Close

Neste Rallin katsojaopas: EK 20/22 Laukaa 11,74 km, su 29.7. klo 8.38 ja klo 11.01

Neste Ralliin Hyundai i20 R5 –autolla osallistuva Jari Huttunen ja hänen kartanlukijansa Antti Linnaketo arvioivat rallin reitin, jotta rallifaneille löytyisi mieluisat paikat kisan seuraamiselle.

 EK 20/22 Laukaa 11,74 km, sunnuntaina 29.7. klo 8.38 ja klo 11.01 

0,3 – 1,6km – Tiukka oikea ja vasen, jossa puu ulkona. Oikea etuviisto kilometrin pituiselle vauhtisuoralle

1,6 – 3,0 km – Jarrutus tiukkaan vasempaan. Nyppyjä ja pitkiä mutkia. Hyppy

4,0 – 6,0 km – Jouheita mutkia. Kaksi risteystä oikealle

7,2 – 8,2 km – Vauhdikas oikea koivukujalle. Valtatien ylitys ja jarrutus oikeaan, tiukempaan mutkaan

8,6 – 9,3 km – Tiukat peltomutkat ja ylöspäin nouseva vasen, joka kiristyy

10,2 – 11,7 km – Tiukka oikea ja jouheat mutkat maaliin

Tutustu katsojaoppaaseen

Jari Huttusen ja Antti Linnakedon kommentit erikoiskokeesta:

 

 

 

Jari Huttunen: ”On tämä tuttua, mutta toiseen suuntaan. Sunnuntainakin saa kenties vielä ajaa kilpaa, ja kyllä siihen tarkoitukseen kaikki rallin erikoiskokeet ovat aina sopivia. Leikkausesteiksi laitettujen betonien kanssa on oltava tarkkana, ja ne on saatava nuotteihin erityisesti paikoissa, joissa tullaan pimeän nypyn yli. Osuman sattuessa se on tuurista kiinni, hajoaako auto. ”

 

 

 

 

 

Antti Linnaketo: ”Nyt ajetaan eri suuntaan, mutta heti alussa on hieno, sivuttain heittävä hyppy. Rytmi muuttuu ja tämä on todella vaativa EK, jolla voi tulla yllätyksiä. Jos on vielä tarve ajaa sunnuntaina kilpaa, niin kyllä kaikki koettavat jo nuotituksessa miettiä, miten nypyistä lennetään. ”

 

 

 

Kiuruveteläinen Jari Huttunen kuuluu kartturinsa Antti Linnakedon kanssa Hyundai Motor Sportin nuorten kuljettajien kehitysohjelmaan (HMDP). Ohjelman tarkoituksena on auttaa kuljettajalupauksia saavuttamaan täysi potentiaalinsa.

Huttunen ja Linnaketo toimivat kaudella 2018 myös Hyundai Motor Sportin testikuljettajina ja he ajavat WRC2 -luokassa, joka on toiseksi korkein rallin taso maailmassa WRC -luokan jälkeen. Parivaljakko kuulu Marcus Grönholmin GRX Management-tiimiin. Kaksikon yhteinen tavoite on ajaa aivan huipulla – MM-sarjan voitossa.

Toimittaja: Miika Wuorela

Kuvat: Hyundai Motorsport