Hyundai on valmistanut pian kymmenen vuoden ajan sarjatuotantona sähköautoja Euroopan markkinoille. Pitkä ja innovatiivinen suunnittelukokemus on näkynyt asiakkaille muun muassa siinä, että Hyundailla ajavat ovat päässeet nauttimaan jo vuosien ajan huippunopeasta 800 voltin latausteknologiasta.
Hyundain sähköautomallit ovat keränneet kiitosta myös autoalan lehdistöltä niin maailmalla kuin Suomessa. IONIQ 5 ja IONIQ 6 ovat kumpikin voittaneet maailman arvostetuimman World Car of the Year -palkinnon, Kona Electric kruunattiin Vuoden Auto Suomessa 2024 -tittelillä.
Kuluvan vuoden aikana sähköautomallisto laajenee molempiin suuntiin. Kompakti ja edullinen Inster on jo koeajettavissa jälleenmyyjillä. Kaikkien aikojen ylellisin Hyundai-malli, IONIQ 9, rantautuu Suomeen vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
Hyundailla ajavat ovat päässeet jo vuosia nauttimaan huippunopeasta 800 voltin latauksesta.
Hyundain sähköautomallistossa on panostettu edistyksellisen teknologian ja viimeistellyn laatuvaikutelman lisäksi myös ajamisen hauskuuteen. Hyvänä esimerkkinä tästä käy IONIQ 5 N, josta jopa BMW M -osaston toimitusjohtaja Franciscus van Meel lausui Moottori-lehden haastattelussa viime vuonna: ”Se on tämän hetken tarjonnasta kaikkein siistein sähköauto”.
Hyundain sähköautot ovat tulleet vuonna 2015 esitellystä IONIQ Electric -mallista lähtien tunnetuiksi energiatehokkaina ja kokonaistaloudellisina kulkupeleinä. Nykymallistosta esimerkiksi IONIQ 6 on yksi markkinoiden energiatehokkaimpia automalleja vain 0,21 Cd -ilmanvastuskertoimellaan. Yhdessä 800 voltin latausteknologian kanssa automalli on todella ripeä matkantekijä.
800 voltin latauksessa on monia etuja, mutta autoilijalle näkyvintä on, että akku voidaan ladata huomattavasti 400 voltin latauslaitteita nopeammin, optimaalisissa olosuhteissa 10–80 % jopa alle 20 minuutissa.
Luotto omiin tuotteisiin näkyy pitkässä viiden vuoden kilometrirajoituksettomassa takuussa. Sähköautojen korkeajänniteakuille takuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä.
Hyundain sähköautot erottaa monesta kilpailijasta myös verrattain suuresta määrästä fyysisisiä ohjainpainikkeita. Ilmastoinnin säätöjä sekä lukuisia muita usein käytettyjä toimintoja ei tarvitse etsiä kosketusnäytön valikoista, vaan niille on selkeät omat painikkeensa.
Kaikissa Hyundain uusissa sähköautoissa on niin sanotun yhden polkimen ajon mahdollistava iPedal-toiminto, jossa auto hidastaa, kun jalka nostetaan pois kaasupolkimelta. Toiminto on polttomoottoriautoista tuttu moottorijarrutuksen nimellä.
Jarrutusenergiaa takaisin akkuun lataavan regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta pystyy säätämään intuitiivisesti ohjauspyörän siivekkeistä, mikä sujuvoittaa ajamista entisestään.
Varustetasosta riippuen myös virran ulosotto V2L kuuluu kaikkien Hyundain sähkömallien ominaisuuksiin. Jopa 3,6 kW:n teho vastaa kotona 16A:n sulaketta, eli sähköä pystyy ottamaan autosta ulos tarvittaessa suurimpaan osaan tyypillisiä kodinkoneita.
Inster on Hyundain edullisin ja pienin sähköautomalli. Nelipaikkainen auto on kokoaan suurempi esimerkiksi akselivälin ja korkeuden puolesta. Matkustamossa on reilusti tilaa jopa neljälle aikuiselle. Inster on auto, joka täytyy itse kokea.
Insterin erikoisuus ovat istuimet, joiden selkänojat taittuvat tasaiseksi kaikilla neljällä paikalla.
Inster on loistava valinta esimerkiksi ensimmäistä sähköautoa ostavalle tai paljon kaupunkiajoa ajavalle. Hinnan osalta se soveltuu mainiosti myös perheen kakkosauton rooliin.
Akkukoot: 42 kWh ja 49 kWh
Latausjärjestelmä: 400 V
Suurin latausteho: 85 kW
V2L: Kyllä (3,6 kW)
Ajoakun esilämmitys: Kyllä, navigoitaessa pikalaturille
Vetotapa: etuveto
Vuoden Auto Suomessa 2024 -voittaja on teknisesti edistyksellinen malli. Laadukas ja fiksusti suunniteltu matkustamo täyttää monenlaiset käyttötarpeet. Uusi ccNC-käyttöjärjestelmä on markkinoiden kärkipäätä toiminnallisuuksien ja käytettävyyden osalta.
Kona kasvoi kokoa merkittävästi malliuudistuksen myötä. Auto on aidosti perheauton mitoissa, ja matkustamon monikäyttöisyyttä lisää esimerkiksi 40:20:40-suhteessa taittuvat takapenkit.
Kona Electric soveltuu loistavasti lapsiperheen ykkösvalinnaksi.
Akkukoot: 48 kWh ja 65 kWh
Latausjärjestelmä: 400 V
Suurin latausteho: 102 kW
V2L: Kyllä (3,6 kW)
Ajoakun esilämmitys: Kyllä, navigoitaessa laturille/
manuaalinen käynnistys
Vetotapa: etuveto
Maailman parhaana autona (World Car of the Year) palkittu IONIQ 5 on keskikokoisen katumaasturin mitoissa. Auto pystyy hyödyntämään sekä 400 että 800 voltin suurteholatureita.
Edustusautomainen tasan kolmen metrin akseliväli tarjoaa hulppeat tilat kaikille viidelle istuinpaikalle. IONIQ 5:een mahtuvat mainiosti perheet ja pariskunnat − niin matkustajat kuin matkatavaratkin. Pidempää matkaa taittaville ja työsuhdeautoilijoille IONIQ 5 tarjoaa tilojen lisäksi nopeat lataustauot.
Akkukoot: 77 kWh ja 84 kWh
Latausjärjestelmä: 800 V
Suurin latausteho: 240 kW
V2L: Kyllä (3,6 kW)
Ajoakun esilämmitys: Kyllä, navigoitaessa laturille/manuaalinen käynnistys (my25)
Vetotapa: neliveto tai takaveto
Täysin ainutlaatuinen ajokokemus. Sähköauto, joka pärisee ja paukkuu kuin tehokas polttomoottorimalli. 650 hevosvoiman teho ja 770 Nm:n vääntö singauttaa auton nollasta satasen vauhtiin 3,4 sekunnissa.
Ratakelpoinen automalli perheauton sisätiloilla. IONIQ 5 N sopii paatuneimmallekin bensalenkkarille, joka haluaa tilavan, tehokkaan ja hauskan sähköauton.
Akkukoot: 84 kWh
Latausjärjestelmä: 800 V
Suurin latausteho: 240 kW
V2L: Kyllä (3,6 kW)
Ajoakun esilämmitys: Kyllä, navigoitaessa laturille/
manuaalinen käynnistys
Vetotapa: neliveto
IONIQ 6 on yksi markkinoiden virtaviivaisimpia automalleja. Auto on voittanut IONIQ 5:n tavoin maailman arvostetuimman World Car of the Year -tittelin.
IONIQ 6 on kerännyt kehuja käyttäjiltään digitaalisista sivupeileistä*, jotka vaativat hetken totuttelua, mutta tarjoavat pimeällä ja vesisateella perinteisiä peilejä paremman näkyvyyden takaviistoihin.
*Veloituksetta valittavissa perinteiset sivupeilit
Pientä kulutusta, pitkää toimintamatkaa ja nopeaa latauskykyä arvostavalle autoilijalle, esimerkiksi työsuhdeautoilijoille oivallinen valinta. Tilavissa sisätiloissa on mukavat oltavat koko perheelle.
Akkukoot: 77 kWh
Latausjärjestelmä: 800 V
Suurin latausteho: 240 kW
V2L: Kyllä (3,6 kW)
Ajoakun esilämmitys: Kyllä, navigoitaessa laturille
Vetotapa: neliveto/takaveto
Hyundai-konsernin ylellisin ja suurin E-GMP-alustarakenteelle suunniteltu automalli ei jätä ketään kylmäksi. Teknologisesti huippuedistyksellinen ja upeasti viimeistelty IONIQ 9 saapuu Suomeen kuluvan vuoden lopulla.
Valitse IONIQ 9 joko 6- tai 7-paikkaisena. Ylellisen tilavassa matkustamossa on tavaratilaa 338 litraa, kun kaikki istuinpaikat ovat käytössä. Kolmannen rivin istuimet kaatamalla tavaratila kasvaa 620 litraan.
Tilaa ja näyttävyyttä arvostavalle autoilijalle. Suuri 110 kWh:n akku ja huippunopea 800 voltin latausjärjestelmä tekevät autosta täydellisen matkakumppanin pidemmille reissuille.
Akkukoot: 110 kWh
Latausjärjestelmä: 800 V
Suurin latausteho: 240 kW
V2L: Kyllä (3,6 kW)
Ajoakun esilämmitys: Kyllä, navigoitaessa laturille/manuaalinen käynnistys
Vetotapa: neliveto/takaveto
Teksti Teemu Granström | Kuvat Hyundai