Close

Markkinoiden rajuin sähköauto: Hyundai IONIQ 5 N

IONIQ 5 N on täysiverinen ratatykki, joka peittoaa suorituskyvyllään ja ajofiiliksellään huomattavasti kalliimmat kilpailijansa. Erilaisia ajotilavalintoja on käyttäjän valittavissa poikkeuksellisen paljon.

Kuluvan vuoden heinäkuinen Goodwood Festival of Speed -tapahtuma tulee jäämään Hyundain historiaan sähköisten arkisporttien esiinmarssina. Yleisölle ensikertaa esitelty IONIQ 5 N -täyssähköauto tullee olemaan oman aikansa ikoni ja klassikko. Vastaavaa ei yksinkertaisesti ole täyssähköautojen markkinoilla nähty. 

Hurjan suorituskyvyn ohella IONIQ 5 N:ssä on panostettu ajokokemukseen. Tarjolla on täysin uudenlaisia ominaisuuksia, jollaisia edes kalliimmista kilpailijoista ei löydy. Esimerkiksi virtuaalinen vaihteen­valinta on täyssähköautoissa aivan uutta. Ajoelämykseen suuren lisän tekee myös N Active Sound + -äänijärjestelmä, joka tuottaa ääntä auton sisä- ja ulkopuolelle. Äänimaailman voi valita joko futuristiseksi tai imitoimaan Hyundai N -sarjan polttomoottoriautojen räyhäkästä pauketta. 

Katso IONIQ 5 N:n Suomen hinnasto

Erityisesti IONIQ 5 N:ään suunnitellusta ohjauspyörästä löytyy pikavalinnat N-ajotiloille. Kuljettajan on mahdollista muokata auton ominaisuuksia poikkeuksellisen paljon.

Satasen vauhtiin 3,4 sekunnissa

IONIQ 5 N on suunniteltu niin, että se on koska tahansa valmis radalle, mutta auto on myös mukava ja tilava arkeen. Erilliset Track-, Drift- ja Boost-ajotilat päästävät suljetuilla radoilla pedon irti. Arjessa rauhallisemmin ajettaessa sähköinen toimintamatka on WLTP-mittaus­tavalla 448 kilometriä. 

Tehokas N-malli on saanut tavanomaiseen IONIQ 5:een nähden suuremman ajoakun. Käytettävissä on 84 kWh:n energiamäärä. Suurin mahdollinen latausteho on 800 voltin suurteholatauksessa huimat 240 kW. 

Nelivedon kaksi sähkömoottoria pyörivät enimmillään hurjalla 21 000 minuuttikierroksen nopeudella, ja huippunopeutta irtoaa radalla 260 km/h. N Grin Boost -ajotilassa moottorit tuottavat 478 kW:n (650 hv) huipputehon ja 740 Nm vääntöä. 

Kiihdytys pysähdyksistä satasen nopeuteen onnistuu nopeimmillaan 3,4 sekunnissa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Porsche Taycan 4S:n vastaava suoritusarvo on 4,0 sekuntia ja Tesla Model Y Performancen 3,7 sekuntia. 

Mukava myös arjessa

Hurja suorituskyky asettuu vielä uskomattomampaan mittakaavaan, kun ottaa huomioon IONIQ 5 N:n koon. Auto on 4,71 metriä pitkä, akseliväli on hulppeasti tasan kolme metriä, ja korkeuttakin autolla on ennemmin katumaasturin kuin perinteisen hatchbackin verran. 

Etumatkustajien kuppi-istuimet pitävät tiukasti otteessaan, mutta tilaa autossa on reilusti niin etu- kuin takamatkustajille. Tavaratilaa on sitäkin 480 litraa (VDA).

Tavalliseen IONIQ 5:een verrattuna matkustamossa suuri ero on N-mallin keskikonsoli, joka ei ole etujalkatilassa avoin. Jykevään kotelointiin on sisällytetty säilytystilaa ja esimerkiksi puhelimen langaton laturi. Keskikonsolin etureunoissa on pehmustetut polvituet.

Myös IONIQ 5 N -mallissa on V2L-virran ulosotto, joka mahdollistaa auton hyödyntämisen suurena virtapankkina esimerkiksi mökillä enimmillään 3 600 watin teholla. Täysin uusi Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) -tietoviihdejärjestelmä tukee monipuolisesti etänä tapahtuvia OTA-päivityksiä ja autoon ladattavia uusia sovelluksia ja ominaisuuksia. 

Käytettävissä on luonnollisesti myös Hyundain uusimmat kuljettajaa avustavat mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmät.

Hyundai Digital Key 2 mahdollistaa auton käyttöoikeuden jakamisen kolmelle käyttäjälle kerrallaan. Digitaalisella avaimella auton avaaminen, lukitseminen ja käynnistäminen onnistuu yhteensopivalla älypuhelimella tai -kellolla. Ominaisuus hyödyntää langattomia Ultra Wireband- (UWB) ja Bluetooth Low Energy- (BLE) sekä NFC-teknologioita. 

Normaalissa tieliikenteessä IONIQ 5 N:llä on käytettävissä Hyundain uusimmat kuljettajaa avustavat turvallisuusjärjestelmät. Auto kykenee 2-tason autonomiseen ajamiseen, eli se osaa seurata muuta liikennettä älykkäästi ja suorittaa myös ajoliikkeitä monenlaisissa tilanteissa, joissa on riski yhteentörmäykseen toisen ajoneuvon kanssa. Myös auton pysäköinti etänä auton ulkopuolelta onnistuu Remote Smart Parking Assist 2 -järjestelmällä.

Ensimmäiset IONIQ 5 N:n asiakas­toimitukset alkavat Suomessa toukokuussa.

Tutustu automalliin tarkemmin

Nämä ominaisuudet tekevät IONIQ 5 N:stä erityisen

N e-Shift

Virtuaalinen vaihteisto simuloi 8-vaihteista kaksoiskytkintä säätämällä moottorin vääntöä. Järjestelmä tuottaa ajokokemukseen bensiinikäyttöisen urheiluauton tuntua.

N Active Sound +

Kahdeksan auton sisäpuolista ja kaksi ulkopuolista kaiutinta tuottavat urhei­lullisen äänimaailman. Valittavissa on kolme erilaista ääntä, joiden äänenvoimakkuuden pystyy säätämään. Suurin ulkopuolinen ääni on lain sallima 72 desibeliä.

N Battery Preconditioning

Järjestelmä valmistelee akun tulevaa rata-ajoa varten parhaan suoritus­kyvyn saavuttamiseksi. Drag-valinta mahdollistaa mahdollisimman kovat kiihtyvyydet paikoiltaan lähdettäessä, Track-valinta valmistelee akun pidempään rata-ajoon sopivaksi.

Track State-Of-Charge

IONIQ 5 N paitsi tunnistaa moottoriradat ja osaa kellottaa rata-ajat, se myös laskee kuhunkin kierrokseen käytetyn energiamäärän. 

Vasemman jalan jarrutus

Rata-autoilusta ja rallitaipaleilta tunnettu kahden polkimen tekniikka on mahdollista IONIQ 5 N:llä. Jarrua voi annostella vasemmalla jalalla yhtäaikaisesti kiihtyvyyspolkimen kanssa. 

Tehokkaat jarrut

IONIQ 5 N:ssä on edessä 400 mm:n nelimäntäiset jarrut. Takana 360 mm yksimäntäiset. N Brake Regen -järjestelmä tuottaa jopa 0,6 G:n hidastuvuuden jarrutusenergian talteenottojärjestelmällä. Tämä vähentää merkittävästi mekaanisten jarrujen hiipumista pitkissäkin rata-ajoissa.

Vahvistettu runko

Auton koria ja runkoa on vahvistettu monelta osin. Jäykkyyttä parantavat eteen ja taakse asennetut lisätuet. Rungossa on myös 42 hitsauspistettä tavanomaista IONIQ 5:ta enemmän ja kaksi metriä enemmän liimauspintaa.

N-ohjauspyörä

Erityisesti IONIQ 5 N -malliin suunniteltu ohjauspyörä tarjoaa hyvän käytettävyyden kovissakin nopeuksissa. Pika­valinnat N-ajotiloille ovat käden ulottuvilla. Samoin ohjauspyörän taakse sijoitetut siivekkeet, joista käskytetään N e-Shift -virtuaalivaihteistoa.

Katso IONIQ 5 N:n Suomen hinnasto

Teksti  Teemu Granström  |  Kuvat  Hyundai

Oikaisu: Kaistalla-lehden painetussa artikkelissa oli virheellisesti mainittu IONIQ 5 N:n suurimmaksi lataustehoksi 350 kW. Oikea maksimilatausteho on 350kW:n 800 V -latauslaitteella 240 kW.