Close

Luottamus ansaitaan pitkäjänteisellä työllä – yritysautona IONIQ 5

Miten syntyy pitkä asiakassuhde automyyjän ja asiakkaan, ja toisaalta myös tuotemerkin, välille? Kysyimme asiaa Auto-Sunin yritysmyynnistä vastaavalta Eero Tysteriltä ja hänen asiakkaaltaan Mari Ravattiselta.

Työhyvinvoinnin valmentamisen parissa työskentelevälle yrittäjä Mari Ravattiselle tulee ajoja vuodessa jopa 40 000 kilometriä. Perhettä jo vuosia palvellut Hyundai Sonata oli osoittautunut varmatoimiseksi ja luotettavaksi menopeliksi, mutta Hyundai ei ollut autonvaihtoa pohdittaessa kuitenkaan itsestään selvä vaihtoehto. 

”Halusimme kokeilla mieheni kanssa erilaisia vaihtoehtoja, ja ajoimmekin lopulta lähes kaikki markkinoilta löytyvät täyssähköautot Mersusta Teslaan, Kiaan ja Skodaan. Lopulta valinta oli kuitenkin helppo kääntää Hyundai IONIQ 5:een”, Ravattinen iloitsee muutamia viikkoja uudella autollaan ajaneena.

IONIQ 5:een istuessa tuli todella hyvä fiilis.

”Autoon istuessa tuli todella hyvä fiilis, mikä on tärkeää myös valmentajan ammatissa. Nyt 2–3 tunnin ajo­matkojen jälkeen on paljon paremmassa vireessä”, hän jatkaa. 

Uudistushaluiseksi ja rohkeaksi yrittäjäksi itseään kuvaileva Ravattinen löysi IONIQ 5:stä samoja piirteitä. Auto tuntui persoonalliselta, teknisesti edistykselliseltä ja helpolta omaksua. Autohankinnan merkitystä korosti se, että kyseessä oli Ravattisen perheen ensimmäinen täyssähköauto. 

”Mari on loistava esimerkki ennakkoluulottomasti uuteen tekniikkaan suhtautuvasta asiakkaasta. Hän kokeili paljon erilaisia vaihtoehtoja, ja kävimme yhdessä läpi mieltä askarruttavia kysymyksiä, kuten latausasioita”, Auto-Sunin yritysmyyntivastaava Eero Tyster komppaa.

”Saimme erinomaista tietoa sähköautoilusta, ja Eero palveli todella asiantuntemuksella sekä piti meidät hyvin ajan tasalla tilauksen etenemisestä. Hän sai meidät innostumaan ja vakuuttumaan autonvaihdosta ilman tunnetta tuputtamisesta”, Ravattinen kertoo.


Auton luovutukseen kannattaa varata riittävästi aikaa, jotta automyyjän kanssa ehtii käydä tärkeimmät, esimerkiksi lataukseen liittyvät valikot läpi.

Rehellistä ja yrittäjämäistä palvelua

Tyster onkin oikea ihminen kertomaan luottamuksellisen asiakassuhteen merkityksestä. Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson alueilla Auto-Sunilla on erinomainen maine paitsi asiakkaiden, myös alan sisällä. Yrityksen palvelulupaukset ja arvot on iskostettu jokaisen työntekijän mieleen, ja ne näkyvät konkreettisesti jokapäiväisessä työssä. Tyster pitää myös paikallisuutta ja sitä, että veroeurot jäävät maakuntaan, todella kovassa arvossa.

”Rehellinen on oltava aina. Meidän kylä (Lappeenranta) on sen verran pieni, että minun on kyettävä myymään autoja samalle perheelle vielä useamman kerran. Myös ennakkoluuloton pitää olla, sillä kuka tahansa liikkeeseen tuleva voi ostaa minkä tahansa auton. Ylimielisyyteen ei ole varaa”, Tyster sanoo. 

Yksi Auto-Sunin arvoista liittyy yrit­täjämäiseen työskentelytapaan. Eero Tyster on itse aloittanut yrittämisen jo 15-vuotiaana maahantuomalla mopoautoja. Tämän jälkeen hän on työskennellyt myös perheen logistiikkayrityksessä, joten yritysasiakkaiden pulmiin ja ajattelutapoihin on helppo samaistua. 

Yritysmyynti eroaa yllättävänkin paljon kuluttajakaupasta. Työsuhdeautoa etsivällä on autokaupoilla paljon tunnetta ja fiilistä mukana, osa asiakkaista on puolestaan etsimässä puhtaasti työkalua”, Tyster kuvailee. 

Luotan itse Hyundaihin, ja niin luottavat myös asiakkaat.

”Hyundaita on kiva myydä, koska autot ovat kestäviä, niissä on pitkä takuu ja todella harvoin mitään vikoja. Luotan itse näihin autoihin, ja niin luottavat myös asiakkaat”, hän jatkaa. 

Myös Mari Ravattinen allekirjoittaa Tysterin mainitsemat Auto-Sunin arvot ja sen, että ne todella näkyivät myös asiakkaan suuntaan. Esimerkiksi auton pitkä, noin vuoden mittainen toimitusaika ei tuntunut Ravattisen mielestä niin pitkältä, kun automyyjä oli aktiivisesti yhteydessä.

”Vaikka uutta tietoa tilauksen etenemisestä ei olisikaan tarjolla, asiakkaaseen täytyy olla tasaisin väliajoin yhteydessä. Tiedän maahantuojan tekevän töitä autojen saamisen eteen, minun tehtäväni on puolestaan kertoa asiakkaalle sen mitä suinkin vain voin”, Tyster sanoo. 

Nopeaa ja edullista matkantekoa

Ravattisen perheessä suurin kysymysmerkki liittyi täyssähköauton lataamiseen ja sen nopeuteen.

”Auton lataaminen on osoittautunut yllättävänkin helpoksi. Se on varmasti monelle liiankin iso peikko. IONIQ 5 lataa 800 voltin akkujärjestelmällä todella nopeasti, ja mahdollisuus ottaa virtaa myös ulospäin on kiva lisä”, Ravattinen kertoo. 

Myös Eero Tyster kertoo V2L-virran ulosoton herättäneen innostuneita reaktioita esimerkiksi metsästyspiireissä. Moni on kertonut virittäneensä pienen kenttäkeittiön autosta saatavan sähkön varaan. 

Kilometrejä kertyy paljon, joten pienet käyttökulut tasaavat hankintahinnan. 

Mari Ravattinen laski yhdessä miehensä kanssa todella tarkasti eri autovaihtoehtojen kokonaiskuluja, mutta lopulta valinta täyssähkön hyväksi oli helppoa. Kilometrejä kertyy niin paljon, että pienet käyttökulut tasaavat arvokkaamman hankintahinnan. 

”Aluksi mietin, että onko tämä auto liiankin pramean oloinen, mutta mitä enemmän asiaa kävi järkiperusteiden, kuten kustannusten ja turvallisuuden, näkökulmasta läpi, sitä vakuuttuneempi olin hankinnasta. Laadukas vaikutelma sopii hyvin sen kanssa yksiin, että myös yritystoiminnassani panostan laatuun”, Ravattinen sanoo. 

”Ei tämä ole suotta saanut lukuisia palkintoja maailmalla. Olen koeajattanut jo monia ystäviäni, ja tätä on ollut helppo suositella. Kuin myös on ollut helppoa suositella Eeroa”, Ravattinen summaa.

Tutustu kilpailukykyiseen Hyundain Business-mallistoon

Teksti ja kuvat Teemu Granström