Sähköauton hinauksessa on siis niksinsä, mutta auton käyttäjä voi omalla toiminnallaan vähentää tehokkaasti riskiä hinaustarpeen synnylle. Paras tapa on tietysti suunnitella ajoreitti ja lataukset niin, että akun tyhjeneminen kesken matkan ei keskeytä menoa ennen aikojaan.

Vaikka ennakointi joskus pettäisi ja virta pääsisi loppumaan tien päällä ennen latauspisteelle ehtimistä, sähköauton ajoakku ei vaurioidu. Auton elektroniikka säätelee akkujen kapasiteetin käyttöä niin, että “nollille” ajettu autokin alkaa latautua normaalisti, kun se kytketään latauspisteeseen.

Varsinkaan Suomen talvessa sähköautoa ei kuitenkaan kannata jättää pitkäksi aikaa seisomaan, jos akun varausaste on kovin matala. Vaikkapa parin viikon lomareissulta paukkupakkasiin palattaessa vastassa voi olla ikävä yllätys, jos auto on ennen matkaa jätetty parkkiin akku lähes tyhjänä.

Jos auto jää pitkäksi aikaa seisomaan, on syytä varmistaa, että akun varausaste on ainakin parikymmentä prosenttia. Talvikaudella eli kylmimmissä säissä on viisainta jättää akkuun vähintään viidenkymmenen prosentin varausaste, pohtii Sippola.

Aivan virrattomaksi esimerkiksi kylmässä päässeen sähköauton akku voi vaatia vähän aikaa, ennen kuin se alkaa latautua. Vauhtiin päästyäänkin latautuminen on sitä hitaampaa, mitä kylmempi akku on.