Close

Suunnittelijat kertovat

Auton suunnittelijalle insipiraation lähteenä voi olla vaikka lentokoneen siipi tai virtaava sula rauta. Uuden sukupolven i30-auton suunnittelijat kertovat työstään.

Meidän aikamme auto – uuden sukupolven Hyundai i30

”Halusimme luoda kaikille soveltuvan auton, joten otimme kehittelyssä kohderyhmäksi hyvin laajan ihmisjoukon”, kertoo Hyundai Motor Groupin muotoilusta vastaava johtaja Peter Schreyer. ”i30 jalostaa edelleen Hyundain ajatonta muotoiluteemaa, jossa yhdistyvät sulavat linjat, hienostuneet pinnat ja vahvapiirteiset korin muodot.”

”Uuden sukupolven Hyundai i30 edustaa Hyundain DNA:ta parhaimmillaan ja Hyundai-brändin syvintä olemusta. i30 on Hyundain vastaus huipputeknologiaa, yksilöllistä tyyliä ja käytön joustavuutta vaativien eurooppalaisten asiakkaiden odotuksiin.” i30_peter-schreyrer_2017_3000x295

 

Terästehtaassa virtaa sula rauta kuin vesiputous

Thomas Bürkle, Hyundai Motor Europen Design-keskuksen pääsuunnittelija kertoo:
”Uuden projektin aluksi tutkimme nykyisen auton kuluttajatrendit ja asiakkaat. Sitten suhteellisen mallin avulla määritellään täysikokoisen auton mittasuhteet. Tämä oli erityisen keskeinen kysymys i30:n kohdalla, koska halusimme puhtaamman muodon, selkeitä pintoja, mutta vähemmän koristeita.”

”Konseptivaiheessa määritellään suunnittelijoille raamit, luonnosvaiheessa Hyundain kolme suunnittelukeskusta kilpailee keskenään. Valitut luonnokset digitoidaan ja niistä tehdään ¼-savimalleja. Lopulta kahdesta mallista tehdään täysikokoiset mallit, jotka esitellään muotoilukeskuksessa Etelä-Koreassa, missä myös valinta tehdään.”

i30_5d_2017_edesta_galleria

”Kehitystyön myötä kävi selväksi, että uuden sukupolven i30:n kanssa meidän piti edistää myös brändimme identiteettiä. Tarkastelimme kuusikulmaista säleikköä, joka oli erittäin vahva brändi-ikoni, joten päätimme kehittää sitä edelleen. Tunsimme, että virtaava muotokieli sopisi hyvin virtaavaan säleikön muotoon. Cascading-etusäleikköön saimme inspiraation terästehtaasta, jossa nestemäinen sula rauta virtaa alas kuin vesiputous.”

Unelmatyössä

Geoffrey Decembry Hyundain suunnittelija kuuluu nuorten suunnittelijoiden ryhmään, joka vastasi uuden sukupolven i30-mallin muotoilusta. Hän kasvoi Belgiassa, opiskeli Pariisissa, työskenteli kolme vuotta Saksassa Hyundain suunnittelukeskuksessa ja nyt Hyundain Design Studiossa Seoulissa.

geoffrey-decembry-exterior-designer-at-hyundai-motor_248 ”Viisivuotiaasta lähtien olen haaveillut autojen muotoilusta. Silloin aloin luonnostella enkä ole vielä lopettanut. Tänäänkin luonnokset ovat tärkeä osa luovaa prosessia. Unelmani toteutui, kun minut valittiin suunnittelemaan uuden sukupolven i30-mallia, joka on ensimmäinen tuotantoautoni. Kun aloitan uuden projektin, keskityn muotoilun suuntaan, jonka olemme autolle määritelleet ja piirrän parin viikon ajan kynällä luonnoksia noin 10 sentin kokoon. Sillä tavalla saan erilaisia ideoita ja löydän muotoja.”

 

i30_5d_2017_decembry5_800x300
”Etsimme muotoa hienostuneelle, ajattomalle autolle, joka kestää vuosia. Samalla halusimme näyttää, että Hyundain brändi muuttuu ja luo ensiluokkaista muotoilua, joka on kaikkien saatavilla – perustuen Hyundain Modern Premium -ajatteluun.”
”Hienostunut muotoilu perustuu tarkkoihin linjoihin ja välittää tunteita rikkailla ja huomiota herättävillä pinnoilla; sulava, urheilullinen silhuetti, pitkä konepelti, pystymallinen säleikkö ja taakse vedetty A-pilari. Uusi Cascading –säleikkö on entistä veistoksellisempi, aistillisempi, selkeämpi ja tulossa kaikkiin Hyundai-perheen autoihin. Päälinja muodostaa kauniin aallon ajovaloista aina takavaloryhmään asti. Takaosa ilmentää laajuutta ja luottamusta. Lisäksi 5-ovinen malli kuuluu uuteen i30-perheeseen, jossa on tulevaisuudessa erilaisia versioita. Jokaiselle on suunniteltu oma luonteensa ja persoonallisuutensa vastaamaan monenlaisiin vaatimuksiin.”

Inspiraatio lentokoneen siivestä

Michel Glenisson, Hyundai Motor Europen autojen sisätilojen suunnittelusta vastaava johtaja kasvoi ja opiskeli Pariisissa ennen kuin muutti Saksaan vuonna 2006 ja on nyt työskennellyt yhdeksän vuotta Hyundain Euroopan suunnittelukeskuksessa.

”Niin kauan kuin jaksan muistaa, olen tykännyt piirtää, veistää ja luoda asioita. Design-opintojen aikana Pariisissa ja minulle valkeni, että autoja oli erittäin monimutkaista ja haastavaa piirtää, mutta siihen uhrattu vaiva erittäin palkitsevaa. Millä muulla suunnittelun alueella saa mahdollisuuden luoda niin suuren esineen, jota tuotetaan niin valtavia määriä. Erikoistuin sisätilojen suunnitteluun, koska minusta on kiehtovaa liittää yhteen palasia yhtenäiseen, käytännölliseen ja emotionaaliseen veistokseen.” michel-glenisson-creative-interior-design-manager-at-hyundai-motor_400x250

”Kojelauta on keskeinen uuden auton sisätilassa. Siksi teimme siitä päältä lievästi negatiivisen, tyylikkään linjan, joka korostaa auton leveyttä. Mittaristo ja tuuletusaukot on integroitu saumattomasti ja näyttö kelluu kruununa. Nämä elementit luovat tilan tuntua ja urheilullista tunnelmaa, mikä on ainutlaatuista i30:n kokoluokassa. Inspiraation sain lentokoneen siivestä. Kojelauta muistuttaa lentokonetta, jos sitä katsoo suoraan edestä. Luulen, että siinä voi nähdä sen dynamiikan ja keveyden, jota tämä tuuletusaukot ja mittariston yhdistävä pitkä pala ilmentää.”

i30_5d_2017_glenisson-3_800x398
”On tärkeätä, että ihmiset, jotka istuvat autoon ensimmäisen kerran, heti tuntevat olonsa kotoiseksi ja osaavat käyttää hallintalaitteita vaistomaisesti. Siksi mietimme tarkkaan oikeata paikkaa jokaiselle komponentille – parasta mahdollista ergonomiaa silmällä pitäen. Siksi esimerkiksi näyttö on sijoitettu samalle tasolle mittariston kanssa.”

Uuden sukupolven i30 ja moottorit

Michael Winkler, moottoriosaston päällikkö Hyundai Motor Europen tekniikkakeskuksessa:
”Uuden sukupolven i30 tarjoaa pienen iskutilavuuden turboahdettuja moottoreita, kuten Hyundain strategiaan kuuluu. Ensinnäkin, uusi moottori 1.4 T-GDI on turboahdettu suorasuihkutusmoottori, sen suurin teho 103 kW ja suurin vääntömomentti 242 Nm/1500 k/min. Lisäksi on kompakti 1.0 T-GDI-moottori, joka on myös turboahdettu bensiinimoottori ja joka oli ensimmäisenä i20-mallissa. Siinä on tehoa 88,3 kW ja vääntöä 171 Nm kierrosalueella 1500 – 4000 k/min. Saatavana on myös 1,4-litran MPI-bensiinimoottori. Dieseleistä tarjoamme 1,6 litran moottorin kolmena eri tehoversiona: 70, 81 ja 100 kW.”
”Olen todella innostunut 1.4-litran turbomoottorista yhdessä DCT-kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Yhdistelmä on houkutteleva, ilo ajaa, kulutuskin vain 5,5 l/100 km. Moottorissa on huipputeknologiaa, se on kompakti ja tehokas, mutta merkittävästi kevyempi verrattuna edeltäjäänsä, 1,6-litraiseen Gamma-moottoriin. Jos haluaa vieläkin parempaa polttoainetaloutta, kannattaa valita diesel.”

the-all-new-1-4-t-gdi-engine-displayed_800x436

”Uudessa i30:ssä kyse ei ole vain voimansiirrosta. Tietenkin olen moottorimies ja lämpenen 1,4-litraisen moottorin ja DCT:n yhdistelmälle. Luulen kuitenkin, että auto on houkutteleva paketti. Se on kasvanut, se on hyvin suunnittelu, se on todella mukava ja siinä hienostuneet sisätilat. Uuden sukupolven i30 on turvallinen ajoneuvo ja yhteystoiminnoista on hyötyä kaikille. Voimansiirtoon palatakseni, uusi i30 tarjoaa myös sopivan moottorin kaikille: polttoainetaloudellisia dieselmoottoreista tai urheilulliseen 1,4 T-GDI:n.”