettyä Hyundai Kona Electric 64 kWh -mallia, joille asetettiin yksinkertainen haaste: jokaisen auton odotettiin selvittävän yhdellä latauksella vähintään 1 000 kilometrin ajomatka.

Hyundai Kona Electric läpäisi testin – autojen mitatut toimintamatkat olivat 1 018 km, 1 024 km ja 1 026 km. Vastaavasti autojen sähkönkulutuslukemat olivat 6,28, 6,25 ja 6,24 kWh/100 km, jotka ovat merkittävästi pienemmät kuin mallin ilmoitettu kulutus WLTP-mittaustavan mukainen 14,7 kWh/100 km.
Lähes 35 tuntia kestäneessä ajossa kolmepäiväisessä testissä autoissa vuorottelivat eri kuljettajat yhteensä 36 ajovuorossa. Ulkopuolisena riippumattomana tahona testiä seurasi Lausitzringin rataa hallinnoiva organisaatio Dekra.

Hyundai Kona Electric radalla

Testissä ajoi kolme joukkuetta – Auto Bild -lehden testikuljettajien joukkue, Hyundai Motor Deutschlandin jälkimarkkinointiosaston joukkue sekä joukkue, joka koostui Hyundai Motor Deutschlandin viestintä- ja tuotetiimien työntekijöistä.

Testissä ei rajoitettu auton ilmastoinnin käyttöä, mutta yksikään joukkueista ei halunnut ottaa riskiä, että ilmastoinnin käyttö 29 asteen ulkolämpötilassa olisi lyhentänyt auton toimintamatkaa. Samasta syystä myöskään autojen tietoviihdejärjestelmää ei pidetty päällä, jolloin käytettävissä oleva energia saatiin ohjattua toimintamatkaan. Jotta tieliikennettä koskevat lakimääräykset täyttyivät, autoissa käytettiin päiväajovaloja testin aikana.

Joukkueiden keskimääräinen nopeus vaihteli 29-31 kilometriin tunnissa. Äkkiseltään se voi kuulostaa hitaalta, mutta testinopeutta voidaan pitää normaalina kaupunkiajonopeutena, kun huomioidaan sen tyypilliset piirteet, kuten ruuhka-ajat, liikennevalojen aiheuttamat viiveet sekä 30 km/h -nopeusrajoitusalueet.

Hyundain täyssähköinen kompakti SUV on ollut maailmanlaajuisesti myynnissä nyt reilut kaksi vuotta ja heinäkuussa sen valmistusmäärä ylitti 100 000 autoyksilöä. Kolme neljäsosaa tuotetuista Kona Electriceistä valmistetaan Korean ulkopuolisille markkinoille. Hyundai panostaa päästöttömään liikkumiseen. Vuoteen 2025 mennessä tavoitteena on myydä 560 000 akkusähköautoa polttokennomallien lisäksi.

Hyundai Kona Electric uusi ennätys