Tutkimus- ja tuotekehityskeskuksissaan eri puolilla maailmaa Hyundai suunnittelee ja kehittää paikallisten markkinoiden vaatimusten mukaisia ja mahdollisimman turvallisia ja mukavia autoja. Uusia teknologioita kehitetään sekä kuljettajan että ympäristön näkökulmasta. Tavoitteena on miellyttävä ja turvallinen ajokokemus mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittaen.

Tulevaisuuden tuotteita Frankfurtin autonäyttelyssä (syyskuu 2015)

Kaksi uutta turbomoottoria

Uusi Kappa 1,0 T-GDI on Hyundain ensimmäinen uuden sukupolven pienikokoinen turboahdettu bensiinimoottori. Kolmesylinterinen, 998-kuutioinen moottori on kehitetty luotettavasta ja hyväksi koetusta Kappa 1,0 MPI -moottorista. Se on saanut uutta tekniikkaa, esimerkiksi polttoaineen suorasuihkutuksen sekä pienikokoisen turboahtimen ja on saatavana kahdella eri tehoalueella. 100-hevosvoimainen versio on viritetty energiatehokasta polttoaineen kulutusta ajatellen, kun 120-hevosvoimainen taas tarjoaa parhaan yhdistelmän taloudellisuuden ja tehokkuuden välillä.
Uuden sukupolven moottori on myös nelisylinterinen, 1353-kuutioinen ja turboahdettu 1,4-litrainen T-GDI. Uusittu moottori vastaa turboahtimen ansiosta  kaasuun nopeammin jo matalilla vääntöalueilla. Moottori on keventynyt edeltäjästään Gamma 1,4 MPI -moottorista 14 kiloa ja se myös tuottaa enemmän tehoa ja voimaa. Huipputeho on 140 hv ja vääntö 242 Nm.

Vision G coupe – tulevaisuuden muotoilua ja tekniikkaa

Hyundain Vision G-Coupe -konsepti esittelee tulevaisuuden premium-tuotteista inspiraationsa saavan mallin, joka tarjoaa asiakkaille ylellisyyttä, tehokkuutta sekä tyylikkyyttä ja arvostuksta että vastuullisuutta.

Vision_G_Coupe_Consept_frankf_2015_450x300

Vision_G_Coupe_consept_int_frankt_2015_450x300

Vision G-Coupe -konsepti muotoiltiin kaikkien Hyundain suunnittelukeskusten yhteistyönä. Konsepti on tarkoituksella minimalistinen, auton koosta ja dramaattisista linjoista huolimatta. Ulkomuotoa on korostettu pitkällä konepellillä, korkealla vyötärölinjalla ja vahvan vaikutelman tuovalla ohjaamolla. Vision G-Coupe -konseptin tavoitteena on tuottaa asiakkaalle suurin mahdollinen mukavuus ja nautinto. Auton merkittävimpiä innovatiivisia toimintoja ohjaa keskuspaneelissa oleva ”Remote Wheel” -kaukosäädin ja laaja näyttöruutu. Ergonomisesti muotoiltu kosketuslevy mahdollistaa intuitiivisen ja interaktiivisen kosketusliikkeen, ja se myös minimoi kuljettajalle aiheutuvat häiriötekijät.
Vision G-Coupen sydämenä on palkittu 5,0-litrainen Tau V8-moottori, joka tuottaa 420 hv (6000 r/min) ja 383 Nm:n väännön (5000 r/min). Tau V8 -moottoriperhe on nimitetty Wardsin arvostetulle “Maailman kymmenen parasta moottoria” listalle kolme kertaa.

Android Auto Euroopan markkinoille

Hyundai oli maailmanlaajuisesti ensimmäinen autonvalmistaja, joka esitteli Sonata-mallissaan aiemmin tänä vuonna Android Auto -järjestelmän. Android Auto, älypuhelimen näytön peilaus -teknologia, on nyt uudistuneessa i40-mallissa  –  ominaisuus on tarjolla ensimmäisten joukossa Euroopassa.

New-i40-Android-Auto_940x537
Android Auto tekee mahdolliseksi Android-alustaisten mobiililaitteiden yhdistämisen auton informaationäytölle hyödyntäen samalla laitteen sovelluksia sekä web-pohjaisia palveluita. Android Autossa mobiililaite antaa Hyundai-kuljettajalle uusia mahdollisuuksia pysyä yhteydessä ulkomaailmaan, ja helpottaa myös kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Tulevaisuuden N-brändi

Frankfurtin autonäyttelyssä oli myös  vihjauksena Hyundain tulevaisuuden teknologisesta kehityksestä RM15 ja N 2025 Vision Gran Turismo.

Hyundai-N-2025-Vision-GT_frakf_2015

Hyundain tuotekehittelyn ja moottoriurheilun asiantuntemuksen pohjalle rakennetun N-malliston on tarkoitus tuottaa ajoelämyksiä niille asiakkaille, jotka todella rakastavat autoja. Hyundain N-brändissä autourheilun inspiroimien kokemusten ja teknologisten innovaatioiden avulla saadaan aikaan huippusuorituskykyiset autot. Hyundai N-malliston autot saavat uudet voimansiirrot ja niissä käytetään rallin MM-sarjassa kehitettyä suorituskykyä ja aerodynamiikkaa parantavia ominaisuuksia sekä kevytmateriaaleja.

 

Uudet polttoainetehokkaat konseptit – 48V Hybrid ja Plug-in Hybrid (3.3.2015)

Genevessä esillä oli kaksi konseptiautoa, jotka perustuvat täysin uuden Tucsonin pohjalle. Molemmat konseptit esittelevät uusia mahdollisia voimansiirtotekniikoita tulevaisuuden Hyundai-malleissa.
48V Hybrid sopii erityisesti suurempiin autoihin ja SUV-malleihin. Sen 48 voltin litium-ioniakku ja 14 hevosvoiman sähkömoottori tehostavat voimaa 10 prosentilla ja samalla 48V hybridijärjestelmän rakennuskustannukset ovat vain neljäsosa täydestä hybridiratkaisusta.
Plug-in Hybrid (PHEV) -sähköautokonsepti kykenee ajamaan yli 50 km täysin sähkökäyttöisessä ajotilassa ja se voidaan ladata täyteen vain kahdessa ja puolessa tunnissa (pikalatauksella) ja viidessä tunnissa käyttämällä tavanomaista latausta. Konseptimallissa on 10.7 kWh litium-ionipolymeri akkupaketti ja 68 hv sähkömoottori, joka tukee 1,7-litraista (115 hv) dieselmoottoria. Autossa on myös seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Yhdistämällä nämä voimanlähteet, CO2-päästöjen määrä on alle 48 g/km.

i30 CNG-maakaasukonsepti (02.10.2014)

Pariisissa näytteillä oleva i30 CNG -maakaasukonseptiauto on varustettu 1,4-litraisella Kappa T-GDI -moottorilla, joka tuottaa tehoa 87 kW (117 hv) maakaasukäytössä. Vääntö on 206 Nm ja CO2-päästöt vain 91 g/km, mikä tarkoittaa tiukan Euro 6C -päästönormin täyttämistä jo nyt.

i40-malliin 48V Hybrid-diesel -konseptimoottori (02.10.2014)

Hyundai esitteli Pariisissa myös i40-malliin 48V Hybrid-diesel -konseptimoottorin. Uusi moottori vähentää CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta merkittävästi verrattuna normaaliin tuotantomalliin. Ja maksaa vain neljänneksen normaalin hybrid-moottorin valmistuskustannuksista. Uutuus perustuu Hyundain 1,7-litraiseen diesel-moottoriin, jossa on mukana 48 voltin lyijy-hiiliakku. Käyttämällä hihnakäyttöistä käynnistingeneraattoria (BSG) perinteisen laturin sijasta, moottori käynnistyy lähes ilman melua tai tärinää.
i40 48V Hybrid-diesel pystyy toimimaan pelkästään sähkökäyttöisenä pienillä nopeuksilla ja matka-ajossa lyijy-hiiliakku latautuu jarrutusten sekä hidastusten aikana. Kiihdytyksissä BSG-käynnistingeneraattori tukee moottoria 10 kW:lla vähentäen näin polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä. Yhdessä turboahtimen kanssa moottorin suorituskyky nousee 115 kW:n (155 hv:n) väännön ollessa 360 Nm.
Hyundai valitsi lyijy-hiiliakun, koska sillä on erinomainen teho-paino suhde, pikalatausvalmiudet ja korkea kestävyys. Akku ei vaadi aktiivista jäähdytystä ja se voidaan sijoittaa kätevästi auton varapyörän koteloon. Lisäksi lyijy-hiiliakku on lähes täysin kierrätettävä elinkaarensa lopussa.

Hyundai Intrado – autoilun tulevaisuus näyttää valoisalta ja puhtaalta (4.3.2014)

– Muotoiluvaikutteet ilmailusta
– Muoto edistyksellisen hiilikuiturungon vaikutusta
– Auto on kokonaisuutena 50 % perinteistä autoa kevyempi, kokonaispaino vain 68 kiloa
– Pienempi ja kevyempi voimanlähde tuottaa enemmän tehoa ja pidemmän ajomatkan

Hyundai_intrado_2014_03 Intrado_450PX

Ilmailuaiheinen teema on yksinkertainen; korissa ei ole tarpeettomia yksityiskohtia ja koristeluita. Ovien aukot ja ikkunoiden kehykset on tiivistetty yksiin kehyksiin samalle tasolle, samaan tapaan kuin lentokoneissa.
Intradon superkevyt rakenne muodostuu edistyksellisten materiaalien sekoituksesta. Hiilikuituinen keskusrunkorakenne on valmistettu käyttämällä uusia, patentoituja liittämistekniikoita. Keskusrungon vahvuus ja jäykkyys sallii koripaneelien valmistamisen mistä materiaalista tahansa.

Intradon voimanlähteenä on uuden sukupolven pienempi ja voimakkaampi vetypolttokenno. Moottori kiihdyttää auton 0-100 km/h 8,0 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Polttokennojärjestelmän tehokkuuden ja kevyen painon ansiosta Intradon ajomatka on yli 600 km, päästöjen ollessa vain vesihöyryä.

 

Hyundai ix35 Fuel Cell -vetyauto palkittiin (10.1.2013)

Bryssel Motor Showssa Hyundai ix35 Fuel Cell -vetyautolle myönnettin arvostettu FuturAuto 2013 -palkinto. Palkinnon tärkeimpänä perusteena oli, että Hyundai ix35 Fuel Cell -vetyauto on ensimmäinen ja ainoa sarjatuotantovalmistettu vetyauto maailmassa. ix35 Fuel Cell -vetyauto valikoitui 16 valmistajan listalta voittajaksi. Finalisteina olivat Hyundain lisäksi Bosch, Mazda, Mercedes Benz ja Volvo.

 

Hyundai aloittaa nollapäästöisen vetyauton sarjatuotannon (27.9.2012)

Hyundai Motor Co julkisti Pariisin autonäyttelyssä aloittavansa ix35 Fuel Cell -vetyautonsa sarjavalmistuksen jo tänä vuonna, ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa. Valmistus alkaa joulukuussa Ulsan-tehtaalla Koreassa, tavoitteena valmistaa jopa 1000 autoa vuoteen 2015 mennessä. Vuodesta 2015 eteenpäin Hyundain suunnitelmissa on valmistaa 10 000 kappaleen rajoitettu määrä ix35-vetyautoa.

ix35-fuel-cell_front-side_2012_ ix35-fuel-cell_rear-side_2012_

Hyundai ix35 vetyauton polttokennot muuntavat vedyn ja hapen sähköenergiaksi, joka pyörittää moottoria. Ainoaksi päästöksi jää puhdas vesihöyry. Hyundai ix35 vetyauton ajettavuus ja suorituskyky ovat samat kuin perinteisellä bensiinikäyttöisellä mallilla. Tankin täyttäminen vedyllä kestää vain pari minuuttia, kiihtyvyys 0-100 kilometriin tunnissa on 12,5 sekuntia, huippunopeus 160 km/h ja ajomatka yhdellä tankillisella on 588 kilometriä.

ix35-fuel-cell_engine-room_2012_ ix35-fuel-cell_hydrogen-hole_open_2012_

Koska vetyä voidaan valmistaa usealla eri tavalla ja koska vetyautojen kysyntä on rajattua, vetyauton polttoainekustannukset perustuvat enemmän keinotekoiseen hinnoitteluun kuin markkinahintaan. Tällä hetkellä kustannus Euroopassa sijoittuu 10 euroon sadalla kilometrillä. Täyteen ladattu ix35 Fuel Cell -tankki vetää 5,6 kiloa vetyä, jolloin 588 kilometrin kokonaisajomatkalla polttoainekustannus on 56 euroa. Ix35 Fuel Cell on satojen insinöörien 14 vuoden työn ja useiden satojen miljoonien eurojen panostuksen tulos. Autolla on takanaan yli 2 miljoonaa testikilometriä todellisissa ajo-olosuhteissa Euroopan, Korean sekä USAn teillä. Vuoden 2012 alussa Hyundai ix35 Fuel Cell -autolla tehtiin vetyautojen ennätys ajamalla Oslosta Monacoon käyttämällä ainoastaan olemassa olevia vedyn tankkausasemia.

Tekniset tiedot

Pituus
4410 mm
Leveys
1820 mm
Korkeus
1655 mm
Ajomatka yhdellä tankillisella
588 km
Kulutus
0,96 kgH2/100 km
Huippunopeus
160 km tunnissa
Kiihtyvyys 1 – 100 km/h
12,5 sekuntia
Antoteho (polttokenno)
100 kW
Energian varastointi (akku)
24 kW
Polttoaine
Vety (700 bar, 5,6 kg)
Päästöt ajossa
Vesihöyry

Hyundain polttokennosähköauto EU-virkailijoiden testikäytössä (19.10.2011)

Hyundain ix35 FCEV -polttokennosähköauton avulla testataan ja edistetään polttokennoteknologiaa todellisissa olosuhteissa. Eurooppa-komissio tukee Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, FCH JU :n hanketta. FCH JU julkisti Brysselissä ”Joint Technology Initiatives” -tapahtuman yhteydessä uutisen, että Euroopan parlamentin jäsenet, komissaarit, EU-virkamiehet sekä muut poliittiset päättäjät saavat 30 kappaletta Hyundai ix35 FCEV -autoja testikäyttöön vuoden 2012 maaliskuuhun saakka. Hyundain tavoitteena on aloittaa ix35 FCEV -mallin myynti vuoden 2015 aikana. Geneven autonäyttelyssä 2010 ensi kertaa esitellyn FCEV ix35:n tunnuspiirteinä nähtiin tärkeitä ratkaisuja, jotka pohjautuivat edellisen sukupolven Hyundai FCEV -malliin. Näihin kuuluvat mm. 55 prosenttia kasvanut toimintasäde sekä 80 prosenttia alentuneet valmistuskustannukset.

ix35_fcev_

Hyundai on saavuttanut johtavan aseman maailmassa polttokennoteknologian kehittäjänä siitä lähtien, kun Santa Fe FCEV vuonna 2000 esiteltiin. Tätä polttokennotutkimusta tehdään Koreassa sijaitsevan Hyundain Eco Tehchnology Research yhtiössä.

Hyundai on aiemmin tänä vuonna solminut Kööpenhaminan kunnan kanssa yhteistyösopimuksen, jonka mukaan Tanskassa perustetaan tarvittava infrastruktuuri polttokennosähköautojen toimintaa ja käyttöä varten. Hyundai ix35 FCEV perustuu palkittuun kompaktiin ix35-katumaasturiin. Hyundai ix35 suunniteltiin ja valmistettiin Euroopassa eurooppalaisia autoilijoita varten.

Blue2-polttokennokonsepti (12.4.2011)

blue2_polttokennokonsepti_

Hyundai esitteli 1.-10.4. pidetyssä Soulin autonäyttelyssä yhtiön ensimmäisen sedan-mallisen polttokennoautonsa, Blue2 -konseptin (luetaan “Blue square”). Hyundai tavoittelee nollapäästöisten polttokennoautojen markkinajohtajuutta ja keskikokoluokkaan kuuluva Hyundai Blue2-polttokennokonsepti antaa esimakua tulevaisuuden sedan-malleista. Blue2:n sähkömoottori kehittää tehoa 90 kW ja vetykaasun kulutus on ainoastaan 2,9 l /100 km.

Futuristiseen sisätilaan on käytetty uusia ympäristöystävällisiä materiaaleja. Auto toivottaa kuljettajan tervetulleeksi avaamalla oven automaattisesti ja perinteiset sivupeilit on korvattu sivukameroilla sekä kattoon sijoitetulla kameralla.

blue2_polttokenno_sisa_

 

Sonata Hybrid (12.4.2011)

sonata_hybrid_ sonata_hybrid_taka_

Hyundai esitteli 1.-10.4. Soulin autonäyttelyssä myös 2.0 litraisen bensiinimoottorin ja 30 kW:n sähkömoottorin yhteenlaskettu teho on 191 hv (polttomoottori 150 hv, sähkömoottori 41 hv). Vaihteistona on 6-portainen automaatti ja yhdistetty kulutus on 4,8 l/100 km. Hyundai Sonata Hybrid on ensimmäinen täyshybridi, joka on varustettu litiumpolymeeriakuilla. Auton myynti käynnistyy Koreassa ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

 

Hyundai Curb konsepti – kaupunkilaiseen makuun (11.1.2011)

Näyttävä konseptiauto Hyundai Curb on saanut ensiesittelynsä Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2010.

hyundai_curb_0189_etuviisto_netti_(1)

hyundai_curb_concept_interior_netti_

Hyundai Curb pähkinänkuoressa

  • Seuraavan sukupolven kompakti crossover, kaupunkilaiseen aktiiviseen elämäntyyliin
  • Korkeateknologiset sisätilat, voimakas ulkomuoto
  • Edistyksellistä Hyundai Blue Link™ teknologiaa: kosketus-tunnistimia, Continentalin 12-tuumainen näyttö ja tuulilasiin heijastuva Heads Up -näyttö
  • Runsaasti tavarankuljetuskapasiteettia
  • Esiin ponnahtava kattoteline ja ulosvedettävä pyöräteline
  • 175 hevosvoimainen 1.6 litrainen bensiinisuorasuihkutusmoottori
  • Akseliväli 2640 mm, pituus 4170 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1600 mm
  • Hyundain Kalifornian muotoilukeskuksen kahdestoista konseptiauto

Hyundai ix35 polttokennoauto vuonna 2015 (29.12.2010)

Huomattava parannus polttoainetehokkuudessa ja ajomatkassa 650 km tankillisella – vetää vertoja bensiinimoottorille Laajamittainen valmistus alkaa v. 2015.

hyundai-tucson-fcev_netti_

Hyundain kolmannen sukupolven nollapäästöinen polttokennoauto on varustettu 100 kW polttokennojärjestelmällä ja kahdella vetytankilla (700 bar). Auto kulkee 650 kilometriä yhdellä tankkauksella, mikä on sama ajomatka kuin bensiinimoottorilla varustetulla autolla. Ajomatka on kasvanut 55 prosenttia toisen sukupolven Tucson polttokennomalliin verrattuna, jonka toimintasäde yhdellä tankkauksella on 370 kilometriä. Polttoainetehokkuus on 31 kilometriä litralla. Auto käynnistyy jopa -25 asteen pakkasilla.

Yli 95 prosenttia ix35 polttokennoauton merkittävimmistä komponenteista on valmistettu korealaisella teknologialla, noin 120:n alihankkijan läheisen yhteistyön tuloksena.
Polttokennojärjestelmän tilaa vieviä osia on pienennetty, jotta moottorin viemä tila olisi yhdenlainen perinteisen bensiinimoottorin kanssa.
Hyundai osallistuu Yhdysvaltojen energiaministeriön järjestämään vetyautojen kiertueeseen. Kiertueen vetyautoilla on tähän mennessä 2 miljoonaa kilometriä takanaan. Hyundain suunnitelmissa on valmistaa rajoitettu erä ix35 FCEV autoja vuonna 2012 ja aloittaa laajamittainen sarjavalmistus vuonna 2015. Läpileikattu versio autosta oli maaliskuussa 2010 esillä Geneven autonäyttelyssä.

Hyundai esittelee Blue DriveTM -teknologiaansa Pariissa (30.9.2010)

Hyundain päämääränä on tulla ympäristöteknologioiden kehittämisessä maailman johtavaksi autonvalmistajaksi. Hyundai esitteli Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa 2010 uusimmat Blue Drive™ -mallinsa Hyundai ix20 Blue:n ja ix35 hybridikonseptin. Uutuuksien lisäksi esillä ovat myös jo aiemmin esitellyt Blue DriveTM-mallit i10 Blue, i20 Blue, i30 Blue sekä ix35 Blue.

Voimansiirto

Hyundain R&D keskuksissa kehitetyt Blue Drive™ -mallit edustavat viimeisintä energiatehokasta tekniikkaa. Esimerkiksi uusi 1,0-litrainen Kappa bensiini- ja 1,7-litrainen U2 dieselmoottori, on varustettu joukolla ympäristön kannalta merkittäviä parannuksia; moottorin ja voimansiirron kitkan pienentäminen uudenaikaisten voiteluaineiden avulla, jatkuvasti muuttuva venttiilien ajoitus, parannettu polttoaineen palamisprosessi ja vaihteiston välitysten sekä moottorin toimintojen optimointi. Kaikkien parannusten tähtäimenä on vähentää ympäristön kuormitusta ja tehostaa moottorin hyötysuhdetta entisestään.
Kuljettajan kannalta merkittävä muutos on Hyundain Stop & Go -järjestelmä (ISG). Järjestelmä sammuttaa moottorin auton seisoessa esim. liikennevaloissa ja käynnistää moottorin välittömästi kuljettajan painaessa kytkintä. Järjestelmä on tehokas apu päästöjen ja polttoaineen kulutuksen minimoimiseen taajamaliikenteessä.

Ajovastuksen vähentäminen

Aerodynamiikan parantamiseksi ja vierintävastuksen pienentämiseksi Blue Drive™ -malleissa on sileät alustan paneelit peittämässä rakoja, jotka tavanomaisissa autoissa heikentävät polttoainetehokkuutta. Osassa Blue Drive™ -malleja on lisäksi matalan vierintävastuksen renkaat, joissa käytetään normaalia korkeampaa rengaspainetta.

blue_drive_nettilogo_

Blue Drive™ -mallit ovat helposti tunnistettavissa Blue Drive logostaan ja laventelin sinisestä värityksestään.

Todellisia haastajia

i10 Blue -mallin moottorina on uusi, erittäin energiatehokas 1,0-litrainen Kappa-bensiinimoottori, joka tuottaa 69 hv aikaisempaa matalammalla kierrosalueella. Vääntömomentti on 94,1 Nm ja moottori on varustettu jatkuvasti muuttuvalla venttiilinajoitusjärjestelmällä (CVTT). Parantamalla aerodynamikkaa ja kehittämällä voimansiirtoa i10-mallin CO2-päästöt on saatu pienennettyä 99 g/km.

20 Blue -mallissa on 1,4-litran dieselmoottori, joka on suunniteltu ja valmistettu R&D keskuksessa Saksassa Russelsheimissa. Moottorin teho on 55 kW (75 hv) maksimiväännön ollessa 221 Nm. Moottori on yhdistetty viimeisimmän sukupolven kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon. i20 Blue -mallin tuotanto alkaa 2011 ja sen CO2-päästöt ovat vain 98 g/km.

i20_blue_genevenetti_2010

Täysin uusi ix20 Blue esitellään samanaikaisesti vakiomallin kanssa. Suomeen ix20 Blue malli saapuu vuoden 2011 alkupuolella. Tässäkin mallissa on 1,4-litrainen dieselmoottori ja kuusivaihteinen käsivalinteinen vaihteisto. Sen CO2-päästö, 114 g/km, on yksi kokoluokkansa pienimmistä.

i30 Blue -mallin 1,4-litrainen U2 dieselmoottori tuottaa 66 kW (90 hv) tehon ja 240 Nm vääntömomentin. Uuden kuusinopeuksisen manuaalivaihteiston välityssuhteet ovat tarkoin optimoidut parhaan mahdollisen polttoainetalouden saavuttamiseksi. i30 Blue-mallin CO2-päästöt ovat ainoastaan 94 g/km.

i30-blue_paris_2010_netti_

ix35 Blue, jonka tuotanto alkaa vuoden lopulla, tuottaa vaikuttavan pienet CO2-päästöt; vain 135 g/km. Näin pienillä päästöillä se kilpailee paitsi kokoluokkansa johtoasemasta, myös monen C-segmentin hatchback-auton kanssa. Russelsheimin R&D keskuksessa suunniteltu ja valmistettu 1,7-litrainen dieselmoottori tuottaa 85 kW (115 hv) tehon ja 260 Nm:n vääntömomentin. Tämän moottorin yhteydessä on viimeisimmän sukupolven kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

1,7-litraisen 115 hevosvoimaisen dieselmoottorin ja 5 kW:n sähkömottorin omaava ix35 hybridi -malli tuottaa ainoastaan 117 grammaa CO2-päästöjä kilometriltä.  Sen ympäristöä säästäviä ominaisuuksia lisäävät muuttuvageometrinen turboahdin (VGT), moottorin kitkojen pienentäminen, alustan täysi suojaus aerodynamiikan parantamiseksi, Idle Stop & Go (ISG) järjestelmä sekä pienen vierintävastuksen omaavien renkaiden käyttö.

ix35-mild-hybrid_paris_2010_netti_

 

Edistyksellinen ”HED-7” -konseptiauto (30.9.2010)

Konseptiauton muotokieli tarjoaa paitsi esimakua Hyundain tulevien mallien muotoilusta, myös poikkeuksellisen pienen ilmanvastuksen, jonka ansiosta polttoaineen kulutus on ainoastaan 3,0 l / 100 km ja CO2-päästöt vain 85 g/km.

Huomisen tekniikkaa

HED-7-konseptissa on aurinkopanelikatto ja lämpösähköinen laturi. Pääroolissa konseptiautossa on poikkeuksellisen pieni CO2-päästötaso, vain 85 g/km. Autossa käytetään tehokasta aerodynamiikkaa, energiatehokkuustekniikoita sekä painoa säästäviä materiaaleja. Yhtiön ensimmäinen diesel-sähkö hybridi-voimanlähde sisältää uuden 1,7-litran moottorin lisättynä kaksivaiheisella turboahtimella ja Hyundain litium-ioni-polymeri energialähteellä, antamaan todella tehokkaan ja edullisen yhdistelmän, erityisesti kun se on yhdistetty kuusinopeuksikseen kaksoiskytkinvaihteistoon.

Energian säilyminen

BASF ja Hyundain R&D ovat kehittäneet moottorin lämpökapseloinnin, jonka vuoksi moottori saavuttaa optimaalisen käyntilämpötilan nopeammin varaamalla lämmön auton käydessä tyhjäkäynnillä. Suojaamattoman moottorin jäähtyessä kolmessa tunnissa 40 asteeseen, se pysyy tämän lämpötilan yläpuolella 14 tuntia. Tämä säästää polttoainetta ja päästöjä jopa yhdeksän prosenttia.

Energian talteenotto

Toinen BASFin kanssa yhteistyössä esitelty pioneeritekniikka on lämpösähkoinen hukkalämmön palauttaminen. Tämä prosessi johtaa edelleen polttoaineen kulutuksen pienenemiseen, 5 % nopeassa ajossa. Jopa puolet tuotetusta sähköenergiasta – 80 km:n tuntinopeudella 250 wattia – voidaan palauttaa lämpösähköisen generaattorin avulla. Kuumasta pakokaasusta kerätty energia otetaan talteen tämän lämpösähköisen generaattorin avulla, joka sitten muuttaa hukkalämmön käyttökelpoiseksi sähköenergiaksi auttamaan apulaitejärjestelmien voiman saamisessa.

Hyundai julkisti BlueOn sähköautonsa syyskuussa 2010 (17.9.2010)

BlueOn on Korean ensimmäinen sähköauto. Auton huippunopeus on 130 km/h ja toimintasäde 140 km yhdellä latauksella. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 13,1 sekuntia. “Olemme ylpeitä voidessamme esitellä maailmalleBlueOn-automme, joka on kokonaan suunniteltu Koreassa ja edustaa Hyundain viimeisintä teknistä osaamista”, sanoo Dr. Hyun-Soon Lee, Hyundain R&D keskuksen varapuheenjohtaja.

hyundai_blueon_etuviisto_netti_2010

Testit käyntiin

Hyundai on investoinut vuoden aikana noin 40 miljardia wonia (noin 27 miljoonaa euroa) BlueOn-sähköauton kehittämiseen. BlueOn pohjautuu Hyundain pieneen i10-malliin. Sähköversio i10:sta esiteltiin ensi kerran Frankfurtin autonäyttelyssä 2009.Hyundai toimittaa lokakuussa 30 kpl BlueOn-sähköautoa Korean valtiolle testikäyttöä varten. Näitä autoja käytetään pääosin latausinfrastruktuurien kehittämiseen ja testaamiseen kahden vuoden ajan.

Innovatiiviset LiPoly akut

BlueOnilla on kompakti kori, jonka kokonaispituus on 3585 mm, leveys 1595 mm ja korkeus 1540 mm. Se on varustettu suuritehoisella sähkömoottorilla, joka saa voimansa innovatiivisesta 16,4 kWh LiPoly (litium-ioni polymer) akkuteknologiasta, joka tuo lukuisia etuja muihin akkutyyppeihin verrattuna. BlueOn kehittää 61 kW:n maksimitehon ja sen maksimivääntö on 210 Nm.
Hyundai valitsi LiPoly akut koska aikaisempiin nikkelimetalli-hybridiakkuihin (NiMH) verrattuna LiPoly tuottaa saman tehon 30 prosenttia kevyempänä ja 40 prosenttia pienemmällä tilavuudella.BlueOn-sähköauton kestävyyttä on testattu satojen tuhansien kilometrien edestä.

Äänimaailma

Sähköauto päästää vain hyvin vähän tai ei lainkaan ääntä pienillä nopeuksilla. BlueOn sisältää jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi Virtual Engine Sound Systemin (VESS), joka luo keinotekoisen äänen.

Lataus

Auton toimintasäde yhdellä latauksella on 140 km. Latausmahdollisuuksia on kaksi: 220 V kotitaloussähkö ja 360 V teollisuussähkö, joka toimii pikalatauksena. Kotitaloussähköä käytettäessä akku latautuu täyteen kuudessa tunnissa. Pikalatauksessa saadaan 80 prosentin lataustaso 25 minuutissa. Hyundai tekee yhteistyötä Seoulin kaupungin sekä muiden viranomaistahojen kanssa latausverkoston rakentamisessa.

Moottorikäyttöiset komponentit on sähköistetty siten, että sähkötoiminen ohjaustehostin, sähköinen vesipumppu ja jarrutusenergian talteenotto voitiin yhdistää BlueOniin. Ajotapahtumaa helpottaa edistyksellinen järjestelmä joka näyttää akun lataustilan ja latauspaikkojen sijainnit.Hyundai Motor Group suunnittelee laajentavansa BlueOnin valmistuskapasiteettia ensi vuonna. Ensiksi valmistuvat testiautot ja vuoden 2012 loppuun mennessä 2500 yksilöä Korean valtion eri virastojen käyttöön.