Valitsipa KONA Electricin 39 kWh:n tai 64 kWh:n akulla, auton suorituskyky tekee vaikutuksen. Suuremman akkuversion autossa sähkömoottorin teho on 150 kW (204 hv) ja pienemmän akun autossa 100 kW (136 hv). Molemmissa malliversioissa sähkömoottorin 395 Nm:n väkevä vääntö on käytettävissä välittömästi.
Katso alta KONA Electricin kohokohdat tai tutustu tarkempiin varustetietoihin hinnastosta.
KONA Electricin litiumpolymeeriakku tarjoaa hyvän lataustehokkuuden niin Type 2 -kotilatausasemalla kuin CCS-pikalatauspisteellä. Auton ilmalämpöpumppu sekä akun lämmitys parantavat KONA Electricin energiatehokkuutta ja pidentävät näin auton tosielämän toimintamatkaa.
Malliuudistuksen myötä kolmevaihelataus (AC) on nyt vakiovarusteena sekä Comfort- että Style-malleissa ja myös 39,2 kWh -akkuversiossa. Fresh-varustetasossa vakiovarusteena on yksivaihelataus, mutta kolmevaihelataus on mahdollista saada lisävarusteena myös Fresh-malliin.
Kotona sekä julkisilla Type 2 -latausasemilla KONA Electricin lataaminen onnistuu 10,5 kW:n teholla. Teho saavutetaan 3 x 16A:n sulakkeilla, joten autoa on mahdollista ladata täydellä teholla suuressa osassa suomalaisia kotitalouksia. Mikäli kodin pääsulakkeet eivät kestä täyttä 10,5 kW:n lataustehoa, monissa kotilatausasemissa on mahdollista rajoittaa tehoa esimerkiksi puoleen. Tällöinkin KONA Electricin lataaminen onnistuu näppärästi esimerkiksi yön aikana.
Huomioi, että kolmevaihelatauksen hyödyntämiseksi käytettävän latausjohdon tulee olla kolmevaihelatausjohto. Kona Electriciin soveltuvat latausjohdot saat kilpailukykyiseen hintaan omalta jälleenmyyjältäsi. Kolmevaihelataus ei ole hyödynnettävissä seinäpistorasiasta (suko) ladattaessa. Oman kotitalouden sähköjen soveltuvuus tulee aina varmistaa alan ammattilaisen toimesta ennen sähköauton lataamista.
Sähköauton latausnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa latausaseman teho, akuston lämpötila ja ulkolämpötila sekä akuston varaustila. Akun latausnopeus vaihtelee latauksen aikana.
Pika- tai suurteholatauksella tarkoitetaan huomattavasti kotilatauslaitteita nopeampia latauslaitteita. Hyundai noudattaa Euroopassa yleistä CCS-pikalatausstandardia. KONA Electricin suurin pikalatausteho on 100 kW.
Tavallisesta seinäpistorasiasta lataamista ei suositella jatkuvaan käyttöön. Vaihtoehtona on kotiin hankittava kotilatauslaite. Ennen kotilatauslaitteen asennusta suoritetaan lataustapakartoitus. Kotilatauslaitteen asennuksen hoitaa aina sähköalan ammattilainen. Kotilatauslaitetoimittajaa voit tiedustella omalta Hyundai-jälleenmyyjältäsi.
Lisää sähköautoista voit lukea täältä.KONA Electricin edistyneen akunhallintajärjestelmän ansiosta voit räätälöidä latausajat oman aikataulusi mukaan, hyödyntää edullisempaa yösähköä tai ohjelmoida pikalatauksen päättymään, kun akun varaustila on 80 %.
Voit säästää selvää rahaa vain muutamalla napautuksella – keskusnäytöllä näkyvän latausajan varaustoiminnon avulla voit ohjelmoida latauksen aloitus- ja lopetusajat ja hyödyntää siten vuorokaudenaikoja, jolloin sähkön hinta on alimmillaan.
Hyundai Bluelink -älypuhelinsovelluksen kautta pystyt hallitsemaan auton latausta helposti vaikkapa kotisohvalta käsin.
Hyundai SmartSense kokoaa Hyundain edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät yhteen. KONA Electric ja Hyundai SmartSense tarjoavat yhdessä viimeisimmät aktiivista turvallisuutta edistävät ratkaisut.
Tutustu turvavarustelun kohokohtiin alta tai katso tarkemmat tiedot KONA Electricin hinnastosta.
Kaukovaloautomatiikka (High Beam Assist) havaitsee sekä vastaantulevat että samalla kaistalla edessä ajavat ajoneuvot ja vaihtaa automaattisesti kaukovaloista lähivaloon tarpeen mukaan.
Kattavat tiedot KONA Electricin lukuisista turvavarusteista ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä löydät hinnastosta.
Kona Electric on suunniteltu käytännölliseksi ja mukavaksi: sen 332 litran tavaratila kuljettaa matkatavarat sujuvasti. Lämmitettävät ja tuulettuvat etuistuimet lisäävät matkustusmukavuutta. Älykkäät ominaisuudet, kuten peruutuskamera ja head-up-näyttö, tekevät liikkumisesta turvallisempaa ja vähemmän stressaavaa.
Määritä haluamasi lämpötila-asetus joko sekä kuljettajalle että etumatkustajalle tai vain kuljettajalle. Näin säästät helposti akkuvarausta yksin ajaessasi.
Keskikonsoliin sijoitetun langattoman latausalustan (Qi-standardi) avulla Qi-yhteensopivan älypuhelimen lataus käy kätevästi ilman kaapeleita.
KRELL-premium-audiojärjestelmän loistava äänenlaatu takaa nautinnollisen musiikkielämyksen matkan aikana. Järjestelmässä on kahdeksan kaiutinta: kaksi 20 mm:n diskanttikaiutinta, neljä 165 mm:n bassokaiutinta, 100 mm:n keskikaiutin ja 200 mm:n subwoofer. Kahdeksankanavainen vahvistin antaa 45 watin kanavakohtaisen tehon, joka maksimoi kuuntelunautinnon.
Lämmin talvella ja viileä kesällä ‒ Kona Electricin kyydissä on mukavat oltavat säällä kuin säällä. Kaikissa Kona Electricin varustetasoissa on etuistuimissa kolmiportainen lämmitystoiminto. Lisävarusteena tarjolla olevat nahkaverhoillut etuistuimet ovat myös tuulettuvat, mikä lisää matkustusmukavuutta kuumina kesäpäivinä.
Sähkötoiminen seisontajarru on sijoitettu keskikonsoliin. Kätevä ja helppo käyttää, ja sijoittelu vapauttaa tilaa auton sisätiloissa.
Peruutuskamera tarjoaa paremman näkyvyyden sekä pysäköidessä että ajon aikana. Yhden painikkeen painalluksella takakamera näyttää myös ajaessa, mitä auton takana tapahtuu.
Luokkansa kirkkaimpiin kuuluva HUD-näyttö edistää ajoturvallisuutta heijastamalla suoraan kuljettajan näkökenttään tärkeitä tietoja, kuten ajonopeuden, navigointiohjeita ja varoituksia.
Yksi KONA Electricin ajettavuuden kannalta oleellinen ominaisuus on helppokäyttöisesti toteutettu regeneratiivinen jarrutus, eli hidastusenergian talteenotto. Ohjauspyörän siivekkeillä säädettävälle jarrutukselle on viisi eri voimakkuustasoa. Regeneratiivinen jarrutus on mahdollista säätää myös kokonaan pois päältä, jolloin auto rullaa energiatehokkaasti mahdollisimman pitkälle.
Regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuus vaikuttaa siihen, kuinka paljon auto jarruttaa nostettaessa kaasupoljin ylös. Yleisesti regeneratiivisesta jarrutuksesta puhutaan niin sanottuna yhden polkimen ajamisena, jolloin ennakoiden ajamalla jarrupolkimeen ei ole tarvetta koskea lainkaan.
KONA Electricin voimakkain jarrutusasetus pysäyttää auton lähes pysähdyksiin asti, oikeanpuoleista ohjauspyörän siivekettä pohjassa painamalla auto pysähtyy sulavasti täysin pysähdyksiin.
Käyttäjän helposti itse säädettävä regeneratiivinen jarrutus on kerännyt KONA Electricin käyttäjiltä positiivista palautetta, sillä sen avulla lyhyellä opettelulla autolla on mahdollista ajaa hyvin energiataloudellisesti.
KONA Electricin latauksen ja esilämmityksen hallinta on helppoa Hyundai Bluelink -älypuhelinsovelluksen kautta. Bluelinkillä auton ovet on mahdollista avata sekä lukita etänä, kuin myös reittisuunnitelman voi lähettää suoraan puhelimesta auton navigaattoriin.
Bluelink tuo autoiluun täysin uuden arkea helpottavan ulottuvuuden, kun oleelliset sähköautoiluun liittyvät ominaisuudet onnistuvat myös puhelimen kautta.