Close

Seuraa täältä Hyundai-uutisia Pariisin Autonäyttelystä

Hyundain uutuudet Pariisin autonäyttelyssä

Katso täältä lisää>

Hyundain uutuudet Pariisin autonäyttelyssä

• Uuden sukupolven i20
• Uusi 1,0-litrainen T-GDI -moottori i20:n moottorivalikoimaan ensi vuonna
• Uusia moottori- ja vaihteistokonsepteja:
– 1,4-litran T-GDI –moottori ja Hyundain ensimmäinen 7-vaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto esillä i30 CNG –maakaasu-konseptiautossa
– i40 48V Hybrid-diesel -konsepti

Uuden sukupolven i20

hyundai_ajankohtaista_

Uuden sukupolven i20 on hienostuneesti muotoiltu, luokkansa tilavin ja erinomaisesti varusteltui. Se on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa ja siksi Pariisin autonäyttely on luonnollinen valinta ensiesittelylle.

Täysin uudelle pohjalevylle perustuvan i20:n akseliväli on 2 570 mm, mikä on 45 mm pidempi kuin edeltäjässään ja tarkoittaa yhtä tilavimmista matkustamoista segmentissään – viisi aikuista matkustaa mukavasti. Yhdistetty etu- ja takajalkatila ovat luokkansa parhaita. Myös tavaratila on segmentin kärkeä; 326 litraa, kun takaistuimet ovat pystyasennossa.

Autossa on tekniikkaa, joka kohottaa mukavuuden ja helppokäyttöisyyden luokkaa suurempien autojen tasolle. Esimerkiksi pysäköintitutkat edessä ja takana, lämmitettävä ohjauspyörä, kääntyvät ajovalot sekä automaattinen tuulilasin huurteenpoistojärjestelmä ovat ensimmäisenä Hyundain B-segmentin autoissa. Myös kaistavahti on yleensä vain isompien autojen varuste. Tässä autoluokassa ainutlaatuinen, täysimittainen avattava panoraama-aurinkokatto lisää mukavuutta ja avaruuden tuntua ja täyttää matkustamon luonnonvalolla
sekä raikkaalla ilmalla.

Allan Rushforth, Hyundai Motor Europen operatiivisten toimintojen johtaja:
”i20 on todella eurooppalainen auto ja olemme ylpeitä voidessamme esitellä sen täällä Pariisissa. Uuden 1,0-litraisen moottorimme avulla seuraamme pienten turboahdettujen moottoreiden trendiä, joka tuottaa suuren ajonautinnon, samalla auto on myös hyvin suorituskykyinen. Uusi moottori osoittaa Hyundain sitoutumista ympäristöä kunnioittavaan autoiluun Euroopassa ja antaa selvän käsityksen Hyundain tulevaisuuden moottori-innovaatioista.”

Uuden sukupolven i20:n tuontanto alkaa tänä vuonna, Suomen markkinoille auto on tulossa keväällä 2015.

Uusia moottoreita, uutta tekniikkaa

hyundai_ajankohtaista_moottori_

Hyundai esittelee Pariisissa kaksi uutta turboahdettua suorasuihkutus (T-GDI) -moottoria. Molemmat uutuusmoottorit; 1,0-litrainen ja 1,4-litrainen vastaavat yhä kasvaviin vaatimuksiin pienemmästä polttoaineen kulutuksesta ja CO2-päästöistä kuitenkaan vähentämättä ajamisen iloa. Uudet moottorit ovat osa Hyundain uuden sukupolven Kappa-moottoriperhettä.

Uusi 1,0-litrainen T-GDI on ensimmäinen Hyundain uuden sukupolven pienistä turboahdetuista bensiinimoottoreista. 998-kuutioinen, kolmisylinterinen moottori perustuu 1,0-litraiseen Kappa MPI-moottoriin ja siihen on lisätty polttoainetaloutta parantavia tekniikoita, kuten polttoaineen suorasuihkutus sekä turboahdin.

88 kW:n (120 hv) tehon ja 172 Nm:n väännön tarjoava 1,0-litrainen T-GDI -moottori on kehitetty Hyundain Euroopan suunnittelukeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa. Moottori tulee täydentämään uuden i20-mallin moottorivalikoimaa vuonna 2015.

Uudessa moottorissa elektroninen hukkaportti optimoi virtausta ja parantaa vääntöä alhaisilla pyörintänopeuksilla. Moottorin GDI-suihkutussuutin tuottaa normaalia korkeamman, 200 barin paineen, jonka avulla polttoaineen palaminen on puhtaampaa, mikä taas edelleen parantaa polttoainetaloudellisuutta sekä
päästöjä. Moottori täyttää Euro 6C -normin jo kolme vuotta ennen sen tulemista voimaan vuonna 2017.

Moottori käyttää uutta split-cooling -tekniikkaa hallitsemaan lämpötiloja sylinterikannessa ja -lohkossa. Sylinterilohko lämpenee nopeasti kitkan pienentämiseksi ja tehokkaamman käynnin aikaansaamiseksi, samalla sylinterikantta jäähdytetään matalampaan lämpötilaan, jotta suihkutus ja palaminen olisivat optimaaliset. Jotta moottori on voitu pitää mahdollisimman pienikokoisena, pakosarja on integroitu sylinterikanteen ja se voidaan näin jäähdyttää tehokkaasti käyttämällä sylinterikannen vesijäähdytysmenetelmää. Tuloksena on katalysaattorin nopeampi lämpeneminen ja näin ollen parantunut
polttoaineen kulutus ja pienemmät CO2-päästöt.

Toinen Pariisissa esiteltävä uutuusmoottori on 1,4-litrainen T-GDI –Kappa -voimanpesä. Tämä uudelleen kehitetty 1352-kuutioinen, nelisylinterinen ja turboahdettu bensiinimoottori on merkittävästi kevyempi kuin edeltäjänsä, 1,4-litrainen Gamma-moottori. Moottori painaa vain 87 kiloa ja on 14 kiloa kevyempi verrattuna edelliseen moottoriin, silti se on aiempaa tehokkaampi ja taloudellisempi.

i30 CNG-maakaasukonsepti

Pariisissa näytteillä oleva i30 CNG -maakaasukonseptiauto on varustettu 1,4-litraisella Kappa T-GDI -moottorilla, joka tuottaa tehoa 87 kW (117 hv) maakaasukäytössä. Vääntö on 206 Nm ja CO2-päästöt vain 91 g/km, mikä tarkoittaa tiukan Euro 6C -päästönormin täyttämistä jo nyt.

7-vaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto

Yksi Pariisin autonäyttelyn 2014 uutuuksista on Hyundain 7-vaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto. Myös tämä uutuus on sijoitettu i30 CNG -konseptiautoon. Perinteiseen 6-vaihteiseen automaattivaihteistoon verrattuna uusi DCT-vaihteisto pienentää polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä. Parantuneen kiihtyvyyden lisäksi uutuus yhdistää automaatti- ja manuaalivaihteiston edut. 7DCT sisältää kaksi kytkintä ja säätimen molemmille
kytkimelle. Moottorin voima siirretään itsenäisesti parittomille ja parillisille vaihteille, jolloin vaihteisto on jatkuvasti valmiina vaihtamaan seuraavalle vaihteelle vääntömomentin keskeytymättä. Sähköisen siirtäjän vastaavuus on optimoitu nopeaan ja taloudelliseen vaihtamiseen.

i40-malliin 48V Hybrid-diesel -konseptimoottori

hyundai_ajankohtaista_i40_hybrid_

Hyundai esitteleePariisissa myös i40-malliin 48V Hybrid-diesel -konseptimoottorin. Uusi moottori vähentää CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta merkittävästi verrattuna normaaliin tuotantomalliin. Ja maksaa vain
neljänneksen normaalin hybrid-moottorin valmistuskustannuksista. Uutuus perustuu Hyundain 1,7-litraiseen diesel-moottoriin, jossa on mukana 48 voltin lyijy-hiiliakku. Käyttämällä hihnakäyttöistä käynnistingeneraattoria (BSG) perinteisen laturin sijasta, moottori käynnistyy lähes ilman melua tai tärinää.

i40 48V Hybrid-diesel pystyy toimimaan pelkästään sähkökäyttöisenä pienillä nopeuksilla ja matka-ajossa lyijy-hiiliakku latautuu jarrutusten sekä hidastusten aikana. Kiihdytyksissä BSG-käynnistingeneraattori tukee moottoria 10 kW:lla vähentäen näin polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä. Yhdessä turboahtimen kanssa moottorin suorituskyky nousee 115 kW:n (155 hv:n) väännön ollessa 360 Nm.

Hyundai valitsi lyijy-hiiliakun, koska sillä on erinomainen teho-paino suhde, pikalatausvalmiudet ja korkea kestävyys. Akku ei vaadi aktiivista jäähdytystä ja se voidaan sijoittaa kätevästi auton varapyörän koteloon. Lisäksi lyijy-hiiliakku on lähes täysin kierrätettävä elinkaarensa lopussa.