Close

Uusi Hyundai IONIQ 5 menestyi saksalaisvertailuissa erinomaisesti

• Hyundain keskikokoisten täyssähköautojen luokkaan valmistama IONIQ 5 on saksalaisten Auto Bild- ja auto motor und sport-lehtien vertailutestien voittaja
• Molempien autolehtien parivertailussa IONIQ 5 asetettiin Volkswagen ID.4 GTX:a vastaan
• IONIQ 5:n uusin meriitti on jatkoa muun muassa Auto Express New Car Awards 2021 -kilpailussa saavutetulle Vuoden Auto -palkinnolle

Kesällä 2021 tapahtuneen lanseerauksensa jälkeen uusi Hyundai IONIQ 5 on määritellyt sähköisen liikkuvuuden monessa suhteessa uudelleen. Viimeisimmän vahvistuksen asiaan toivat kaksi arvostettua ja tunnustettua saksalaista autolehteä, Auto Bild ja auto motor und sport, joiden parivertailussa nelivetoinen ja 305 hevosvoimainen IONIQ 5 (72,6 kWh) voitti Volkswagen ID.4 GTX:n.

Auto Bild: IONIQ 5 voittaja viidessä kategoriassa seitsemästä

Auto Bild -lehden parivertailussa IONIQ 5 voitti viisi seitsemästä testikategoriasta. Autotoimittajat kiittelivät auton tiloja, mukavuutta, voimansiirtoa ja ajodynamiikkaa sekä kustannusluokituksessa korkeaa jälleenmyyntiarvoa.

Hyundain uusi täyssähköauto sai erityistä tunnustusta innovatiivisesta 800 voltin lataustekniikastaan, jonka avulla akuston lataaminen kymmenen prosentin varaustilasta 80 prosenttiin vie ainoastaan 18 minuuttia. Se on puolet vertailussa mukana ollutta kilpailijaa nopeammin.

Hyundai IONIQ 5 keräsi parivertailusta kokonaispistemäärän 577 pistettä, joka on 14 pistettä kilpailijaansa enemmän. Testin toteuttaneiden asiantuntijoiden johtopäätös puhuu puolestaan: ”ID.4 GTX ei vain ole useissa yksityiskohdissa IONIQ 5:een verrattuna yhtä hyvä”.

IONIQ 5 takaviisto

Auto motor und sport: IONIQ 5 tarjoaa virtaa latauksen ja ajon aikana

Saksalaisen auto motor und sport-lehden autotoimittajat päätyivät samanlaiseen johtopäätökseen. Hyundai IONIQ 5 kilpaili Volkswagen ID.4 GTX:ää vastaan, keräten yhteensä 631 pistettä, joka oli 16 pistettä kilpailijaansa enemmän. IONIQ 5 arvioitiin voittajaksi neljässä kategoriassa seitsemästä.

Testaajat olivat innostuneita IONIQ 5:n edistyneestä lataustekniikasta. He olivat myös vakuuttuneita auton Infotainment-järjestelmän kyvystä etsiä sopivia ja vapaita latauspisteitä. Myös helposti saatavat tiedot akuston reaaliaikaisesta latauksesta olivat plussaa. Lisäksi he ylistivät auton yksinkertaista ja intuitiivista toimintaympäristöä.

Lehden perusteluissa IONIQ 5:n lukuisat lisäominaisuudet vaikuttivat kokonaisvoittoon. Näitä ovat monipuolinen ja tasainen regeneratiivinen jarrutus, herkät jarrut ja V2L (Vehicle to Load). V2L tarkoittaa ajoneuvon kykyä käyttää ja antaa virtaa auton ulkopuoliselle 230 voltin elektroniselle laitteelle, kuten vaikkapa jääkaapille, sähkögrillille, kahvinkeittimelle tai jopa muille sähköautoille.

”IONIQ 5 puhaltaa sähköautojen liiketoimintaan uutta elämää tehokkaalla latauksella ja ajo-ominaisuuksilla, cooleilla retro elementeillä, regeneratiivisilla jarrutustasoilla ja hyvällä latausasemien hakutoiminnolla”, lehti summasi

”Kaksi viimeisintä voittoa Auto Bild- ja auto motor und sport -vertailutesteissä osoittavat, että olemme oikealla tiellä. Myös tilausten jatkuvasti kasvava määrä on todiste tästä. Saimme ensimmäisen vuorokauden aikana tilauksia IONIQ 5 Project 45 -erikoismallista lähes kolme kertaa auton valmistusmäärää enemmän, ja siitä lähtien asiakkaiden kiinnostus on pysynyt korkealla.”

Michael Cole, toimitusjohtaja, Hyundai Motor Europe

Auto Bild- ja auto motor und sport-lehtien testimenestyksen lisäksi IONIQ 5 voitti elokuun puolivälissä Auto Zeitungin testissä Audi Q4 e-tron 50 quattron ja BMW iX3:n. Lisäksi IONIQ 5 voitti neljä palkintoa Auto Express New Car Awards 2021 -kilpailussa, mukaan lukien Vuoden auto-tittelin.

IONIQ 5 sisusta

IONIQ 5: Sähköisen liikkuvuuden uusi aikakausi

IONIQ 5 on uuden IONIQ-malliston ensimmäinen malli. Se perustuu Hyundain akkukäyttöisille täyssähköautoille kehitettyyn ​E-GMP-perusrakenteeseen. Uusi perusrakenne tarjoaa IONIQ 5 -mallistoon kaksi akustokokoa, 58 kWh ja 72,6 kWh (Suomen mallistovalikoimassa toistaiseksi vain isompi akustovaihtoehto), joko nelivetoisena tai takavetoisena, ja 225 kW/305 hv versiona jopa 481 km:n (WLTP) toimintamatkan.

IONIQ 5 on yksi harvoista täyssähköautoista, johon voi kiinnittää vetokoukun ja vetää jopa 1 600 kg kokonaispainon perävaunua. Vetokoukku on yksi niistä monista eduista, joita Auto Zeitungin ja Auto Bildin asiantuntijat arvioissaan korostivat.