Close

Vetypolttokennoauto Hyundai Nexo myyntiin myös Suomessa – koeajettavissa näillä paikkakunnilla

Hyundai Nexo on toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto (FCEV). Innovatiivisen polttokennoauton käyttövoimana on puhdas vety, pakoputkesta tulee vain vesihöyryä ja Nexo jopa suodattaa ja puhdistaa ilmaa ajon aikana.

Auton toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan ja sen tankkaaminen vie vastaavan ajan kuin polttomoottoriauton tankkaaminen, eli noin viisi minuuttia. Vetytankin koko on 156,6 l / 6,33 kg.

Nexon muotoilu on saanut inspiraationsa luonnosta, puhtaudesta ja rauhallisuudesta. Auton siluetti on virtaviivainen ja katto kelluva. Nexon valmistuksessa on käytetty UL-sertifioituja (Underwriters Laboratories) biomateriaaleja kaikilla pinnoilla, mikä kompensoi Nexon hiilijalanjälkeä 20 prosenttia.

Linjakas muotoilu parantaa ilmavirtausta ja vähentää ilmanvastusta sekä polttoaineenkulutusta. Auton yhdistetty vedynkulutus on 0,95 kg / 100 km ja CO2-päästöt 0 g/km WLTP-mittaustavan mukaan. Tehoa Hyundai Nexossa on 163 hevosvoimaa.

Kokonsa puolesta Nexo sijoittuu Hyundai-mallistossa Tucson- ja Santa Fe -katumaastureiden väliin, joten kyseessä on hyvinkin tilava SUV-malli. Tavaratilan koko (VDA) on Nexossa 461 litraa. Huomionarvoista on myös Nexon 1 889 kg:n omamassa, joka on erityisesti akkusähköautoihin verrattuna varsin vähän.

”Hyundai Nexo on mielenkiintoinen lisä merkkimme laajaan sähköiseen mallistoon. Suomessa kuluvan vuoden aikana ensirekisteröidyistä Hyundain henkilöautoista jo peräti 32,2 prosenttia on täyssähkömalleja”, Hyundai Motor Finland Oy:n toimitusjohtaja Esa Kurikka sanoo.

Haluamme olla omalta osaltamme mukana tarjoamassa asiakkaillemme edistyksellistä teknologiaa.

”Euroopan teillä vety on jo varteenotettava vaihtoehto myös raskaan liikenteen puolella, ja Hyundailta löytyy mallistosta niin vedyllä kulkeva kuorma-auto kuin linja-autokin. Haluamme olla omalta osaltamme mukana tarjoamassa asiakkaillemme edistyksellistä teknologiaa, vaikka emme Nexosta povaakaan erityistä myyntihittiä”, Kurikka lisää.

Nexo on varustettu edistyksellisillä autonomisilla ajo-ominaisuuksilla ja älykkäillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Nexo on Hyundai-malliston ensimmäinen malli, joka toi tarjolle Remote Smart Parking Assist (RSPA) -etäpysäköintitoiminnon.

Täyttääkseen korkeimmat eurooppalaiset turvallisuusstandardit Nexo tarjoaa yhden luokkansa parhaista turvapaketeista. Nexon SmartSense-turvallisuusvarusteluun kuuluvat mm. katvealuetta valvova kamera ja näyttö mittaristossa Blind-Spot View Monitor (BVM), 360° Surround View Monitor -kamerajärjestelmä (SVM), kaistallapysymisavustin ja kaistallapitoavustin, törmäyksen välttämisavustin jalankulkijoiden tunnistuksella, katvealueen törmäyksenvälttämisavustin Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) sekä risteävän liikenteen Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist -törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa (RCCA).

Hyundai Nexo on varustettu 10,25 tuuman digitaaalisella mittaristolla ja 12,3 tuuman navigointijärjestelmällä. Bluelink-telematiikkapalvelu mahdollistaa yhteyden pitämisen autoon etänä; älypuhelinsovelluksella voi esimerkiksi tarkistaa auton sijainnin tai ovatko auton ovet lukossa ja tarvittaessa lukita tai avata ne.

Hyundai Nexo valmistetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa. Tuotantomäärä vuosina 2019 ja 2020 oli 6 000 kappaletta, joista Euroopassa on myyty yli 1 000 kappaletta. Suomen teillä liikkuu toistaiseksi yksi, vuonna 2021 ensirekisteröity Hyundai Nexo.

Hyundai Nexon hinta Suomessa on 79 990 €, vapaa autoetu 1 050 €/kk ja käyttöetu 1 005 €/kk. Polttokennoauto on koeajettavissa syys-lokakuun aikana Hyundain KOE x AJA -koeajokiertueella Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä. Lisätietoja koeajokiertueesta Hyundain verkkosivuilla: hyundai.fi/kiertue.

Hyundai puhtaamman liikkumisen edistäjänä

Hyundai näkee vedyn merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Valmistaja on ollut kaksi vuosikymmentä polttokennoteknologian kehityksen eturintamassa.

Ensimmäisen polttokennoautonsa, Santa Fe FCEV -prototyypin, Hyundai kehitti vuonna 1998. Vuonna 2013 esiteltiin Tucson ix35 Fuel Cell, joka avasi oven polttokennoautojen massatuotannolle. Vuonna 2018 yhtiö lanseerasi seuraavan sukupolven polttokenno-SUVin nimeltä Nexo, ja vuonna 2020 oli vuorossa maailman ensimmäisen polttokennokäyttöinen raskas kuorma-auto Xcient Fuel Cell. Vuoden 2021 loppuun mennessä Sveitsin teillä liikkui noin 200 Xcient-polttokennokuorma-autoa, ja käytössä olevalla kalustolla on ajettu jo yli miljoonaa kilometriä.

Vuoteen 2025 mennessä Hyundai pyrkii toimittamaan Sveitsin markkinoille 1 600 raskasta kuorma-autoa. Myös vetykäyttöinen Elec City Fuel Cell -linja-auto on jo liikenteessä Keski-Euroopassa. Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa.