Hyundain neuvoilla kohti talvea

Talvi ei pääse yllättämään, kun pakkasiin ja lumentuloon varautuu riittävän hyvissä ajoin. Kokosimme vinkit siihen, mitä kaikkea autolle kannattaa tehdä ennen talvea.

Tucson lumessa

Päivänvalon vähentyessä ja yöpakkasten saapuessa autoilijan kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että oma menopeli on valmiina lähestyvän talven haasteisiin.

Turvallisuuden kannalta etenkin ajoneuvon valoihin, renkaisiin sekä näkyvyyteen autosta ulospäin on syytä uhrata muutama hetki aikaa.

Ajovalot

Auton valot on syytä tarkistaa säännöllisin väliajoin, vaikka kyseessä olisikin uudehko autoyksilö. Valojen toiminnan voi varmistaa kiertämällä auton ympäri tai vaihtoehtoisesti laiskemmalla keinolla ajamalla lähimarketin parkkipaikalla heijastavan lasiseinän eteen ja käymällä auton valokatkaisimista kaikki valot läpi. Myös jarru- ja peruutusvalot on helppo tarkastaa hyödyntämällä lasiseinää ja auton omia peilejä.

Ajovalot, kuten auton pinnat muutenkin, kannattaa pestä tasaisin väliajoin. Sitkeiden ötököiden ja tahrojen poistamiseen kannattaa käyttää käyttötarkoitukseen sopivaa liuotinta. Vanhemman auton ajovalojen umpiot saattavat olla myös himmentyneet ajan myötä, mikä laskee valojen tehoa. Himmentymien poistamiseen löytyy myös tehokkaita välineitä autotarvikemyymälöistä.

Näkyvyys

Vaikka auton maalipinnan muistaisikin pestä säännöllisesti, auton sisätilat saattavat helposti jäädä vähemmälle huomiolle. Lasien sisäpinnat on syytä puhdistaa rasvatahroista tarkoitukseen suunnitellulla riittävän voimakkaalla aineella. Puhdas lasipinta ei kerää huurretta ja jäätä likaisen tapaan. Ilmastointilaitteen raitisilmasuodattimen kunto vaikuttaa myös merkittävästi auton sisäilmanvaihdon toimivuuteen.

Tuulilasin ulkopinnalle voi harkita ohutkalvopinnoitetta, joka toimii samaan tapaan kuin maalipinnan vaha. Esimerkiksi kotimaisen Korrekin TFC -lasipinnoite laittaa vesipisarat juoksemaan lasia pitkin liukkaasti noin 20 euron investoinnilla.

Samoin tuulilasinpyyhkimet kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia ennen syksyn sateita. Pyyhinten vaihtaminen onnistuu varsin helposti omatoimiseltakin autoilijalta, mutta tarvittaessa homman voi jättää myös huoltoliikkeen hoidettavaksi.  Esimerkiksi Hyundain merkkihuolloissa Flat Blade -sulat maksavat vaihdettuina huollon yhteydessä vain 25 euroa.

Hyvissä ajoin ennen pakkasten saapumista auton tuulilasinpesunestesäiliö kannattaa täyttää riittävän voimakkaalla ja pakkasen kestävällä pesunesteellä.

 

Vaikka autoon ei olisikaan ostovaiheessa asennettu lohko- ja sisätilalämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä, sellaisen asentaminen jälkikäteen huoltoliikkeen toimesta ei ole iso operaatio. Mikään ei ole pakkasaamulla yhtä mukavaa kuin istua valmiiksi lämpimään autoon.

Talvea varten autosta tulisi luonnollisesti löytyä myös lumiharja ja muutama jääraappa. Lumiharjan uusiminen aika ajoin ei ole sekään huono ajatus, sillä harjakset keräävät ajan myötä hiekkaa, mikä puolestaan naarmuttaa auton maalipintaa.

Samalla, kun lumiharjan ja jääraapat kaivaa esille, myös auton ensiapulaukun sisältö kannattaa tarkistaa. Sideharsot ja muut tykötarpeet haurastuvat ajan kuluessa, joten nekään eivät ole ikuisia. Samoin varoituskolmion olemassa olo ja kunto on hyvä tarkistaa. Autossa kannattaa kuljettaa myös heijastinliivejä sekä lämmintä vilttiä. Teknisen vian yllättäessä tai polttoaineen loputtua auton sisätilat kylmenevät talvipakkasilla hetkessä.

Renkaat ja auton ulkopinta

Kirjoitimme jo aikaisemmin siitä, mitä syksyn tullen kesärenkaille kannattaa tehdä (linkki aiempaan artikkeliin), ja samat perusperiaatteet pätevät myös talvirenkaiden vaihdon koittaessa.

Talvirenkaiden lain määrittelemä vähimmäisurasyvyys on kesärenkaita suurempi: 3 millimetriä. Turvallisuuden näkökulmasta kolmen millin urasyvyydellä varustetut renkaat eivät ole enää kuitenkaan parhaassa iskussa, ja renkaat kannattaakin uusia hyvissä ajoin ennen sakkorajan koittamista.

Rengaspaineita kannattaa käydä tarkistamassa vähintään kerran kuukaudessa. Mikäli talvella jokin renkaista tuntuu tärisyttävän, ensimmäisenä kannattaa kurkata vanteiden sisäpinnalle. Kovissa nopeuksissa jo varsin pienikin jääkimpale tai vanteeseen tarttunut lumi saattaa aiheuttaa tärinää.

Etenkin kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin, on helppo ajatella, ettei autoa kannata pestä kovin usein, jos maalipinta on kotimatkan jälkeen taas loskan peitossa. Teille levitettävä suola syö kuitenkin auton metalliosia tavanomaista nopeammin, joten talvella autoa kannattaa käyttää säännöllisesti pesukoneessa. Aika ajoin pesuohjelma kannattaa valita myös niin, että siihen kuuluu alustan huuhtelu.

Mikäli auton käyttää automaattipesussa kovilla pakkasilla, pesun jälkeen kannattaa suunnata hetkeksi lämpimään parkkihalliin, jossa auton kaikki ovet avaa ja tiivisteet kuivaa mikrokuituliinoilla.

 

Varusteet lähestyvään talveen löydät lähimmältä Hyundai-jälleenmyyjältäsi

Hyundai-jälleenmyyjät