Close

Neste Rallin katsojaopas: EK3/8 Urria 12,28 km, pe 27.7. klo 9.21 ja klo 16.30

Neste Ralliin Hyundai i20 R5 –autolla osallistuva Jari Huttunen ja hänen kartanlukijansa Antti Linnaketo arvioivat rallin reitin, jotta rallifaneille löytyisi mieluisat paikat kisan seuraamiselle.

EK3/8 Urria 12,28 km, perjantaina 27.7. klo 9.21 ja klo 16.30

0,5 – 0,8 km – Hieno, vaikeasti nähtävä vasen ja pitkä kirraava vasen.

1,6 – 2,2 km – Vauhtipaikat yli nyppyjen ja risteys vasemmalle.

3,7 – 4,4 km – Tarkka vasen ja pitkä pyöreä oikea. Jarrutus yli nypyn risteykseen, joka johtaa vasemmalle, isolle tielle.

4,8 – 7,0 km – Pelkkää ilmalentoa ja tarkkaa linjausta mutkasta toiseen. Iso, legendaarinen hyppy, jossa tie putoaa täysin alta.

7,4 – 8,7 km – Oikea, josta auto lentää poikittain. Pitkä näkemäalue hakkuuaukealla. Tarkka jarrutus vauhdikkaaseen vasempaan.

9,0 – 9,7 km – Pyöreä oikea ja tiukka vasen, jonka jälkeen jarrutus risteykseen, josta jatketaan pienemmälle tielle.

10,5 – 12,0 km –Etuviisto-oikea vielä pienemmälle tielle, jolla tarkasti ajettavia mutkia. Risteys vasemmalle ja kiihdytys maaliin.

Tutustu katsojaoppaaseen

Jari Huttusen ja Antti Linnakedon kommentit erikoiskokeesta:

Jari Huttunen: ”Alku- ja loppuosa erikoiskokeesta ovat erilaista kuin aiemmin. Saa nähdä, missä kunnossa tämä tie pysyy. Isosta tiestä tykkään, ja kyllä meillä kartturi katsoo vauhdin sopivaksi siihen isoon hyppyyn, ettei lennetä aivan montun pohjalle.”

Antti Linnaketo: ”Alussa on niin pehmeää osuutta, että sellaista ei muutoin kisassa ole. Loppuosuuskin menee huonoon kuntoon varsinkin toisella kierroksella, jolloin rengasrikon vaara on suuri. Muutoin hieno osuus hyppyjä EK:n keskiosalla.”

Kiuruveteläinen Jari Huttunen kuuluu kartturinsa Antti Linnakedon kanssa Hyundai Motor Sportin nuorten kuljettajien kehitysohjelmaan (HMDP). Ohjelman tarkoituksena on auttaa kuljettajalupauksia saavuttamaan täysi potentiaalinsa.

Huttunen ja Linnaketo toimivat kaudella 2018 myös Hyundai Motor Sportin testikuljettajina ja he ajavat WRC2 -luokassa, joka on toiseksi korkein rallin taso maailmassa WRC -luokan jälkeen. Parivaljakko kuulu Marcus Grönholmin GRX Management-tiimiin. Kaksikon yhteinen tavoite on ajaa aivan huipulla – MM-sarjan voitossa.

Toimittaja: Miika Wuorela

Kuvat: Hyundai Motorsport