Close

Neste Rallin katsojaopas: EK1/11 Harju to 26.7. klo 19.00 ja pe 27.7. klo 20.00

Neste Ralliin Hyundai i20 R5 –autolla osallistuva Jari Huttunen ja hänen kartanlukijansa Antti Linnaketo arvioivat rallin reitin, jotta rallifaneille löytyisi mieluisat paikat kisan seuraamiselle.

EK1 Harju 2,31 km, torstaina 26.7. klo 19.00 ja perjantaina 27.7. klo 20.00

0,0 – 0,4 km – Lähtö, kiihdytys neulansilmävasemmasta kohti Yliopistonkadun ”pääsuoraa”, käännös hiekalle ja kävelytietä ylös kohti vesitornia.

0,4 – 1,0 km – Ylämäen päätteeksi saapuminen vesitornille, jossa shikaani ja näyttävä vasen alamäkeen.

1,0 – 1,2 km – Tarkka jarrutus puiden väliin asfaltilla ja käännös soralle, pitkään oikeaan mutkaan, jossa puut tulevat jo varsin lähelle.

1,2 – 1,5 km – Takaviisto vasen asfaltille ja kiihdytys kohti seuraavaa ysikymppimutkaa.

1,5 – 1,8 km – Vauhdikas vasen, jossa tilaa antaa auton liukua. Pian perään S-mutka, josta kevyen liikenteen väylää kohti Pitkäkadun suoraa

1,8 – 2,3 km – Shikaani juuri ennen oikealle alamäkeen taittavaa mutkaa. Tarkka maaliintulo etuviisto-oikean kautta Kortesuonkadulle.

Tutustu katsojaoppaaseen

Jari Huttusen ja Antti Linnakedon kommentit erikoiskokeesta:

 

 

 

Jari Huttunen: ”En ole ikinä hirveästi pitänyt tästä erikoiskokeesta. Harju ei ole minulta oikein koskaan onnistunut, ja nyt ajan sitä ehkä liian varovasti, kun kerran osuin valliin siellä kunnolla. Tärkeintä tänäkin vuonna on se, ettei hölmöile pätkällä, jolla hävittävää on enemmän kuin voitettavaa.”

 

 

 

 

 

Antti Linnaketo: ”Yleisöerikoiskokeet ovat hankalia ajettavia, sillä tännekin joudumme lähtemään sorarenkailla, jolloin se on aina kompromissi. Kanttikiviä löytyy ja puut ovat lähellä, mutta lujaa pitää silti mennä. Tämä EK vaatii tosi tarkan ajon.”

 

 

 

 

Kiuruveteläinen Jari Huttunen kuuluu kartturinsa Antti Linnakedon kanssa Hyundai Motor Sportin nuorten kuljettajien kehitysohjelmaan (HMDP). Ohjelman tarkoituksena on auttaa kuljettajalupauksia saavuttamaan täysi potentiaalinsa.

Huttunen ja Linnaketo toimivat kaudella 2018 myös Hyundai Motor Sportin testikuljettajina ja he ajavat WRC2 -luokassa, joka on toiseksi korkein rallin taso maailmassa WRC -luokan jälkeen. Parivaljakko kuulu Marcus Grönholmin GRX Management-tiimiin. Kaksikon yhteinen tavoite on ajaa aivan huipulla – MM-sarjan voitossa.

 

Toimittaja: Miika Wuorela

Kuvat: Hyundai Motorsport