Close

Loeb rehellisenä Hyundai-aikakautensa tuloksista: ”Tiesin valitsemiemme rallien olevan vaikeita”

Ajanjakso Hyundain tiimissä ei ole ollut Sébastien Loebille vastaavanlaista ilotulitusta kuin aiemmat, mestaruuden tuoneet kaudet. Tuloksellisesti ranskalaisen paras kilpailu osui heti kauden alkuun ja Monte Carlo –ralliin.

 

Ajanjakso Hyundain tiimissä ei ole ollut Sébastien Loebille vastaavanlaista ilotulitusta kuin aiemmat, mestaruuden tuoneet kaudet. Tuloksellisesti ranskalaisen paras kilpailu osui heti kauden alkuun ja Monte Carlo –ralliin.

Neljäs, seitsemäs ja kahdeksas eivät varmasti olleet sijoituksina Loebin mielessä, kun mies nimensä Hyundain sopimuspaperiin rustasi. Tottuminen i20 WRC:n metkuihin on kuitenkin vienyt aikaa, mikä vastaavasti on vaatinut Loebilta ja luottokartturi Daniel Elenalta pitkää pinnaa.

Chileen miehet saapuivat hymyssä suin. Ennakkotutustumisen perusteella yhtäläisyyksiä löytyi useampaankin eri MM-ralliin.

– Tätä kilpailua on vaikea verrata yhteen ralliin, koska erikoiskokeet ovat erilaisia päivästä toiseen. Jotkut pätkistä on kuin Suomessa, mutta sitten on myös Walesin ja Meksikon kaltaista baanaa. Kaiken kaikkiaan pinta on melko pehmeä. Mielenkiintoisia erikoiskokeita, joita ei ollut helppo nuotittaa. Niillä on paljon nyppyjä, joiden kanssa on oltava tosi tarkkana, nyökkää Loeb.

Kilpailijoiden piinana kahden päivän nuotitusjaksolla oli keliolosuhteet, jotka välillä äityivät tiheän sumuisiksi.

– Välillä en sumussa nähnyt kunnolla tietä. Joissain paikoissa puolet mutkasta on vasta nypyn jälkeen, ja on vaikea nähdä, minne tie jatkuu.

Osaamista Loebilta ei puutu, eikä asiaa kukaan hänen kohdallaan kyseenalaistakaan. Viime syksynä Loeb ajoi jo 79.osakilpailuvoittonsa, joten tilanne ei puolessa vuodessa heikkene ratkaisevasti. Syyt vaisuun alkukauteen Loeb sysää ratin ja penkin väliin, vaikkei oikein itsekään ymmärrä, mistä vauhdin puute kiikastaa.

– Luottamusta vain. Ei ole helppoa, kun ei ole nyt viime aikoina ajanut paljoakaan. Olen yrittänyt parhaani, ja haluaisin parempia tuloksia, mutta tiukkaa tuppaa olemaan. Erot ovat pienet, ja vaikka Ruotsissakin ajoin mielestäni oikein, olin vähän perässä koko ajan ja lopulta kisan seitsemäs, Loeb hämmästelee.

”Fiilis on välillä hyvä”

Yhdeksänkertainen maailmanmestari kiittelee Hyundain osaavaa tiimiä kaikesta tuesta, jota on osakseen saanut.

– Tiimi on hyvä ja fiilis soralla hyvä, mutta asfaltilla ohjaus vähän takkuilee. Haluaisin autolta enemmän tasapainoa kovissa nopeuksissa.

Loeb jätti aktiiviuransa jo kauden 2012 päätteeksi. Seuraavana vuonna ohjelmassa oli enää neljä kisaa, eikä ennen tätä kautta miestä ole nähty kuin satunnaisesti ralliauton ratissa. Ralli on kuitenkin laji, jota Loeb rakastaa, joten jokaisen metrin ranskalainen haluaa kilpailla tosissaan.

Chilen jälkeen Loeb nähdään vielä kahdessa osakilpailussa kuluvalla kaudella.

– Tiesin, että rallit, jotka valitsimme, ovat vaikeita. Asfaltilla odotin enemmän ja fiilis on välillä hyvä, mutta ajat eivät. Soravauhdista en tiedä, mutta nythän sen näkee. Seuraavia kahta rallia ei vielä ole päätetty. Katalonia voisi olla hyvä idea, ja Saksasta en tiedä. Yleisesti ottaen olen vain 60-prosenttisen tyytyväinen vauhtiini.

Aktiiviaikanaan Loeb oli koko haka aiemmin Etelä-Amerikan ainoana osakilpailuna ajetussa Argentiinan rallissa. Mies on yhä tilastoissa Argentiinan rallin menestynein kuljettaja kahdeksalla voitollaan.

Menestyksen siemen kylvetään jo ennakkotutustumisvaiheessa, jonka Loeb teke jokaisessa rallissa yhtä perusteellisesti kuin aina ennenkin.

– Nuotitus on aina tärkeä, mutta uudessa kisassa vielä enemmän sitä. Keskittyminen on vaikeampaa, eikä virheitä saa tehdä. Päivän päätteeksi sitten väsyttää, mutta niin se menee, hymähtää Loeb.