Hybridit poistuvat Rally1 -autoista kauden 2025 alusta
Rallin MM-sarjan Rally1-autojen teknisiin luokitussääntöihin rakennettiin kolme uudistusta, jotka astuvat voimaan jo kauden 2025 alusta. Hybridiyksiköistä luovutaan, auton kokonaispaino laskee 80 kg ja turbon imuilman kuristajan halkaisija muuttuu 36 millistä 35 milliin.
Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n maailmanneuvosto päätti kesällä vetää kaikki rallin MM-sarjaan jo kaudelle 2025 kaavaillut tekniset uudistukset pois, ja jatkaa nykyisillä Rally1- ja Rally2 -luokituksilla nykyisen luokittelujakson 2026 loppuun. Marraskuun alussa FIA päätti kuitenkin täydentää Rally1-sääntöjä kolmella teknisellä uudistuksella. Hybridiyksiköistä päätettiin luopua, auton kokonaispainoa pudotettiin 80 kg ja turbon imuilman kuristajan halkaisija muutettiin 36 millistä 35 milliin. MM-sarjassa kilpailevat tiimit halusivat FIA:lta teknistä vakautta ja säästöjä sääntöihin ja sen he myös saivat. Hyundai Motorsport puolustaa kuljettajien maailmanmestaruutta kaudella 2025 Hyundai i20 N Rally1:llä ilman Hybridi-tunnusta ja -yksikköä.
Mikä on Rally1 Hybrid?
Hyundai i20 tuotantomalliin perustuvaa Hyundai i20 N Rally1-autoa vauhdittaa kauden 2025 alusta 1,6-litrainen turbolla varustettu 280 kW (380 hv)/6 500 r/min nelisylinterinen polttomoottori, jonka maksimivääntö on 450 Nm/5 500 r/min.
Hybridijärjestelmästä luopumisen jälkeen autot ovat 80 kg kevyempiä, kun niiden minimipaino putoaa 1 260 kilosta 1 180 kiloon. Painonsäästö syntyy kokonaisuudessaan 84 kg painavan hybridijärjestelmän poistamisesta. Lisäksi FIA sekä rallin MM-sarjan WRC-promoottori halusivat, että Rally1-auton tehopainosuhde pysyy jatkossakin ennallaan, joten moottorin turbon imuilman kuristajan halkaisijaa kavennetaan 36 millistä 35 milliin.
Hybridijärjestelmästä luopuminen tuo tiimeille kaivattuja säästöjä. Yhden hybridiyksikön hinta on noin 150 000 euroa ja tiimit joutuivat huollattamaan yksiköt niiden valmistajalla. Lisäksi hybridiyksiköt tuli kuljettaa MM-osakilpailuihin turvallisuussyistä eri kyydeillä, ja nämä yhdessä lisäsivät järjestelmän käyttökustannuksia merkittävästi. Rallin MM-sarja ja siinä kilpailevat Rally1- ja Rally2-autot keskittyvät jatkossakin kilpailemaan kestävällä tavalla. Lajin molemmissa pääluokissa autojen polttomoottorit toimivat sataprosenttisesti fossiilivapaalla polttoaineella.
Rallin MM-sarja oli autourheilun ensimmäinen kansainvälinen mestaruussarja, jossa korkean suorituskyvyn moottorien perinteinen fossiilinen polttoaine korvattiin fossiilivapailla polttoainekomponenteilla. Fossiilittoman polttoaineen avulla lajin hiilidioksidipäästöjä sekä hiilijalanjälkeä pystyttiin vähentämään merkittävästi.
Kestävää kehitystä
Rallin kuninkuusluokan Rally1-auto on lajihistorian turvallisin ralliauto. Korin omien turvakaarien sisälle on lisäksi rakennettu FIA:n suunnittelema teräsputkikehikko, jonka tehtävänä on suojata molempia kuljettajia yhä paremmin. Putkirakenne ja auton turvakehikko yhdessä suojaavat kuljettajia sivuttaistörmäyksissä 51 prosenttia edellistä WRC-autoa paremmin ja edestä kohdistuvissa törmäyksissä 70 prosenttia tehokkaammin. Putkikehikon ristikkäistukien kestävyyttä ja lujuutta lisättiin 38 prosentilla ja katon kautta tulevat iskut vaimenevat peräti 115 prosenttia tehokkaammin.
Kansainvälisestä autourheilusta on siirretty vuosien aikana arkiautoiluun useita innovaatioita, kuten turvavyöt, auton koriturvallisuus, levyjarrut ja tehokkaammat ajovalotekniikat. Myös useat nykyautojen moottoreiden polttoainetehokkuuteen, eli pienempään hiilijalanjälkeen, liittyvät innovaatiot, ovat siirtyneet tavallisiin autoihin alun perin kilpa-autoissa kehitetyn tekniikan kautta.
Hyundai muistuttaa, että autourheilun tehtävänä on ollut aina kehittää uutta tekniikkaa lajin huipulla, jotta erilaiset innovaatiot ja kestävän kehityksen ratkaisut siirtyvät myöhemmin normaaliin arkiliikenteeseen.
Teksti Marko Mäkinen | Kuvat Hyundai