Close

Asfaltti polttaa

Kantautuuko iltatuulessa mutkateiden kutsu? Tulisiko auton olla kuin ajatus? Ajamista rakastavien kannattaa tutustua Hyundai N -mallistoon ja mikä parasta: arkipäivien ajomatkoissakaan ei  tarvitse tinkiä.

Hyundai N -mallistossa tapahtuu nyt enemmän kuin koskaan. Radoilla ja ralleissa kykynsä osoittaneen N-osaston kosketus näkyy myös uusissa N-malleissa. Esimerkiksi suosittu i30 N saa kaikki malliuudistuksen edut – ja onpa takataskussa muutama uusikin niksi.

Maailman moottoriurheilunäyttämöllä N ja sen sininen tunnusväri Performance Blue ovat tulleet tutuiksi muun muassa rallin WRC-luokasta, jossa Hyundai i20 Coupe WRC on pokannut  valmistajien mestaruuden vuosina 2019 ja 2020. TCR-rataluokissa on puolestaan nähty menestyksekäs Hyundai i30 N TCR, joka päivittyi alkavalle kaudelle.

Päivien pientä piristystä kaipaavan kannattaa muistaa myös malliston makeat N Line -versiot, kuten Hyundai i10 N Line ja makeasti kulmikas, tänä keväänä uudistuva, Hyundai Tucson N Line.

Pikkuteiden partaveitsi:
Hyundai i20 N

Upouusi Hyundai i20 N tuo urheilullisuutta uuteen kokoluokkaan. Mallin perustana on lähes yhtä uusi i20, joka tuntuu ratin takana kokoaan vakaammalta, antaen erinomaisen pohjan sporttiselle
N-versiolle. Nelimetrisen taskuraketin voimanlähteenä on mallia varten piristetty versio 1,6-litraisesta turboahdetusta SmartStream-bensiinimoottorista, joka saa sykkeen kiihtymään 204  hevosvoiman ja 275 newtonmetrin turvin. Hyundain venttiilien aukioloaikaa säätävä CVVD-teknologia tarkoittaa terävää tehoa mutkatiellä ja polttoaineen säästöä tavallisessa arkiajossa. Voima  ilman kontrollia ei ole kuitenkaan mitään. Jarrujärjestelmä on päivitetty ja etuvanteiden välistä näkyvätkin 320 millimetrin jarrulevyt punaisine N-jarrusatuloineen. Hyundai i20 N:n alustarakenteita on vahvistettu ja jäykistetty lukuisista kohdista. Etuakselin pyöräntuennassa on lainattu isoveli i30 N:n testattuja oppeja ja malli on saanut sille kuuluvat päivitykset jousitukseen ja iskunvaimennukseen.

Kuljettajalle välittömämmin tuntuvista puolista mainittakoon kuusipykäläinen manuaalivaihteisto, joka on päivitetty innokkaampaa ajamista ajatellen. Vetopidosta huolehtii tasauspyörästön mekaaninen lukkolaite. Ohjaustehostin ja ajonvakautus ovat nekin saaneet lisää maustetta mallin henkeen soveltuvalla tavalla.

Kuljettajakeskeisyys on ilmeisintä sisällä, jossa uudet urheilulliset istuimet, sporttinen ohjauspyörä ja uudet näyttönäkymät pitävät huolen auton tärkeimmästä paikasta. Vaihdekepin nuppi ja metalliset poljinpinnat jatkavat samaa viestiä. Kompakti kaupunkiauto ja mutkateiden virtuoosi? Hyundai i20 N vastaa molempiin “kyllä”.

Nürburgringiltä Nuorgamiin:
Hyundai KONA N

Hyundai Kona N saattaa tuoda mieleen muuan elokuvasankarin ja molempien lempiharrastuksiin kuuluukin vastustajien armoton nujertaminen. Kona N suoriutuu arkihaasteista mainiosti N-malliston tutun 2,0-litraisen T-GDI-bensiiniturbon voimin, jonka strategiset arvot ovat 280 hevosvoimaa ja 396 newtonmetriä vääntöä. Ajotilasta riippuen voimavarat myös kuuluvat tunnelmaan sopivasti itsevarmempina pakoääninä.

KONA N Nürburgringillä

Kona N ryntää matkaan uuden kahdeksanpykäläisen N DCT-kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta rivakasti, sillä 0–100 km/h saavutetaan parhaimmillaan Launch Control -liikkeellelähdön  hallintatoiminnolla 5,5 sekunnissa. Mainittakoon, että vaihteisto on toteutettu märkäkytkintekniikalla. Vaihteiston myötä käytössä ovat myös uudet N Power Shift ja N Track Sense Shift -vaihto-ohjelmat, sekä napin painalluksella sporttitilan 20 sekunniksi moottorin ja vaihteiston maksimitehot kytkevä N Grin Shift -toiminto esimerkiksi ohitustilanteita varten.

Uutena ajotilana N-mallissa on lumitilan lisäksi syvä lumi. Varta vasten tätä mallia varten kehitetty etuakseli on varustettu sähköisesti ohjatulla tasauspyörästön lukkotoiminnolla vetopidon varmistamiseksi. Kuljettajaa ajatellen myös koria on lisäjäykistetty lukuisista kohdista ja alustaa on vahvistettu. Tavoitteena on tarkemman ajettavuuden lisäksi erityisesti vähäisempi kallistelu mutkissa.

Korkeamman suorituskyvyn jarrujen kokoa on kasvatettu edessä ja takana, sekä jäähdytystä ja lämmönkestävyyttä parannettu jarrutuskyvyn maksimoimiseksi. N-käsittely näkyy Konan sisätiloissa muun muassa enemmän tukea tarjoavina istuimina ja urheilullisena ohjauspyöränä. Toisaalta arkiominaisuuksista ei tarvitse tinkiä, joten varusteluettelosta löytyy edelleen  lämmitettävän ohjauspyörän ja mukautuvan vakionopeudensäätimen kaltaisia mukavuustekijöitä. Haluatko, että ajamisen hauskuus kohtaa crossoverin kätevyyden? Hyundai Kona N saattaa olla juuri sinulle.

Ja taas mennään:
uudistunut Hyundai i30 N

Hyundai i30 N oli saapuessaan melkoinen herätys, vähintäänkin lunastaen uudelle urheilumallistolle asetetut lupaukset. Se ei kuitenkaan ole syy lakata kehittymästä! Suurin osa uudistuksista kumpuaa i30-perusmallin elinkaaripäivityksestä, joka toi uutta särmää muun muassa ajovaloihin ja keulailmeeseen. N-mallissa ulkoiset muutokset jatkuvat, sillä uusi muotokieli on sovitettu osaksi urheilullista identiteettiä. Muutokset näkyvät myös auton takana raikkaana särmänä. Pyöränkoteloissa loistavat uudet 19-tuumaiset taotut vanteet ja vannekeskiöissä näkyvät nyt N-logot.

Hyundai i30 N

Kuljettajan työpistettäkään ei ole unohdettu. Turvavyössä ja vaihdekepissä näkyy nyt Hyundain urheilullinen Performance Blue -korosteväri, kojelaudassa on hienoisia uudistuksia ja uusi 10,25-tuumainen tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden ruutunäkymän ratagrafiikkaa varten. Samalla i30-perusmalleista tuttu Bluelink-älypalvelu saapuu helpottamaan arkieloa. Uusi N Option Pack tuo lämmön lisäksi uudet kevyet ja yksiosaiset urheiluistuimet vieläkin keskittyneempää ajokokemusta varten.

Ja kun käynnistysnappia lopulta painetaan, pääsee i30 N esittelemään pinnan alla olevia uudistuksiaan. Tuttu 2,0-litrainen T-GDI-bensiinimoottori on saanut i30 N Performance Packissa viisi hevosvoimaa ja 39 newtonmetriä lisää puhtia. Kuljettajan kannalta kiinnostavampaa on kuitenkin moottorin uusi Flat Power -luonne, jossa moottori tekee työtä tasaisemmin ja innokkaammin entistä laajemmalla kierrosalueella. 280 hevosvoimaa ja 392 newtonmetriä vääntöä tuntuvat siis raakoja numeroita enemmän. Huipputeho saavutetaan 6 500 r/min kierrosluvulla, jota kannattaa tavoitella.

Jos arkielämä kulkee vaikkapa ruuhkajonojen kautta, ilahduttaa myös uusi kahdeksanvaihteinen N DCT -kaksoiskytkinautomaatti. Radalla ja maisemateillä ohjauspyörän vaihtosiivekkeet antavat kuljettajalle viimeisen sanan vaihteiston toimintaan. Kona N:n tavoin käytössä on myös urheilullisia vaihto-ohjelmia, jotka täydentävät entisestään i30 N:n jo valmiiksi kattavia ajotilavalintoja.
Kutsuupa työpäivän päätteeksi sitten maantie, moottoritie tai rata – Hyundai i30 N houkuttelee matkaansa nyt entistä useampia.