Close

Uuden sukupolven Hyundai i20

Uusi i20 on luokkansa kärkeä: varusteita kuin luokkaansa suuremmassa autossa, tilavin matkustamo ja edeltäjäänsä suuremmat mitat. Palkittu muotoilu suunniteltu Euroopassa.

Palkittu muotoilu

Uuden sukupolven i20 ensi esiteltiin lokakuussa 2014 Pariisin autonäyttelyssä. Helmikuussa 2015 arvostettu IF Industrial Forum Design jakoi Hyundaille tuote-kategoriassa tavoitellun IF Design Award 2015 -palkinnon uuden sukupolven Hyundai i20:n muotoilusta. Maaliskuussa i20:n muotoilu palkittiin kansainvälisesti maineikkaalla Red Dot Design Award -palkinnolla. Uuden sukupolven i20 on suunniteltu Hyundain Euroopan muotoilukeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa, muotoilu edustaa Hyundain Fluidic Sculpture -muotofilosofiaa.

 

i20_muotoilu_filosofia
Elegantit linjat ja veistoksellinen profiili antavat selväpiirteisen ja hienostuneen ulkomuodon. C-pilarit on viimeistelty kiiltävällä mustalla paneelilla, mikä saa aikaan leijuvan katon vaikutelman. Takaikkunaa on jatkettu alaosasta ja näin myös taakse on saatu parempi näkyvyys.

Varustelu ja viimeistely kuin luokkaansa suuremmassa autossa

Hyundai on käyttänyt i20-mallissa uutta teknologiaa, joka kohottaa mukavuuden ja helppokäyttöisyyden luokkaa suurempien autojen tasolle.  Esimerkiksi pysäköintitutkat edessä ja takana, lämmitettävä ohjauspyörä, kääntyvät ajovalot sekä automaattinen tuulilasin
huurteenpoistojärjestelmä ovat nyt myös Hyundain B-segmentin i20-autossa. Myös kaistavahti löytyy yleensä vain isommista autoista.

Luokkansa tilavin matkustamo

Uuden pohjalevyn ansiosta i20:n akseliväli on kasvanut 45 millimetriä 2 570 mm:iin, kokonaispituus on nyt 4035 mm. Kookas, 10 prosenttia kasvanut 301 litran tavaratila, korostaa auton muunneltavuutta. Takaluukku on suuri ja helppo lastata.
Edeltäjäänsä verrattuna i20:n etuistuimilla on 33 mm enemmän pääntilaa (1038 mm), 24 mm enemmän jalkatilaa (1098 mm), ja 15 mm enemmän hartiatilaa (1365 mm). Etuosan jalkatila uudistettiin nostamalla kojelautaa ja siirtämällä hansikaslokero ja sitä ympäröivät komponentit eteenpäin. Takapenkkiläisillä pääntila on 978 mm, jalkatila 794 mm ja hartiatila 1350 mm. Tuloksena luokkansa johtava matkustamotilavuus.

 

i20_cappucino-brown_2015

Kaikissa moottoreissa on huoltovapaa, pitkäikäinen jakoketju

Etuvetoisen uuden sukupolven i20:n moottorivaihtoehtona on kaksi “Kappa”- bensiinimoottoria ja yksi “U-II” -dieselmoottori. Moottoreihin on tehty edellisiin malleihin verrattuna lukuisia parannuksia. Ja ne ovat uusien Euro 6 -päästömääräysten mukaiset.

Ajo-ominaisuudet ja käsiteltävyys tehty eurooppalaisille teille

Hyundai on säätänyt uuden sukupolven i20:n ajomukavuuden ja käsiteltävyyden ehdoilla. Jousitus on toteutettu edessä McPherson joustintuin ja takana yhdystukiakselilla. 64 % jäykempi korirakenne, pitempi akseliväli ja kasvanut raideleveys tarjoavat hyödyn kaarrevakaudessa ja pidossa.
Uuden i20:n sähkötoiminen ohjaustehostin on aiempaa tarkempi. Ohjauspyörässä on kierroksia 2,7 ja kääntösäde on ainoastaan 5,1 metriä, jonka ansiosta kaupunkiajo on miellyttävää.

Kuusi turvatyynyä, edistykselliset turvallisuusteknologiat, vahva korirakenne

Korirakenteesta 46 % on kevyttä suurlujuusterästä. Yhdessä vahvistettujen B- ja C-pilarien rakenteiden ansiosta korin vääntöjäykkyyttä on parannettu edeltäjään verrattuna 64 %.
Uuden sukupolven i20:ssä on ESC-ajonvakauden hallintajärjestelmä (Electronic Stability Control) ja VSM-ajonhallintajärjestelmä (Vehicle Stability Management), jotka toimivat yhdessä parantaen pyörien pitoa ja turvaten ajamista liukkaissa olosuhteissa.
Uutuusmallissa on turvallisuusvarusteita, joihin ei ole totuttu B-segmentin autoissa. Kaistavahti varoittaa, jos auto siirtyy vilkkua käyttämättä pois kaistalta. Kojelaudan merkkivalo varoittaa visuaalisesti pienestä kaistapoikkeamasta, mutta jos sivuttain siirtyminen jatkuu, mukaan tulee myös äänivaroitus.
Pimeässä näkemistä uuden sukupolven i20:ssä on parannettu aktiivisten ajovalojen avulla. Ne kääntyvät, kun ohjauspyörää käännetään yli 25 astetta ja ne valaisevat käännöksen suuntaan.
Kolaritilanteita silmällä pitäen uuden sukupolven i20 sisältää tehokkaita passiivisen turvallisuuden järjestelmiä, jotka suojaavat matkustajia. Vakiona on kuusi turvatyynyä; etuturvatyyny kuljettajalle ja etumatkustajalle, sivuturvatyynyt etuistuimilla ja koko matkustamon mittaiset turvaverhot auton molemmin puolin. Kaikilla viidellä matkustajalla on turvavöissä esikiristimet ja voimanrajoittimet. Etuistuimen aktiiviset pääntuet suojaavat piiskaheilahdusefektiltä. Takaistuimella on ISOFIX-kiinnityspisteet kahdelle turvaistuimelle.

i20_sininen_2015

Katso hintatiedot hinnastosta