Close

Maailman parhaana palkittu – nämä ominaisuudet tekevät IONIQ 6:sta ainutlaatuisen

Hyundai IONIQ 6 kätkee sisälleen joukon ominaisuuksia, jotka ovat harvinaisia jopa kalliimmissa autoluokissa.

Sähköauto Hyundai IONIQ 6 teki keväällä hattutempun voittamalla arvostetun World Car of the Year 2023 -palkinnon sekä World Electric Vehicle ja World Car Design -palkinnot.

Suomessa kaikki uudet IONIQ 6 -mallit myydään tällä hetkellä niin sanotusti täyteen ladatulla Ultimate-varustelulla ja suurella 77 kWh:n ajoakulla.

Vakiona auto tulee ekologisimmalla varustelulla pitäen sisällään digitaaliset sivupeilit, 18 tuuman vanteet sekä kierrätysmateriaalista valmistetun istuinverhoilun. Asiakkaan on mahdollisuus kuitenkin valita ilman lisähintaa nahkaverhoilu, 20 tuuman vanteet tai perinteiset peilit. Vaihtoehtojen välillä voi tehdä vapaasti valintoja.

Lisävarustelistalta on sen sijaan valittavissa vain lasikattoluukku, kaikki muu autoon kuuluu vakiona. Niin myös ohessa luetellut ominaisuudet.

OTA-päivitykset

IONIQ 6 on Hyundain ensimmäinen automalli, jonka ominaisuuksia pystyy päivittämään etänä niin kutsutuilla Over-the-Air (OTA) -päivityksillä.

OTA-päivityksiä on ollut saatavilla aiemmin navigaattorin osalta IONIQ 5:ssä, mutta IONIQ 6:ssa päivitykset tulevat kattamaan myös auton muita toiminnallisuuksia ja sovelluksia. Suurimpana etuna on se, ettei asiakkaan tarvitse käydä huollossa edes määräaikaishuoltojen (2 vuotta / 30 000 km) välissä saadakseen autoonsa päivityksiä.

Etänä toteutettavat päivitykset varmistavat, että auto on aina ajan tasalla, ja se tuntuu uudelta vielä vuosienkin jälkeen.

800 voltin akkujärjestelmä

Hyundai IONIQ 6:lla pääset nauttimaan nopeasti yleistyvistä huippunopeista 800 voltin latausasemista jo nyt. Suurin osa markkinoilla myytävistä sähköautoista toimii 400 voltin jännitteellä, mutta IONIQ 6 pystyy hyödyntämään latausta aina 800 volttiin asti.

Auton suurin latausteho 800 voltin latausasemalla on 240 kW, jolloin akun lataaminen 10-80 prosentin välillä kestää hyvissä olosuhteissa vain noin 18 minuuttia. IONIQ 6:ssa on myös vakiona navigointiin perustuva akuston esilämmitys, joten pidempi matkanteko on rivakkaa myös talvella.

800 voltin latausjärjestelmä on yksi niistä ominaisuuksista, jotka pitävät automallin edistyksellisenä vielä vuosikausia.

Katso IONIQ 6:n hinnasto ja kattava varusteluettelo.

Digitaaliset sivupeilit

Yksi takuuvarmoista puheenaiheista ovat IONIQ 6:n digitaaliset sivupeilit. Autolla ajaessa saakin olla vähän väliä vastaamassa kysymyksiin niiden toimivuudesta. Totuttelua peilit vaativat, mutta viikon parin jälkeen paluu perinteisiin peileihin voi tuntua vaikealta.

Digitaalisten peilien kuvakulma on 11 astetta perinteisiä peilejä laajempi, ne toimivat hyvin myös hämärässä ja talvella linssit pysyvät puhtaina lämmityksen ansiosta.

Digitaaliset peilit yhdessä 360 asteen kamerajärjestelmän kanssa tarjoavat mainion näkyvyyden niin pysäköidessä kuin vaikkapa perävaunua vetäessä.

Huippumatala ilmanvastus

IONIQ 6 on viettänyt pitkiä päiviä tuulitunneleissa ja supertietokoneiden laskettavana. Auton streamliner-muotokieli on paitsi näyttävä, samalla huippusulavalinjainen. IONIQ 6:n ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0,21.

Se on yksi markkinoiden pienimmistä, ja takavetoinen IONIQ 6 halkookin ilmaa peräti 614 kilometrin matkalta täydellä akulla (yhdistetty WLTP).

Nelivetoisen IONIQ 6:n yhdistetty WLTP-toimintamatka on sekin 583 kilometriä. Nelivetoisen mallin yksi piilotetuista ominaisuuksista on mahdollisuus kytkeä auto takavetoiseksi tietoviihdejärjestelmän kautta. Asetuksista voi valita jatkuvan nelivedon, automaattiasennon tai takavedon väliltä.

Pysäköinti etänä auton ulkopuolelta

IONIQ 6:ssa on Hyundain uusi toisen sukupolven etäpysäköintijärjestelmä, joka aktivoidaan keskikonsolin kamerapainikkeen pitkällä painalluksella tai auton avaimesta.

Kun auto on tunnistanut vapaan pysäköintiruudun, kuljettajalta kysytään, haluaako hän olla automaattisen parkkeerauksen ajan auton sisä- vai ulkopuolella. Toiminto toimii niin tasku- kuin vinoparkkiin.

Vastaavasti jos auton sivuilla on niin vähän tilaa, että autoon on vaikea mennä, avaimella voi ohjata auton ulos ruudusta.

Virtaa myös ulospäin

Huipputeknisen sähköauton tunnistaa paitsi nopeasta latauskyvystä, myös mahdollisuudesta ottaa virtaa ulospäin. Vehicle-to-Load (V2L) -ominaisuus tekee IONIQ 6:sta kuin suuren virtapankin, josta voi ottaa virtaa jopa 3,6 kW:n teholla. Käytännössä teho vastaa kotona 16A:n sulaketta, ja 3,6 kilowattia riittää mainiosti monenlaisille sähkölaitteille. Esimerkiksi mökillä jääkaappia ja valaistusta pystyy käyttämään auton virralla päiväkausia. V2L-toimii auton takapenkkien jalkatilaan sijoitetusta pistorasiasta tai auton ulkopuolella latausporttiin liitettävän adapterin kautta. Ajoneuvon V2L-asetuksista voi määritellä rajan, jonka alle akun varausta ei päästetä. Näin akkua ei voi vahingossa käyttää tyhjäksi asti.

Katso IONIQ 6:n hinnasto ja kattava varusteluettelo.