Close

Schneiderilla kannustetaan työntekijöitä sähköautoiluun

Schneider Electricin autopolitiikasta vastaava Miika Halmetoja povaa ladattavien työsuhdeautojen suosion kasvavan lähiaikoina. Schneider Electric on Hyundain kansainvälinen asiakkuus. Yrityksessä voi valita merkkivapaasti työsuhdeauton, kun se on ladattava.

Miika Halmetoja Schneider Electric– Täyssähköautojen ja hybridien osuus työsuhdeautoissamme on kasvanut viime vuosina, mutta yllättävänkin hitaalla tahdilla. Työsuhdeautoilijat tuntuvat olevan melko konservatiivisia tässä suhteessa, henkilöstöpäällikkö Miika Halmetoja kertoo.
– Monesti mielipide muuttuu, kun koeajaa sähköautoja ja huomaa ajamisen helppouden sekä sen, että kiihtyvyyttä ja vääntöä löytyy.

Monesti mielipide muuttuu, kun koeajaa sähköautoja ja huomaa ajamisen helppouden sekä sen, että kiihtyvyyttä ja vääntöä löytyy.

Halmetoja vastaa Schneider Electric Finlandin autopolitiikasta ja sen kehittämisestä.

– Sähköalalla toimivana globaalina yrityksenä tavoitteemme on turvata energiansaanti kestävällä tavalla. Tähän ajatusmalliin sähkö myös auton käyttövoimana sopii luontevasti.

Schneiderin Electric Finlandin laajaan tuote- ja palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa sähköautojen latausinfraan ja -laitteistoon liittyvät tuotteet.

Schneider tarjoaa työsuhdeautoiksi runsaan valikoiman merkkejä ja malleja. Täyssähköautot ja ladattavat hybridit vapautettiin merkkirajoituksen piiristä nelisen vuotta sitten. Tällä halutaan kannustaa työntekijöitä sähköauton valintaan.

Vuoden 2022 alusta voimaan tullut vähäpäästöisyyteen perustuva veroetuus on lisännyt kiinnostusta ladattaviin sähköautoihin entisestään.

Edut verotuksessa vaikuttavat varmasti ladattavien hybridien suosioon seuraavien vuosien aikana.

– Tosiasia on, että ihmiset ovat valinnoissaan hyvin kustannusorientoituneita. Edut verotuksessa vaikuttavat varmasti ladattavien hybridien suosioon seuraavien vuosien aikana, Halmetoja sanoo.

Työsuhdeautoja yrityksen Suomen toiminnoissa on noin 70 henkilöautoa ja yrityksen huoltoautoina noin 90 pakettiautoa sekä henkilöautoa. Valtaosa on polttomoottoriautoja.

– Autoetupolitiikka meillä on paikallista ja käyttäjälähtöistä. Kuuntelen työntekijöiden toiveita ja pyydän säännöllisesti palautetta. Rohkaisen miettimään eri vaihtoehtoja; voisiko valinta kohdistua polttomoottoriauton sijaan täyssähköautoon tai ladattavaan hybridiin?

Sähköllä ajavilla työsuhdeautoilijoilla on mahdollisuus ladata autonsa Schneiderin toimipaikkojen noin 20 latauspisteellä. Henkilökunnalle on tarjottu myös kotilatauslaitteita alennushinnalla.

– Kun verottaja vielä tukee sähköautoilua, käyttökustannukset ovat hyvinkin maltillisia polttomoottoriautoon verrattuna. Pelkästään kustannusten näkökulmasta sähköinen työsuhdeauto onkin mielestäni suoraviivainen valinta, Halmetoja sanoo.