Close

Teemu Suninen Hyundain WRC-autolla Monzan MM-ralliin

Hyundai Motorsportin tehdastiimin jäsenenä kilpailee seitsemän vuoden tauon jälkeen suomalaiskaksikko, kun kauden viimeisessä MM-rallissa Italian Monzassa Hyundain ykköstiimissä Thierry Neuville ja Martijn Wydaeghe ja Dani Sordo ja Cándido Carrera autokunnat saavat seurakseen Hyundai i20 Coupé WRC:lla kilpailevat Teemu Sunisen ja Mikko Markkulan.

Teemu Suninen

Koronapandemian aiheuttamien rajoitteiden takia Japanin MM-ralli jouduttiin peruuttamaan jo toisena vuonna peräkkäin. Rallin MM-kausi 2021 sekä nykyisten WRC2017-autojen aikakausi päätetään tulevana viikonloppuna Italian Monzassa.

Tavoitteena kolmas peräkkäinen asfalttirallivoitto

Hyundai Motorsport on osoittanut syksyn asfalttiralleissa vakuuttavaa vauhtia voittamalla elokuussa Belgiassa ja viimeksi lokakuussa Espanjassa. Talli tavoittelee kolmatta peräkkäistä asfalttirallivoittoa Hyundai i20 Coupe WRC:n viimeisessä kilpailussa. Vuoden 2022 alusta rallin MM-sarjassa siirrytään uusien Rally1-autojen myötä hybridiaikakauteen.

Suninen ajoi ensimmäisen rallinsa Hyundain väreissä Espanjassa WRC2-luokassa. Hänen odotettiin ajavan myös Monzassa i20 Rally2-autoa, mutta yllättäen Suninen korvaakin rallissa Ott Tänakin, joka vetäytyi kilpailusta henkilökohtaisiin perhesyihin vedoten.

Suninen palaa WRC-auton rattiin aikaisemmin kuin itse uskalsi odottaa.

– Siirron Hyundaille, minkä lokakuun alussa toteutin, oli suunniteltu juuri vastaavia komennuksia varten. Ajattelin, että jos ykköstiimissä käy jotain niin olisin kärkkymässä sitä paikkaa. Nyt paikka kieltämättä tuli yllättävän nopeasti eteen. Ajattelin ajavani Monzassa Rally2:lla, mutta nyt ollaan WRC-autolla viivalla, Suninen kertoo.

Lähes neljän kilpailukauden kokemuksen WRC-autoista omaava Suninen ehti ajaa yhden testipäivän ennen rallia. Hyundain versio WRC2017-luokitusmallista yllätti suomalaiskuljettajan positiivisesti.

– Hyundain moottori oli suurin yllätys. En olisi uskonut, että autossa on niin tehokas ja vahva moottori. Ajoimme testiä kuivalla asfalttitiellä ja auto tuntui hyvältä. Ratin takana huomioin nopeasti, että Hyundai kuuluu maailman parhaiden rallitiimien joukkoon. Edellistä WRC-autoa ajoin reilut kolme vuotta ja nykyistä vain yhden päivän niin vaikea on vielä analyyttisesti niitä verrata.

Suninen tavoittelee ehjää kilpailua

Suninen sanoo, että hän tai tiimi ei ole asettanut Monzaan tulostavoitetta.

– Tiimin puolelta on sanottu, että ajan sellaista vauhtia, mikä hyvältä tuntuu. Oma tavoitteeni on ajaa virheetön kilpailu ja samalla tukea hyvänä kolmantena autona (Thierry) Neuvilleä ja (Dani) Sordoa, ja ajaa heitä lähellä ja olla varmistamassa, jos jotain tapahtuu.

– Auto ei ole vielä tuttu ja olen ajanut sitä vain kuivalla asfaltilla, joten minua ei haittaisi, jos sää suosisi meitä ja ralli päästäisiin ajamaan kuivassa poutasäässä, Suninen toivoo.

Monzan MM-rallin keskuspaikka on nimensä mukaisesti Monzan ikoninen moottorirata-alue Italiassa. Rallissa ajetaan kaikkiaan kuusitoista erikoiskoetta (253.18 km). Tämän vuoden kilpailussa uutta on se, että rallin kolmesta kilpailupäivästä kaksi kilpaillaan Bergamon vuoristoteillä ja Monzan rata-alueella kahden kilpailupäivän sijasta vain yksi.

Ralli käynnistyy tulevana perjantaina, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta. Kilpailu jatkuu lauantaina kuudella ja sunnuntaina kolmella erikoiskokeella. Kilpailu päättyy 14.62 km mittaiselle Serraglio 2 Power Stage-erikoiskokeelle, jolle ensimmäisen kilpailija starttaa klo 13:18 Suomen aikaa.