Close

Yhteinen DNA ‒ Hyundai i20 ja i20 WRC

Rallin MM-sarjassa kilpaileva Hyundai i20 WRC on korkean teknologian huipputuote sekä neljällä pyörällä ympäri maailmaa liikkuva tutkimuslaboratorio, jonka avulla Hyundai paitsi kilpailee niin myös kehittää ja testaa Hyundai-autoilijoiden päivittäiseen käyttöön tarkoitettuja tekniikoita.

Pohjana tuotantoauto

WRC-auto on rakennettava automallista, kuten i20-mallista, jota myydään yleisesti ja jota valmistetaan vähintään 2 500 kappaletta vuodessa.

Tutulta tuotantolinjalta

Hyundai i20 WRC -autolla ja i20-mallilla on yhteinen DNA. i20 WRC-auton korit toimitetaan Hyundai Motorsportille Saksaan Turkin Izmitin Hyundai Assan Otomotive Sanayi (HAOS) autotehtaan tuotantolinjalta, jossa valmistetaan kaikki Eurooppaan myytävät i20-automallit. Kyseessä on Hyundain pisimpään toiminut autotehdas Korean ulkopuolella.

WRC 2015 Thierry Neuville Nicolas Gilsoul Rally Finland

 

Yhteneväiset mitat

Hyundain WRC-auton kori, sen 2,570 metrin akseliväli sekä ovien ja luukkujen rungot, siirtyvät WRC-autoon suoraan i20-henkilöautosta. WRC-auton pituutta ja leveyttä kasvatetaan levikkeiden ja spoilerien avulla.

Koriturvallisuuden testipenkki

Ralliautoilussa korirakenteet joutuvat äärimmäisen kovalle rasitukselle. WRC-autossa korin osat ovat vakio-osista luokiteltuja ja siten vähäisesti muunneltuja osia. Rakennettaessa ralliautoon haluttua korijäykkyyttä, korin rakenteiden lujuutta ja kestävyyttä, rallista saatu tieto auttaa Hyundaita parantamaan henkilöautojensa koriturvallisuutta.

WRC 2016 Thierry Neuville Nicolas Gilsoul Rally Finland 2

Tiivistä yhteistyötä

Hyundai Motorsportin moottoriurheiluinsinöörien ja Hyundain autotehtaan teknisestä kehityksestä vastaavien insinöörien yhteistyö on tiivis ja tärkeä. Rallitallin insinöörit jakavat tehtaalle testitietoa ja päinvastoin: tiedon kulku on jatkuvaa molempiin suuntiin.

Tuotantoajovalot

WRC-auton ajovalot ja takavalot ovat vakioita. Vakiokokoisiin ajovaloihin saa rallissa kehittää valokuviota tehostavia ja parantavia muutoksia, joita hyödynnetään myöhemmin tuotantoautossa.

Viisas neliveto

Nelivetoisessa WRC-autossa on erinomainen pito, joka johtaa parempaan kiihtyvyyteen ja parempaan suoraviivaiseen vakauteen etenkin märillä ja liukkailla pinnoilla. Nelivetojärjestelmän jatkuvasta kehittämisestä suurimman hyödyn kerää Hyundain nelivetoautoasiakas.

Turboahdettu moottori

WRC-moottorin turboahdin ja suora polttoaineen ruiskutus lisäävät moottorin tehoa, vääntöä ja tehokkuutta. Moottoriurheilussa käytettävät moottorin ohjaussovellukset tuottavat runsaasti tietoa, jota hyödynnetään huipputehon ja -väännön, pienen polttoaineenkulutuksen sekä mahdollisimman pienien päästöjen kombinaationa. Rallissa testatut modernit turboahtimet yhdessä polttoaineen suoraruiskutuksen kanssa ovat avain polttoainetaloudellisuuteen.

WRC 2017 Rally Finland Hyundai i20 Coupe WRC 2

Elektroninen ohjausyksikkö

Jokainen Hyundai-henkilöauto, kuten myös WRC-auto, on varustettu moottorin ECU-yksiköllä eli elektronisella ohjausyksiköllä, joka ohjaa moottoria, elektroniikkaa, antureita ja kuljettajan apujärjestelmiä. WRC-autoon integroitu ECU-tiedonkeruulaite ei ainoastaan kerää tietoa rallitallin insinööreille vaan sama ohjelma auttaa myös Hyundai-kuljettajia kehittämään omaa ajotyyliään.

Jousituksesta mallia N-sarjaan

WRC-auton jousitus tarjoaa kuljettajalleen äärimmäisen tarkan ja luotettavan käsittelyn sekä täydellisen luottamuksen. Hyundain tuotantoautojen jousitus perustuu samaan erillisjousitukseen, joka tarjoaa optimaalisen pidon. Tieto rallipoluilta siirtyy suoraan tuotantoautojen suunnitteluosastolle.

Jäähdytetyt levyjarrut

WRC-auton jäähdytettyjen levyjarrujen tulee toimia kaikissa nopeuksissa sekä sää- ja ajo-olosuhteissa luotettavasti. Tieto ja kokemus jarruista sekä eri jarrupalamateriaaleista on aina myös Hyundai-autoilijoiden käytettävissä.

Huppukuljettajien kokemus käytössä

Hyundai hyödyntää WRC-kuljettajiensa taitoa ja kokemusta autosuunnittelussa. Esimerkkinä on Hyundai i20 N -prototyyppiauto, jota Hyundain tehdaskuljettaja Thierry Neuville testasi ennen auton tuotannon aloittamista viime talvena Ruotsin Lapissa. Neuvillen avulla haluttiin varmistaa, että uusi automalli toimii äärimmäisissä sää- ja ajo-olosuhteissa, kuten lumella, jäällä ja kovalla pakkasella, tarkoitetulla tavalla ja luotettavasti.

– Ajan WRC-autoa koko ajan äärirajoilla, siksi ERC-auton jokainen yksityiskohta pitää hienosäätää maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. Näin on myös i20 N:n kohdalla toimittu. Hyundai i20 N on erittäin helppo auto ajaa, Neuville summaa.

WRC 2018 Rally Finland Hyundai i20 Coupe WRC Andreas Mikkelsen Anders Jaeger

Rally1 korvaa WRC:n kaudella 2022

Kauden 2022 alusta lukien ralliautoilun kuninkuusluokka tuntee nimen Rally1. Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja rallin MM-sarjan promoottorin uusi linjaus merkitsee 1990-luvun puolivälistä käynnistyneen World Rally Car (WRC) -aikakauden päättymistä rallin maailmanmestaruussarjan ylimpänä tasona.

Uudet Rally1-ralliautot ovat nelivetoisia, nykyisellä GRE-turbomoottorilla varustettuja sähköavusteisia hybridiautoja. Uusien ralliautojen suunnitteluun on päästy jo käsiksi ja autojen testaaminen käynnistyy vuoden 2021 alussa.

Rallin MM-sarjassa Rally1-autojen hybridipaketin valmistaa ja toimittaa saksalainen Compact Dynamics. Yhtiön rakentamat hybridijärjestelmät ovat jo käytössä muun muassa Formula 1:ssä, urheiluautojen WEC:ssä ja sähköformuloiden Formula E:ssä.

Hybridipaketin tuoma hetkellinen lisäteho 380 hevosvoiman moottoritehon päälle on 100 kW (136 hv). Paketti käsittää sähkömoottorin, akuston, tarvittavat johtosarjat sekä ohjelmistostrategiat, joiden avulla sähköä voidaan hyödyntää muun muassa siirtymäosuuksilla kaupunkiajossa tai moottoritehon lisäyksinä erikoiskokeilla.

Hybridijärjestelmän avulla FIA tavoittelee Rally1-autosta entistä ympäristöystävällisempää, kustannussäästöihin ja kustannusten hallintaan sekä luotettavuuteen tähtäävää kokonaispakettia. Rally1 on viisivuotinen projekti, jona aikana FIA kaavailee rallin MM-sarjan lähtöviivalle kahtakymmentä Rally1 -autoa. Uusi Rally1 -auto suunnitellaan oheisten teknisten määräysten muodostamiin raameihin:

  • Rally1 on oltava 5-vaihteisella sekventaalivaihteistolla ja vaihdekepillä varustettu nelivetoauto, jonka voimansiirtokonsepti on hyvin samanlainen kuin nykyisessä R5-autossa. Nykyinen Global Race Engine (GRE) -rallimoottori sallitaan. Aktiivinen keskitasauspyörästö kielletään ja vain yksi kinemaattinen eli liikkuva voimansiirtokokonaisuus sallitaan. Kuusi voimansiirtoyksikköä sallitaan vuodessa yhtä autoa kohden.
  • Jousituksen liikerata kavennetaan 280 milliin ja iskunvaimentajan tekniikkaa yksinkertaistetaan. Pyörännapojen, olkatukivarsien ja kallistuksenvaimentimien muoto yksinkertaistetaan. Vain yksi kolmiotukivarsimalli sallitaan ja jarrunesteen jäähdytys kielletään. Polttoainetankin muoto yksinkertaistetaan.
  • Näyttävän ulkomuodon säilyttämiseksi lokasuojien levitykset, isot spoilerit ja siivet sallitaan, mutta auton perusrakenteeseen piilotetut aerodynaamiset ratkaisut kielletään. Auton takaspoilerin ja takaosan aerodynamiikkaan laaditaan selkeät säännöt. Korin turvarakenne standardoidaan ja ralleissa käytettävän polttoaineen kehittämisprosessia jatketaan.

WRC 2019 Thierry Neuville Nicolas Gilsoul Rally Finland Hyundai i20 Coupe WRC