Close

Rallybaron tiimillä oppivuosi Rallin SM-sarjassa

Rallybaron sai Pohjoismaiden ensimmäisen Hyundai i20 R5 auton. Kuljettajana toimi kaudella 2016 SM4 -luokan mestaruuden voittanut Jesse Turunen.

Hyundai osoitti kilpailukykynsä rallin SM-sarjassa

Kaudella 2017 rallin SM-sarjassa elettiin voimakasta kasvun kautta, sarjan kiinnostavuus sekä näkyvyys olivat vahvassa nousussa. Rallybaron tiimi nostatti omalta osaltaan panoksia, siirryttyään Hyundai Motorsportin Customer Racingin asiakkaaksi ja tehden samalla yhteistyösopimuksen Hyundai Motor Finlandin kanssa. Yhteistyö herätti laajaa mielenkiintoa niin kotimaassa kuin ulkomailla ja Rallybaron sai Pohjoismaiden ensimmäisen Hyundai i20 R5 auton. Kuljettajana toimi kaudella 2016 SM4 -luokan mestaruuden voittanut Jesse Turunen.

Debyytti-kisa nähtiin talvikauden päättäneessä Tahko SM-rallissa. Jesse Turunen toi Hyundain maaliin viidentenä varmalla ja nousujohteisella ajolla. Tuolloin Turunen kommentoi, kuinka vauhtia olisi ollut enemmänkin käytettävissä, mutta auto haluttiin tuoda maaliin ehjänä sekä tiimin toimintaa kehittäen. Positiivinen kehitys jatkui myös sorapinnalla ja Turunen osoitti miten Hyundailla voi ajaa voitosta. Voittotaistelussa mies oli vahvasti mukana Uudessakaupungissa sekä päätöskilpailussa Tampereella. Erikoiskokeiden pohja-aikoja kirjattiin Turusen nimiin, mutta voitto tuntui karttavan miestä epäonnen avittamana. Rengasrikko tai puoliharmiton tekninen vika vesitti huipputuloksen harmittavan monta kertaa.

Rallybaronin tiimipäällikkö Antti Leinonen summaa kauden oppivuotena, jonka aikana kehityttiin pettymysten sekä onnistumisten vuorovaikutuksessa,

– isoja kehitysaskeleita otettiin ja oppia sekä onnistumisia koettiin monella eri tasolla. Myös se kuuluisa oppi kantapään kautta oli läsnä, kun tiimi uudistui ja haki muotoaan kauden aikana. Teknisesti ottaen meillä on nyt kasassa hyvä paketti, autolla voi taistella voitoista ja se nähtiin useammassa kisassa. Pienten tekijöiden summana tämä jäi harmittavan lähelle, mutta kyllä tässä voi ylpeä olla Jessen potentiaalista Hyundain ratissa. Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, kun auto nähtiin kolmen joukossa sekä kärkitaistelussa lähes jokaisessa kisassa. Se ei ole huono tulos lainkaan näin tuoreelta tiimiltä.

Tulevaisuudesta puhuttaessa Leinonen on sanojen asettelussa tarkempi. Kuvioita rakennetaan ja tiimillä on tarjottavana kaudelle 2018 myös toinen Hyundai asiakaskäyttöön. Sen ympärillä on jo pidempään liikkunut puheita, mutta mitään julkaistavaa ei kuljettajan suhteen vielä ole. Leinonen toteaa pilke silmäkulmassa, miten auto on valmis nopealle kuljettajalle ja sellaisten henkilöiden kanssa keskustelua yhteistyöstä käydään mielellään.

Kuva ja teksti: Jani Salonen