Hyundain Elec City Fuel Cell -vetybussi

Hyundai Motor Company on aloittamassa lähiviikkojen aikana kahden saksalaisen linja-autoliikennöitsijän kanssa vetykäyttöisten täyssähköbussien koekäytön Münchenissä. Tavoitteena on selvittää mahdollisuuksia tuoda nollapäästöiset ajoneuvot laajemmin tarjolle Euroopan markkinoille.

Kokeilun aikana kaksi linja-auto-operaattoria ajaa Elec City Fuel Cell -vetybusseilla olemassa olevilla reiteillä normaaliin tapaan asiakkaat kyydissä. Vetybussin toimintamatka on täydellä tankilla jopa yli 500 kilometriä.

Hyundai Motor suunnittelee aloittavansa koeliikennöinnin vielä tämän vuoden aikana myös neljän muun linja-autoliikennöijän kanssa. Yhtiön kotimarkkinalla Koreassa Elec City Fuel Cell -vetybussi on ollut käytössä vuodesta 2019 alkaen ja liikenteessä on kaikkiaan 108 vetybussia.

Koreassa Elec City Fuel Cell -linja-autot ovat vähentäneet hiilidioksidipäästöjä vuodesta 2019 lähtien noin 7 700 tonnilla perinteisiin polttomoottorilla toimiviin busseihin verrattuna. Vuosittainen hiilidioksidipäästöjen vähennys vastaa määrää, jonka 1 500 hehtaaria metsää pystyy sitomaan.

”Elec City Fuel Cell -vetylinja-autot osoittavat johtavalla polttokennoteknologiallaan, kuinka hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää. Nyt käynnistyvät koeajot auttavat meitä jatkokehittämään ajoneuvoja eurooppalaisten asiakkaiden tottumuksiin”, Executive VIce President and Head of CV Development Tech Unit Martin Zeilinger sanoo.

Hyundai Elec City Fuel Cell -linja-auto on varustettu tehokkaalla 180 kW:n voimalinjalla, joka koostuu kahdesta 90 kW:n tehoisesta polttokennosta. Ajoneuvon sähkömoottori tuottaa 180 kW:n huipputehon, mikä tekee siitä ihanteellisen myös jyrkempiin nousuihin. Katolle sijoitetut viisi vetytankkia pystyvät varastoimaan 34 kilogrammaa paineistettua vetyä, jolla saavutetaan jopa yli 500 kilometrin toimintamatka.

Hyundai tutkii jatkuvasti uusia keinoja pienentää liikenteen hiilijalanjälkeä. Täysin sähköllä kulkevat vetylinja-autot ovat osa tätä kokonaisuutta.

”Hyundailla on jo nyt sarjatuotannossa vetykäyttöisiä henkilö-, kuorma- ja linja-autoja. Polttokennotekniikalla olisi valtavasti potentiaalia sähköistää raskasta liikennettä myös Suomessa”, Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka toteaa. 

Lisätietoa Hyundain vetyteknologiasta suomenkieliseltä sivustolta.